Miami obre a la participació ciutadana la reconversió de l'N-340 en via urbana
Foment no ha traspassat la carretera a l'Ajuntament, que preveu començar l'obra en menys d'un any
Si es compleixen els terminis previstos, l'obra de reconversió de l'avinguda Barcelona, el pas de l'N-340 per Miami Platja, començarà a principis del 2011, segons va confirmar l'alcalde de Mont-roig, Fran Moracho. Els treballs convertiran en trama urbana prop de quatre quilòmetres de carretera que té més de 30 metres d'amplada en alguns punts, un espai que equival a la grandària de catorze camps de futbol. Serà la medul·la de Miami i en canviarà l'aparença completament. De fet, el veïnat d'aquest barri de Mont-roig, que concentra la major part de la població, ja va començar a experimentar els canvis que va comportar l'obertura al trànsit del tram de l'autovia A-7 entre Altafulla i Vandellòs, que va buidar de vehicles la nacional.
Ara, seran precisament els residents els que podran participar en l'elaboració del projecte de reforma de la via, que serà «un espai on el vianant es prioritzarà als cotxes», segons l'alcalde. El procés, que s'iniciarà pels volts de Setmana Santa, durarà uns quatre mesos, en què es recollirà l'opinió de veïns i comerciants per traçar les línies estratègiques que han de marcar la redacció del projecte. Més tard, cap a l'octubre, un cop estigui llest el projecte executiu, l'obra es posarà a licitació.
Per fer partícip la ciutadania de la transformació de la carretera, es va celebrar una festa al tram central, després d'inaugurar-se la variant, i es va convocar un concurs d'idees que també seran tingudes en compte en la redacció del projecte. De les 16 propostes presentades, va guanyar el primer premi, dotat amb 20.000 euros, la de Clara Olóriz, José Alfredo i Felipe García. Segons el jurat, el projecte titulat Cales urbanes aportava varietat al traçat i els encreuaments, s'interrelacionava amb la resta d'entramat urbà i feia una bona aposta mediambiental.
Molta desinformació entre els comerciants
S.CTot i l'anunci de l'alcalde, el sentiment entre els propietaris de comerços, bars i restaurants pròxims a la carretera és ben diferent i en ocasions radicalment oposat a la proposta. La majoria considera que abans d'invertir els diners en construir un passeig, seria millor asfaltar alguns carrers i reparar-ne l'enllumenat. Paco Gutiérrez, d'Aluminis Miami, va assegurar que no en sabia res, del projecte de reconversió en passeig. «L'Ajuntament no ens ha enviat cap carta ni ens ha comunicat res de res, i tinc la sensació que al final no farà res», va explicar, amb una certa desafecció, tot recordant que «el que caldria és que arreglessin els carrers perquè n'hi ha que fan pena».
Walter Churi, de la cerveseria Neptú, sí que va reconèixer estar assabentat de les intencions del consistori, i poca cosa més: «Ho vam saber gràcies a la revista Costa, però ningú en representació de l'Ajuntament no ens ha informat sobre res». Churi també va expressar el seu malestar amb la desatenció que els dispensa l'Ajuntament de Mont-roig i l'absència de criteri i de sentit comú davant d'unes demandes que estima raonables: «Fa anys, quan el tràfic era intens, vam recollir firmes perquè posessin un semàfor per creuar la carretera i ens van dir que no. Ara, que no hi passa ningú, l'acaben de posar.»
Jordi Prim, responsable d'uns cellers que hi ha al davant de la cerveseria Neptú, tampoc no té les coses gens clares respecte al projecte de conversió de l'N-340 en via urbana: «Algú em va dir que hi havia idees diferents, però a mi ningú no me n'ha dit res més, i tampoc m'ha demanat que n'opino». Mentre atenia la clientela de l'establiment, Prim va dir que no s'acaba de creure la proposta municipal: «No hi ha diners i l'únic que fa l'Ajuntament és reclamar-ne constantment. Si hi ha alguna cosa del projecte de passeig, ho té molt callat perquè mai no ens en diuen res.»
Sortint a mà dreta, al restaurant La Taverne, el propietari, Michel Soszna, va explicar que l'únic que sap de la idea de convertir la carretera en passeig és gràcies a una informació que va veure publicada en un mitjà de comunicació, «però res més», va asseverar.
Carrers propis del tercer món
Pràcticament tots els comerciants consultats van insistir que més que transformar l'avinguda Barcelona en via urbana, al municipi hi ha altres prioritats. Susana de la Calle, responsable de la perruqueria Styl-2, va denunciar el mal estat dels carrers: «N'hi ha que són del tercer món i, en alguns llocs, l'enllumenat, també. Abans que un gran passeig, cal fer altres obres, perquè estem a l'any 2010.» Respecte al projecte, n'està assabentada, encara que, com la resta, no n'acaba de treure l'aigua clara: «Sé que van fer un concurs d'idees o alguna cosa semblant, però els comerciants no hi hem participat per a res». Al costat, la propietària de la botiga de roba Marie Louise, Amandine Seive, també va declarar tenir informació molt escassa referent al futur passeig, tot denunciant que «tot se'n va cap a Mont-roig». Al davant del seu establiment, «cada vegada que plou molt és un autèntic desastre».
Amb la circumval·lació, els bars i restaurants han notat una forta sacsejada en la seva economia. La propietària del bar geladeria Osopolo, Silvia Boiteau, va reiterar que, «ara, cada dia de la setmana sembla que sigui diumenge: no passa ningú». Boiteau també va assegurar haver sentit comentaris sobre la possibilitat que la carretera es converteixi en una via urbana, però res en concret: «Crec que van dir que farien un passeig pel mig, però considero que hi ha coses més prioritàries a fer a Miami.»