Societat

XAVIER NUS I NÚRIA MARTÍNEZ

PRESIDENT I VICEPRESIDENTA DEL MOVIMENT DE CENTRES D’ESPLAIS CRISTIANS CATALANS

“L’esplai i les colònies fan diferents els infants”

“Treballem la identitat de la persona que es fonamenti en valors com la solidaritat, el compromís, l’esforç, el treball en equip i la convivència”

“Si fos metge receptaria a qualsevol jove que provés de ser monitor o que fes algun voluntariat”

“Anar de colònies és un tresor. El joc i el lleure són un dret fonamental”

VÈRTEX
Al mes d’abril 4.000 infants, joves i monitors dels esplais federats al Moviment de Centres d’Esplai Cristians Catalans de la Fundació Pere Tarrés (Mcecc) van celebrar el 60è aniversari de la fundació amb una trobada, que van anomenar Vèrtex, a Vilafranca del Penedès, on es van fer les primeres colònies de Catalunya després de la Guerra Civil. L’embrió de la Pere Tarrés va néixer el 1957, quan Càritas va començar a fer activitats d’estiu per als infants. Les colònies, primer, la formació de monitors, després, la gestió de cases de colònies..., va fer que el 1985 es creés com a tal la fundació. El Mcecc, que depèn de la fundació, agrupa 200 centres d’esplai de Catalunya i de Mallorca.
Quan els infants van de colònies amb la motxilla i el sac, tots són iguals, no hi ha prejudicis!

Avui és un dia molt especial per a molts nens i nenes i nois i noies, ja que, acabats l’escola i l’institut, comencen casals i colònies. Tot i que alguns, pocs, van començar-les ja el dissabte, la majoria participaran a partir d’avui i tot l’estiu, sobretot al mes de juliol, en centenars d’activitats. Més de 30.000 participaran en alguna de les gairebé 600 activitats que ha preparat la Fundació Pere Tarrés, una de les entitats més importants que es dedica a l’educació en el lleure i que acaba de celebrar els seus 60 anys. L’inici de les activitats d’estiu també suposa el moment de la culminació de la feina que han fet durant el curs els centres d’esplai, generalment els dissabtes a la tarda. Els esplais federats al Moviment de Centres d’Esplai Cristians Catalans de la Fundació Pere Tarrés (Mcecc) faran més de 450 activitats, sobretot campaments, amb els seus monitors, que són voluntaris.

Vosaltres eduqueu en valors.
Sempre diem que amb l’activitat que fem d’esplai o de colònies el que volem, sobretot, és educar la persona. Plantem llavors, treballem la identitat de la persona perquè es vagi generant una manera de ser fonamentada en valors com la solidaritat, el compromís, l’esforç, el treball en equip, la convivència... L’esplai és un marc idoni per treballar aquests valors pel fet de fer-ho en grup i a partir del joc i l’amistat. L’esplai, o les colònies, és un espai d’acollida. Els infants van de colònies amb una motxilla, un sac i un fulard, i no hi ha diferències, no hi ha prejudicis, allà tothom és igual!
L’educació en el lleure, per què és important?
La gràcia de la vivència de l’esplai o d’unes colònies o d’una activitat de vacances és l’entorn, el que s’hi aprèn és molt diferent del que es pot vincular a un treball d’escola. Els monitors i monitores són voluntaris i això sols ja vol dir que darrere hi ha uns valors i una manera d’entendre la vida i de comprometre’s. Als esplais treballem molt amb la comunitat, amb l’entorn; ens impliquem i comprometem amb el que passa al voltant i amb les famílies perquè volem formar part d’un projecte. Aquestes són coses que els infants i adolescents quan les viuen potser no en són conscients, perquè tot això ho fem a través del joc, però estem convençuts que a la llarga, quan aquest infant va sent conscient i, fins i tot, si passa a ser monitor, pren consciència de tot el que ha viscut, és quan veu que el que ha après a l’esplai segurament no ho hauria après fora. Moltes vegades diem que l’esplai ens ha fet diferents, fa diferents els infants. Un s’explica com és pel que ha viscut, i si ha viscut l’esplai, es nota.
Els monitors...
Acaben sent referents dels nens. Són joves compromesos que decideixen dedicar el seu temps lliure a l’educació i al servei als altres i per tant els infants tenen en ells un exemple. Ells fan que des del joc es treballin valors i col·lectivitat.
Què significa ser monitor?
Si fos metge receptaria a qualsevol jove que provés de ser -ho o que fes algun tipus de voluntariat. El fet de fer un treball educatiu amb els infants et fa ser responsable perquè tens unes competències pel que fa a organització, el treball en equip..., i també el fet d’estar al servei dels altres, de formar-te. És una experiència que no et deixa indiferent. Quan comences a fer de monitor és quan veus com funciona la vida.
La vostra visió és cristiana.
Els nostres valors es fonamenten en l’humanisme cristià i donem molta importància i treballem molt amb els infants temes com la justícia, intentem que puguin tenir esperit crític.
És difícil parlar de valors, avui?
És veritat que a l’esplai, sovint per aquesta visió utòpica de la societat que tenim, moltes de les activitats i reflexions volen intentar fer veure que una altra societat és possible i que nosaltres tenim part de la responsabilitat per transformar-la.
Estar uns dies fora de casa...
Anar de colònies és un tresor. El dret al joc és un dret fonamental i estar amb amics i sense els pares en un entorn natural i amb monitors joves és una experiència magnífica. Nosaltres bequem infants perquè no hi hagi cap infant que no pugui anar de campaments, colònies o fer un casal per motius econòmics. Aquest estiu donem 3.600 beques.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.