Trimestre letal a l’asfalt
L’any 2018 s’ha disparat el nombre de víctimes mortals a la xarxa viària
El Servei Català del Trànsit reforça la presència policial a les vies amb més accidents
El RACC avisa de les distraccions amb els telèfons mòbils
L’any 2018 ha començat molt malament pel que fa a l’accidentalitat a les carreteres catalanes. A data d’ahir, a la xarxa viària del país ja hi ha hagut48 víctimes mortals (vint més de les que hi va haver l’any passat fins al 26 de març, quan van perdre la vida 28 persones) en quaranta accidents mortals (27 fins al 26 de març del 2017). El nombre de ferits greus és lleugerament inferior (144 aquest any contra 154 l’any passat).
Aquestes dades negatives han encès els llums d’alarma del Servei Català del Trànsit (SCT), que mira de trobar respostes a aquest fenomen tan complex. “No hi ha un perquè clar d’aquest increment”, afirma Òscar Llatje, coordinador de Mobilitat i Seguretat Viària de la SCT, que sí que assenyala diversos factors que poden influir en una major accidentalitat, però que no són particulars d’aquest any.
Entre aquests hi ha l’increment del trànsit rodat des dels anys 2013 i 2014 coincidint amb la recuperació de l’activitat econòmica, cosa que multiplica la possibilitat que hi hagi accidents. El factor més important a l’hora de mirar d’entendre les causes de l’augment de la mortalitat és el de la velocitat, que, segons Llatje, ha augmentat de manera “significativa” els darrers anys, no únicament el 2018. Ho demostra, per exemple, el fet que cada cop hi ha més accidents amb més d’una víctima mortal, que solen ser els sinistres amb un impacte més fort com a conseqüència de l’elevada velocitat. De fet, l’excés de velocitat, combinat amb factors com ara les distraccions, l’alcohol i la falta de mesures de seguretat passiva com per exemple el cinturó de seguretat, és la raó principal de la majoria dels accidents més greus.
El coordinador de Mobilitat i Seguretat Viària creu que, tot i les xifres pèssimes del 2018, una bona part dels accidents mortals són “evitables” perquè obeeixen a factors del comportament humà com ara les distraccions i l’excés de velocitat i posa com a exemple els atropellaments que hi ha hagut en vies interurbanes en què les víctimes han estat persones que han tingut un accident a la carretera i han sortit del vehicle sense comprovar si venia un cotxe o senyalitzar bé la seva presència a la via.
L’augment del nombre d’accidents també ha cridat l’atenció del Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC), que fa uns dies va presentar un estudi de l’evolució de l’accidentalitat a Catalunya, on en els últims anys s’ha invertit la tendència a la reducció del nombre de víctimes mortals. Pel que fa a la mortalitat del primer trimestre de l’any –alerta el RACC– “cal remuntar-se fins a l’any 2012 per detectar una xifra de morts superior a la d’aquest any”.
L’estudi del RACC analitza els factors que han fet canviar el panorama els darrers anys, un dels més destacats del qual és la irrupció dels telèfons intel·ligents, cap a l’any 2007. “Han passat a ser una eina que serveix per fer de tot”, explica Lluís Puerto, director de la Fundació del RACC, que posa com a exemple l’ús del mòbil que fan els conductors per localitzar gasolineres, trobar les millors rutes, parlar i enviar missatges per WhatsApp i no sempre amb el vehicle aturat. “És la principal causa de distracció a Catalunya i l’Estat”, assenyala Puerto.
Accidents de moto
Un altre element destacat en l’evolució dels accidents a Catalunya és el gran augment que hi ha hagut aquest any i el passat en el nombre de sinistres amb motocicletes. “Aquest any ja acumulem un augment del 80% respecte de l’any passat”, diu Puerto en declaracions fetes abans de les vacances de Setmana Santa. En la majoria de casos, les víctimes són homes més grans de quaranta anys que tenen una “experiència vital i aversió al risc”.
El problema –sosté el director de la Fundació del RACC, és de “perícia”. Puerto explica que el 95% dels morts en accidents de moto són homes. Es tracta, en molts casos, d’homes amb un poder adquisitiu alt, que es compren una moto de gran cilindrada, que costa més de dirigir si no s’hi està avesat. En algunes ocasions, d’acord amb la “cultura de la moto en carretera” –explica Puerto–, els motociclistes van en grups grans i cap d’ells vol quedar despenjat de la colla. Alguns forcen la màquina per sobre de la velocitat que és recomanable i per damunt del que convindria per la seva habilitat al volant i acaben pagant-ho en forma d’accident.
A això cal afegir-hi el fet que els últims anys ha augmentat entre un 40% i un 50% l’ús de la motocicleta a les àrees metropolitanes en ser una alternativa de transport més econòmica que els trajectes en cotxe per anar de casa a la feina i de la feina a casa.
Per mirar de reduir el nombre d’accidents mortals, des d’aquesta Setmana Santa el SCT ha augmentat el control a les vies amb més trànsit i on hi ha més accidents. Es posarà l’accent en quatre punts: la velocitat (hi haurà més vigilància, com ara el nou radar de Vilanova i la Geltrú), el consum d’alcohol i altres drogues, les mesures de seguretat passives (ús de casc, cinturons de seguretat i cadiretes per a nens) i les distraccions –amb atenció especial al telèfon mòbil–. “Volem que el missatge arribi al màxim nombre de gent possible”, diu Òscar Llatje. que confia a revertir la tendència negativa d’aquest primer trimestre.