Comansi fabrica 9 de cada 10 figures per a les mones
La fàbrica de joguines s'especialitza en les figuretes uns mesos l'any
Compra els drets a les ‘majors' de dibuixos
Les mones, de pastisseria, i els ninots, de Comansi. La fàbrica de joguines de Sant Boi de Llobregat comercialitza nou de cada deu ninots de mona amb drets de imatge que es venen aquesta setmana de Pasqua. Les mones amb figuretes de Bob Esponja, Patrulla Canina, Frozen, etcètera, són fetes per la tradicional fábrica de joguines, que gestiona una quarantena de llicències de les productores multinacionals de dibuixos animats que omplen la graella televisiva.
El 30 % de les vendes de ninos de les multinacionals d'animació es fa durant la setmana de Pascua, “per les mones”, explica Daniel Rossiés, director general de Comansi. És ún “autèntic nínxol de mercat”, descriu, ja que només a Catalunya es venen tantes mones i les vendes es concentren molt en pocs dies. Aquest producte d'impuls no necessita gaire embolcall ni capses, però si una distribució “atomitzada i reproduir bé el dibuix” recorda Rossiés. I que arribi al màxim de pastissers i botigues de detall, on es poden adquirir la resta de l'any.
Comansi fabrica joguines des dels anys setanta (Fuerte i la Bola Loca). A partir dels anys 2000, amb la competència oriental, va començar a fabricar figuretes i des del 2009 adquireix els drets de fabricació i venda de ninos de les grans majors de l'animació, com ara Walt Disney, Nickelodeon i DreamWorks. Adquireixen les llicències abans que els dibuixos s'emetin per televisió i “resen” perquè triomfin i no desapareguin de la pantalla. Els inversors catalans de Comansi recorden que la fabricació i pintura es fa encara “parcialment a mà” i que exporten una quarta part de la producció de la planta de Sant Boi. Comansi exporta ninos a 14 estats i aviat preveuen “atrevir-se” amb el mercat asiàtic.
LA FRASE
Es vendran un 2% més de pastissos de Pasqua
Els pastissers catalans preveuen vendre unes 700.000 mones de Pasqua aquest cap de setmana llarg. El volum de vendes podria incrementar-se en un 2%, segons preveu el president del Gremi de Pastissers de Barcelona, Elies Miró. “La venda està bastant estabilitzada, com a tradició que és”, explica Miró, “i per tant, les xifres fluctuen poc”. Els gustos i tipus de pastís tradicional no canvien gaire, excepte de les figures, que es mouen més al ritme d ela televisió. enguany triomfen La Patrulla Canina, Ladybug, els Troll, Star Wars i els jugadors del Barça. Barcelona acaba venent més de la meitat de les mones que es comercialitzen a les pastisseries, malgrat que n'hi ha cada cop més a la venda en supermercats.
La majoria dels pastissos s'elaboren un o dos dies abans per poder garantir-ne la frescor i el sabor de la nata, la mantega i la trufa o xocolata, els principals ingredients. Un pastís mitjà amb un ou, per a quatre persones, costa entre 20 i 30 euros. Algunes peces d'artesania poden superar el centenar d'euros. La majoria de vendes de mones es fan durant el cap de setmana a comarques, per bé que a l'àrea metropolitana es concentren ja moltes el dilluns.