Mataró rehabilita els tramvies
L'entitat d'estalvis Caixa Laietana invertirà fins a 180.000 euros per rehabilitar dos tramvies històrics de la ciutat, el número 3, que es troba a la plaça Granollers, i el número 4, abandonat en uns magatzems municipals des de fa anys
Després d'anys abandonat en uns magatzems de l'Ajuntament de Mataró, el tramvia número 4 –El Gros– i l'únic que es va construir a la ciutat, es rehabilitarà. Després d'anys de negociacions el consistori ha trobat en la Caixa Laietana, el mecenes imprescindible per pagar els treballs de rehabilitació. De fet, l'entitat d'estalvis ja s'ocupava del manteniment d'un altre tramvia, el número 3, que es coneix popularment com la «Treseta», i que actualment presideix la rotonda de la plaça Granollers. Tant l'un com l'altre, que formaven part de l'antiga companyia que feia el recorregut Mataró-Argentona, es netejaran. El conveni que s'ha signat preveu gastar fins a 180.000 euros per fer aquestes feines: 40.000 per arranjar el número 3, i uns 140.000 per a la restauració del número 4.
Aquest últim és el que es troba en més mal estat i la voluntat, un cop reparat, és poder-lo instal·lar en una altra rotonda. Aquest cop es pensa en alguna de la zona del Sorrall, al barri de Cerdanyola, quan es desenvolupi urbanísticament el sector, ja que per aquí era per on passava la via quan abandonava la ciutat i enfilava cap a Argentona. «Entenem que les coses, quan es fan, han de tenir una utilitat, i per restaurar el tramvia i tenir-lo en un magatzem no paga la pena», va explicar l'alcalde de Mataró, Joan Antoni Baron, per justificar que la recuperació del número 4 anirà per llarg i no es farà fins que no es facin els nous carrers del Sorrall. Les feines que sí que són immediates són les que es faran al número 3. D'aquí a quinze dies el tramvia de la plaça Granollers desapareixerà durant uns quants mesos per canviar, entre d'altres coses, la fusteria que ha quedat podrida per la pluja, però també pel reg automàtic de la gespa. En aquest sentit, l'Ajuntament ja ha anunciat que refarà el sistema de reg perquè no afecti de directament l'estructura del vehicle. Tant l'alcalde com el president de l'entitat Caixa Laietana, Jaume Boter de Palau, es van felicitar per un acord que preveu posar al dia dos elements fonamentals de la història més recent de la ciutat i continuar el manteniment dels tramvies durant vint anys més.
Res de recuperar el mitjà
Per si algú pensava que això podria significar que l'Ajuntament podria pensar, com a mitjà de transport, tornar a recuperar el tramvia, Baron va voler-ho deixar clar. «Siguem realistes, el gran salt per a la ciutat serà el futur tren orbital que significarà passar d'una sola estació a tenir-ne cinc», va explicar l'alcalde. Tot i que hi ha un estudi fet per l'Agrupació de Municipis titulars de Transport Urbà de la segona corona metropolitana de Barcelona (AMTU), la inversió mínima per muntar aquesta infraestructura parlava de 38 milions d'euros. «És moltíssim i una obra caríssima», va afegir Joan Antoni Baron.
Mil i una anècdotes
Pels qui ja tenen una edat, parlar del tramvia de Mataró vol dir recordar mil i una anècdotes d'aquest mitjà de transport. Baron i Boter de Palau no es van poder resistir i davant la premsa, l'un i l'altre van començar a relatar-ne algunes. «El tramvia servia per festejar les noies...», va comentar el president de Caixa Laietana. «Sí, hi ha alguns matrimonis entre mataronins i argentonines que van néixer d'aquí», va respondre Baron. La conversa va fer que fins i tot Boter de Palau confessés que, com molts altres joves de l'època, feia la bretolada d'estirar el cordill que deixava sense corrent el vehicle quan patinava per la zona del Sorrall. «Aquest mitjà de transport és un record i forma part de la història de molts mataronins», va afegir-hi el president, que considera que pocs municipis poden presumir d'haver pogut conservar els quatre vehicles que tenia la línia. Si bé dos són a Mataró, els altres es troben un, a Argentona i l'altre, al Museu del Transport a Catalunya.