Societat

Berga fa una crida a la unió per resistir la nova llei del comerç

La normativa catalana permetrà que hi hagi rebaixes en qualsevol època de l'any

La capital del Berguedà no té grans cadenes i el petit comerç considera que la solució és actuar en bloc per evitar el tancament de les botigues

Berga no té grans botigues de moda. Les grans cadenes que acostumen a omplir els eixos comercials de les capitals de comarca encara no han arribat a Berga, però, en canvi, són molts els petits comerços que tenen aparador a la ciutat. Tot plegat fa que Berga sigui una mena de centre comercial dividit en tres grans eixos i format per petits establiments on botiguers de la comarca ofereixen el seu producte.

El món del comerç està en un moment de canvis i Berga, amb totes aquestes particularitats, en patirà les conseqüències. La nova llei catalana del comerç farà que les rebaixes deixin de ser com fins ara. La normativa deixarà de concebre el gener i el juliol com els únics períodes de rebaixes de l'any, de manera que els establiments podran fer-ne quan vulguin. A Berga, davant la fragilitat del petit comerç, aquest canvi es planteja com un repte complex i delicat.

Tots a l'una

Berga Comercial, l'associació de botiguers de la ciutat, ho té clar: cal anar en bloc. Ariadna Herrada, propietària de la botiga de moda Joana&Ariadna i membre de la junta de Berga Comercial, assegura que “no servirà de res que cada botiga faci la guerra pel seu compte”. Herrada proposa afrontar el repte amb campanyes conjuntes. “Hem de sobreviure units, aconseguir com més socis millor i buscar aquest fil conductor que ens permeti subsistir”, diu.

La idea es veu de bon ull en la majoria d'establiments del gremi. A la botiga Oxid, Marta Fígols, la propietària, afirma que “en un poble petit com Berga, aniria bé fer tots una mica de força conjunta”. Segons diu, a hores d'ara, a la capital del Berguedà, “hi ha botiguers de la vella escola i gent més jove que puja amb unes idees més obertes”. Davant aquest escenari, Fígols considera que “cal trobar l'equilibri i establir una normativa per a tots”.

Reduir preus de cost

Els proveïdors donen un marge comercial molt curt i unes rebaixes no-estipulades podrien ser una autèntica massacre per al teixit de botigues de Berga. “Si les cases no abaixen els preus de cost, serà molt complicat poder resistir”, preveu Fígols.

Així doncs, la nova llei del comerç a Catalunya no només podria afectar els botiguers de Berga, sinó també aquells productors que es dediquen a proporcionar la roba als establiments.

De moment, però, aquest any, els comerciants de Berga estan vivint un gener típic, amb els aparadors plens de percentatges i grans rètols que anuncien descomptes importants en els productes de l'interior de l'establiment. Tot i que encara és aviat per fer balanç, la majoria dels dependents de la ciutat coincideixen que la campanya de Nadal no ha estat bona. Ara bé, per a alguns establiments, els baixos nivells de vendes no són tan preocupants com anys anteriors gràcies a la bona acollida que va tenir el Black Friday. Va ser una mena de prova pilot del que els espera a partir d'ara.

LA FRASE

Els petits comerços hem de sobreviure junts i fer campanyes conjuntes que ens permetin subsistir
Ariadna Herrada
botiguera de berga i membre de la junta de berga comercial

Objectiu: evitar que la gent marxi

Un dels principals mals endèmics del gremi de la moda a Berga és que, davant l'absència de grans cadenes a la ciutat, una part important dels compradors opten per desplaçar-se a Manresa a la recerca de roba que s'ajusti als seus gustos i pretensions. El gran repte dels botiguers berguedans és seduir el seu públic objectiu per evitar que aquesta fugida es produeixi.

Els petits negocis opten per potenciar la seva atenció al client. Segons Marta Fígols, “és el punt fort del petit comerç i el que farà que una botiga fidelitzi el comprador”. L'altre gran argument són els aparadors, però l'auge de les xarxes socials i les noves tecnologies els ha deixat en un segon pla. “Ara, més que els aparadors físics, el que atreu són els virtuals. Un bon ús de xarxes socials és la millor manera de cridar l'atenció”, assegura Fígols.

Però la reflexió sobre l'absència de grans cadenes a la ciutat és inevitable. Què passaria si arribessin a Berga? Hi ha moltes opinions. Per alguns, donaria prestigi a la ciutat i atrauria compradors de fora. Per altres, no seria profitosa per a la ciutat perquè la gent es reparteix entre les botigues que hi ha actualment i consideren que no hi ha més marge de compra.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia