Alemany veu urgent un model nou d’autopistes
El president d’Abertis considera difícil poder pactar-lo amb l’Estat
Rull defensa els beneficis del sistema de vinyeta
El debat sobre el futur de les autopistes un cop venci la concessió de les vies de peatge va llançat i sense aturador i ahir s’hi va afegir el president de la companyia Abertis, Salvador Alemany, que considera “urgent” la creació d’un nou model de gestió de vies d’alta capacitat. Alemany, en l’acte de lliurament dels premis Abertis d’investigació en el transport i seguretat viària, va recordar que s’està a punt d’arribar al final d’un model de 50 anys que “ha portat a tenir un país amb una de les millors infraestructures i ara es troba davant el desafiament de canviar el model perquè, si no, pot entrar en crisi”.
Alemany va dir que el desafiament és molt important i en aquest sentit va dir que compadia l’actual conseller de Territori, Josep Rull, perquè “es troba davant d’un dels desafiaments més importants que ha tingut un conseller fins ara”. El president d’Aberits va posar l’empresa a disposició de les institucions, de les quals va dir que “farà falta que l’encertin amb la solució”, tot i que va reconèixer que haver d’arribar a un acord amb el Ministeri de Foment “és una complicació addicional”.
Aquesta dificultat ja la va constatar la setmana passada el conseller Josep Rull quan el ministre de Foment, Íñigo de la Serna, va rebutjar de ple la proposta que des de fa mesos treballa la Generalitat per substituir l’actual model de peatges per un sistema de vinyeta, com la que funciona a Suïssa, on els cotxes paguen una quantitat fixe cada any per poder circular per les autopistes.
Rull va tornar a defensar ahir la proposta catalana assegurant que amb aquest sistema el govern català disposaria cada any de 300 milions d’euros per poder-los invertir al transport públic “per millorar els sistema de rodalies, el transport públic per carretera i el transport a la demanda”. En el marc de la Jornada Catalana de Mobilitat 2017, el conseller va recordar que aquest any el seu departament paga 185 milions pel concepte de peatge a l’ombra.
LA XIFRA
El RACC demana ajuts per canviar els cotxes dièsel
El Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC) va demanar ahir que la recaptació del nou impost sobre emissions de CO2 dels vehicles privats es destini a ajudes econòmiques per als usuaris que hagin de canviar el seu vehicle dièsel antic per un de més net que disposi d’etiqueta ambiental. L’entitat argumenta que el canvi a vehicles nets pot comportar un elevat cost d’adaptació per als usuaris afectats per les restriccions, la qual cosa fa “imprescindible” una compensació estable i la implantació d’avantatges impositius que beneficiïn els usuaris que contaminen menys. El RACC va reclamar, a més, que s’estableixi una única norma per a tots els usuaris en lloc de les dues mesures anunciades per la Generalitat i l’Autoritat Metropolitana de Barcelona (AMB), “que no coincideixen en res”. Segons l’entitat, la manca de coordinació entre les mesures dels uns i dels altres genera “confusió” entre els usuaris perquè les normatives difereixen sobre quins són els vehicles afectats, el moment d’aplicació de les mesures, l’àmbit geogràfic i quins vehicles o usuaris estaran exempts a la normativa.