Societat

Ensenyament

Desapareixen els números de les notes de primària

El govern aprova un canvi de model basat, per primera vegada, en les competències bàsiques

Aquest final de curs els alumnes ja seran avaluats amb el nou sistema

Aquest final de curs els alumnes catalans de primària ja no s’enduran les notes a casa. Per primera vegada, els infants seran avaluats per competències, és a dir, no amb criteris “qualificatius” sinó amb criteris “formatius”, de manera que en cadascun dels àmbits, els nens assoliran un rendiment excel·lent, notable, satisfactori o bé obtindran un no-assoliment de l’assignatura. El canvi de model, que va aprovar ahir el govern en consell executiu, es basa en les competències bàsiques fixades al currículum i deriva de l’ordre d’avaluació de l’educació primària aprovada el 2016.

“Treballar per competències bàsiques vol dir que hem d’habilitar que els nostres alumnes no només tinguin els coneixements sinó les destreses i habilitats per resoldre les situacions amb què es trobin, és a dir, no només coneixements teòrics sinó coneixements pràctics en diversos entorns”, va explicar la consellera d’Ensenyament, Meritxell Ruiz. En aquesta línia, Ruiz va dir que l’avaluació “ha de servir per millorar i saber en quin moment de l’aprenentatge es troben els alumnes i perquè ells mateixos aprenguin dels seus errors”. El “canvi profund” que suposa aquest nou model d’aprenentatge competencial “respon a l’aposta que fa Europa i que Catalunya assumeix com a pròpia”, va dir la consellera. A banda de les assignatures consolidades de fa anys (llengües, matemàtiques, naturals, socials, educació física, llengua estrangera, etc...), els alumnes a final de cicle, 2n, 4t i 6è d’educació primària també s’avaluaran en els àmbits d’aprendre a aprendre; autonomia, iniciativa personal i emprenedoria; i digital.

Els sindicats, en contra

“Les competències bàsiques és un menysteniment als continguts”, denuncia Ramon Font, portaveu del sindicat USTEC- STEs, majoritari a Ensenyament. Font assegura que la “febre” per implantar un model basat en les competències bàsiques va començar als anys noranta per la pressió de la principal patronal europea, que aplega les grans multinacionals, que volien preparar gent per treballar a les seves empreses. “Volen gent que sàpiga obeir, que se sàpiga adaptar a les feines, que ocupin els llocs de treball que ells necessiten, no gent que pensi”, diu, i manté que “les elits que han dissenyat aquest nou sistema d’avaluació i d’ensenyament no porten els seus fills a l’escola pública, sinó a les escoles privades que, per descomptat, no treballen en competències bàsiques”. “Nosaltres reclamem que s’ensenyi els infants a pensar, que no vagin desapareixent les humanitats, que no es posin al davant les habilitats en front dels continguts.”

Ramon Font té clar que a Eton , on van les elits europees, no s’ensenya per competències bàsiques i manté que “els qui han decidit aquest nou sistema saben bé el que es fan”.USTEC-STEs es queixa que els mestres no estan satisfets de la formació rebuda per poder aplicar aquest nou tipus d’avaluació.

La consellera Ruiz, d’altra banda, va reiterar la seva “total confiança” en els docents, centres escolars i editorials pels llibres de text, davant l’encàrrec del Ministeri d’Educació a l’alta inspecció per elaborar un informe sobre ells a Catalunya i altres comunitats autònomes arran d’un estudi del sindicat AMES. En una compareixença parlamentària, a preguntes de C’s, ha recordat que la Generalitat no autoritza cap llibre i que són els centres i docents els qui els escullen i que tots els llibres s’adapten al marc normatiu, i ha demanat “treure la ideologia” del sistema educatiu.

LA FRASE

El alumnes també tindran les destreses i habilitats per resoldre les situacions amb què es trobin
Merixell Ruiz
consellera d’ensenyament

LA XIFRA

4
nivells
podran obtenir els infants. Assoliment excel·lent, notable, assoliment satisfactori o no-assoliment.

LES FRASES

El alumnes també tindran les destreses i habilitats per resoldre les situacions amb què es trobin
Merixell Ruiz
consellera d’ensenyament
Les competències bàsiques són un menysteniment als continguts
Ramon Font
portaveu USTEC- STEs


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Societat

Les santes patrones de Mataró reben el tradicional homenatge en una jornada gran de les festes

MATARÓ
oci

La nova atracció del Tibidabo ja desafia la gravetat amb una caiguda de 52 metres

Barcelona
arqueologia

Apareix una plataforma amb funcions religioses i socials a l’Antic, a Amposta

AMPOSTA

La Policia Local tindrà una nova comissaria al barri de Montesa

ESPLUGUES DE lLOBREGAT
equipaments

Nou paviment a la pista d’atletisme de Torredembarra

Torredembarra
MOBILITAT

Calafell obre un debat per replantejar el transport urbà

Calafell
societat

La Pirotècnia Pibierzo de Lleó actua per Santa Anna, el dia gran de la Festa

blanes
medi ambient

Talen 11 palmeres per seguretat a Vilanova i la Geltrú

VILANOVA I LA GELTRÚ
societat

La CUP exigeix al govern que acabi amb les activitats il·legals a la Gola del Fluvià

sant pere pescador