Societat

Societat

Rebost que dignifica l’ajuda

150 famílies de Ciutat Vella sense recursos visiten un o dos cops al mes el servei d’aliments de la Fundació Roure

L’entitat ha eliminat els típics lots: cada usuari té uns punts determinats i tria els productes que s’emporta

Al Rebost de la Fundació Roure hi estan fent obres, i això és una bona notícia. Tenen un frigorífic de mides industrials nou i l’estan instal·lant. El nou aparell els permetrà tenir més aliments que necessiten fred i sobretot tenir més verdura i fruita –ara no en tenen gaire perquè se’ls fa malbé de seguida–. El frigorífic l’ha pagat una fundació que és un dels seus donants habituals. La Fundació Roure treballa a Ciutat Vella i té la seu a prop del mercat de Santa Caterina. Atén i cobreix les necessitats bàsiques de les persones grans i famílies sense recursos que els arriben derivades dels Serveis Socials municipals o bé d’altres entitats.

Amb el temps s’han anat adaptant a les necessitats i van repensant i redissenyant els serveis per treure’ls el màxim profit. I el Rebost, obert des del 18 d’abril, n’és un exemple: s’han deixat enrere els típics lots de menjar i en un local a peu de carrer hi ha tot d’estanteries amb aliments perfectament ordenats. No tenen preu. A les etiquetes hi posa punts. Cada família usuària del servei té uns determinats punts segons els membres i se’ls gasta en el que vol. “Hi ha molts beneficis –explica Soco Delàs, responsable de l’àrea de projectes assistencials de Roure–, la persona s’endú el que realment necessita, dignifica l’ajuda, l’obliga a autoorganitzar-se i ella és responsable de la gestió de la seva alimentació.”

Ni cues al carrer per esperar, ni endur-se cap a casa tot el que li donen perquè toca. “Cada persona té cita un dia a una hora. També ha de ser responsable de complir, si no s’ha d’esperar que hi hagi un forat. Això també fa que hagi d’assumir una responsabilitat”, hi afegeix en la mateixa línia la coordinadora del Rebost, Marta Río. L’usuari –“sobretot usuàries, perquè són les que s’encarreguen de cuinar”, assenyalen Delàs i Río– va acompanyat d’un voluntari, i quan agafa algun producte es va apuntant en una fitxa i es van restant punts. La funció del voluntari també és donar idees de quins aliments es poden barrejar per treure’n un plat nutritiu, perquè en molts casos s’evidencia que els usuaris tenen poca formació en alimentació i cuina. “Aviat farem tallers de nutrició i de cuina, perquè observem que també és una necessitat”, indica Delàs, que també fa notar que els productes que no es consideren de primera necessitat, com ara els ensucrats, estan penalitzats amb més punts. Així s’incentiva una alimentació més saludable i equilibrada.

El Banc dels Aliments és el gran proveïdor del Rebost de Roure. A la pregunta de què necessiten ho tenen clar: “Oli. Molt d’oli.” Aquest any no els n’ha arribat dels ajuts de la UE i va molt escàs. Amplien la llista de necessitats: sucre, farina, melmelada, mantega, cereals... Productes d’higiene i neteja de la llar també són difícils d’aconseguir, tot i que van guanyant empreses donants. Cada setmana també els arriben productes del supermercat d’El Corte Inglés. Tenen el doble d’usuaris que abans d’obrir el rebost: 150 famílies que són 330 beneficiaris. Alguns hi van un cop al mes i d’altres, dos, segons el pla que tenen amb la seva treballadora social. Molts treballen però no arriben a final de mes.

El Rebost és una de les entitats que reben l’ajut del Gran Recapte, que ahir ja va començar. Fins avui, 27.000 voluntaris recolliran aliments envasats en 2.700 punts.

“L’usuari s’ha d’organitzar
i és responsable de la gestió de l’alimentació”, subratlla Soco Delàs.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.