Augmenta el cobrament d’impostos amb recàrrec
La majoria d’afectats són clients d’entitats bancàries que s’han fusionat i als quals han canviat el número de compte sense notificar-ho a l’administració
Calafell publica un ban advertint-ho
L’Ajuntament de Calafell ha publicat un ban a la pàgina web municipal en què adverteix els contribuents que siguin clients d’entitats bancàries que s’han fusionat que revisin bé el seu número de compte i el notifiquin a l’administració per evitar que els rebuts dels impostos siguin retornats i després els hagin de pagar amb recàrrec. Aquest problema es va detectar per primera vegada fa alguns anys quan van començar a sorgir les primeres fusions entre entitats bancàries que van provocar un canvi substancial en el mapa bancari espanyol. El cas és que l’entitat absorbidora acostuma a assignar al nou client un nou número de compte, si bé el vell no desapareix, sinó que internament es redirigeix al nou i els diners també son transferits a aquest nou compte.
El problema apareix perquè la majoria d’impostos de les administracions es cobren via domiciliació bancària. L’administració corresponent disposa del número de compte antic del contribuent perquè poques vegades les entitats bancàries que s’han fusionat comuniquen el canvi de número dels clients, de manera que quan l’Ajuntament o l’administració giren el rebut el carreguen al compte antic, la majoria de vegades està inoperatiu o bé el redireccionament del càrrec al nou compte falla. Automàticament, el rebut és retornat a l’administració, que, passats uns dies, el torna a girar amb el recàrrec corresponent pel retard. El cert, però, és que el contribuent desconeix aquest procés i quan rep la notificació per anar a pagar el rebut amb el corresponent recàrrec es queixa a l’Ajuntament. Amb les recents fusions que hi ha hagut en el panorama bancari espanyol, com ara l’absorció del Banco Popular pel Banco Santander, aquestes situacions s’han tornat a repetir i per això l’Ajuntament de Calafell ha advertit els contribuents que, si bé aquesta situació acaba generant un perjudici al contribuent, “poca cosa hi pot fer l’administració per evitar-ho”, ja que es veu obligada a cobrar el rebut amb recàrrec pel retard en el pagament. “L’administració té un escàs marge per evitar aquest perjudici, tot i ser conscient que l’afectat no ha actuat de mala fe”, assenyala el ban municipal. Segons revela l’Ajuntament de Calafell, aquesta anomalia és, a més a més, difícilment detectable perquè els imports dels rebuts retornats acostumen a ser petits. Per corregir aquesta dinàmica, l’Ajuntament de Calafell recomana a tots els ciutadans que revisin el número de compte que tenen assignat a les domiciliacions dels rebuts municipals i que, en cas que no coincideixi amb el que consta a l’administració, el canviïn. Per això han posat a disposició dels contribuents les oficines del Servei d’Atenció Ciutadana, on faciliten als interessats un formulari per fer el canvi de número.