El cotxe elèctric, imparable tot i haver de pagar per carregar-lo
S’amplia la xarxa pública de punts de recàrrega ràpida, que arribarà a les 110 estacions, prioritzant les comarques que no tenen connexió
Empreses i ajuntaments cobraran per l’energia consumida
Els conductors de vehicles elèctrics són una minoria, però el seu creixement no hi ha qui el freni. El volum de matriculacions de cotxes eficients a Catalunya així ho indica i, per satisfer la clientela, les marques d’automòbils es van espavilant per treure al mercat nous models alternatius al dièsel i la benzina.
Segons els experts, la gran “revolució” del sistema elèctric arribarà el 2020 amb la incorporació als vehicles de bateries que donaran més autonomia per recórrer distàncies de fins a 500 quilòmetres. Serà el salt qualitatiu i la garantia per a aquells conductors que fan trajectes llargs i s’han de refiar d’una xarxa de punts de recàrrega.
A Catalunya, des del 2017, l’Institut Català de l’Energia (Icaen) impulsa el pla Pirvec per abastir el territori de punts de recàrrega. Actualment n’hi ha 88 de recàrrega ràpida, però abans d’acabar l’any el pla preveu superar el centenar. “Volem arribar a municipis i a comarques que ara queden fora del mapa del vehicle elèctric”, explica el cap de programes i eficiència energètica de l’Icaen, Lluís Morer.
La nova convocatòria d’ajuts, de cara a l’estiu, donarà prioritat als municipis interessats que no tinguin cap punt d’accés. Els ajuntaments cedeixen l’espai, n’assumeixen el manteniment i oferixen el servei gratuïtament. Els usuaris tenen una targeta que els acredita per carregar el cotxe sense pagar res a la xarxa que depèn de l’Icaen.
Unificar el pagament
Amb els últims canvis de la llei del sòl, es dona llum verd perquè empreses i ajuntaments puguin cobrar per revendre energia per a la càrrega de cotxes elèctrics. L’Icaen treballa per coordinar i assessorar els ajuntaments que vulguin oferir el servei. “Tots haurien de fer pagar calculant un preu pel temps i l’energia que es consumeix, i fer-ho pel mòbil redueix costos”, indica Morer. Els usuaris del cotxe elèctric ja estan acostumats a utilitzar les aplicacions mòbils per carregar el vehicle i fer el pagament a les operadores d’energia que tenen les seves estacions.
L’usuari reclama facilitats a l’hora d’identificar-se i pagar el servei. Dona per fet que el pagament farà que millori el servei i que augmenti la quantitat de punts de recàrrega. Això opina també el director d’Electromaps, Xavier Cañadell, que lidera la plataforma de referència per als usuaris del cotxe elèctric. “Estan a favor que es faci pagar un preu raonable i millorar el servei”, assenyala després de conèixer el resultat d’una enquesta que han fet a 1.300 usuaris. Segons Cañadell, que l’usuari hagi de pagar estimularà les empreses per invertir en punts de recàrrega a les benzineres, als centres comercials i als hotels. L’estudi revela que un 80% dels usuaris carreguen el cotxe a casa seva i un 74% el fan servir cada dia per fer rutes interurbanes.
Compartir el cotxe
La cooperativa de consum Som Mobilitat, que fomenta la mobilitat compartida de vehicles elèctrics, també ha vist créixer el volum de socis. Segons explica un dels seus fundadors, Arnau Vilardell, la meitat dels 1.200 associats comparteixen el cotxe elèctric.
Des del 2016, quan es va crear aquesta cooperativa a Mataró, s’han estès pel territori comunitats locals que gestionen i comparteixen un total de setze cotxes. A la capital del Maresme, aquest 2019, n’hi haurà vuit per compartir, i a Olot en tenen tres, a reservar entre veïns i treballadors de l’administració. El mateix passa a Castellbisbal i, en canvi, a Rubí és la clientela del comerç local qui pot provar la conducció elèctrica. A Santa Perpètua de Mogoda és l’Ajuntament el que ho ofereix als veïns. Els dos grups locals de Som Mobilitat de Barcelona i Amposta tenen cadascun un cotxe per compartir.
LES XIFRES
Santa Perpètua, l’epicentre del vehicle elèctric
“Hi ha una barrera o certa por a l’hora de fer servir el cotxe elèctric i som aquí per trencar-la.” Així s’explica el responsable del Crave, Eduard Jiménez, a les instal·lacions municipals de Santa Perpètua, on des del 2013 s’impulsa i es fomenta l’ús dels vehicles elèctrics i la formació en aquest àmbit.
Una seixantena de veïns s’han animat a provar de conduir un cotxe elèctric facilitat per la cooperativa Som Mobilitat, que en diversos punts de Catalunya aposta perquè els usuaris comparteixin vehicle elèctric. Arran de l’acord amb l’Ajuntament, els veïns disposen de quinze hores d’ús gratuït de conducció que poden consumir al llarg de l’any. “Aprenen a carregar el cotxe i a fer anar el mòbil per reservar-lo i obrir-lo”, expliquen des del Crave.
A les instal·lacions també es forma en automoció i electrònica els mecànics de cotxes i els que muntaran els punts de recàrrega. “La innovació en el cotxe elèctric és a les bateries i aquí es poden formar”, indica Jiménez, satisfet del projecte que lideren per crear una “illa energètica” autosuficient amb les renovables per abastir l’edifici.