Els treballs per retirar els trens accidentats a Castellgalí i reparar les vies s’allargaran fins dimarts
Operaris de Renfe han començat a treure la catenària de la zona perquè un tren taller pugui entrar-hi
El ministre de Foment veu “precipitat” atribuir l’accident a la manca d’inversions
Els treballs per retirar els dos trens que van xocar frontalment divendres causant un mort i sis ferits greus a la R4, a l’alçada de Castellgalí, s’allargaran fins dimarts. Així ho han explicat fonts de Renfe que han indicat que diversos operaris ja han començat a treure la catenària de la zona perquè un tren taller pugui entrar-hi per encarrilar els sis vagons que van sortir de la via.
Posteriorment els hauran de remolcar, i després el personal d’Adif haurà de reparar els desperfectes estructurals. Tot plegat després que els Mossos d’Esquadra hagin finalitzat aquest dissabte la inspecció ocular de l’àrea on va produir-se l’impacte. Mentrestant, s’ha establert un pla de transport alternatiu per carretera.
Malgrat que inicialment els responsables de Renfe havien previst que la circulació de trens a la R4 podria restablir-se dilluns, finalment les tasques per retirar els dos trens que van xocar frontalment a l’alçada de Castellgalí, entre Sant Vicenç de Castellet i Manresa, s’allargaran fins dimarts.
Segons ha explicat el portaveu de Renfe, Antonio Carmona, els tècnics de la companyia han pogut determinar amb major exactitud la durada de les tasques després que els Mossos d’Esquadra hagin finalitzat la inspecció ocular de l’àrea on va tenir lloc l’accident.
“Necessitem 40 hores per encarrilar i retirar els trens i després Adif necessita disset hores més per reparar els danys que ha patit la infraestructura, així que la previsió inicial que fem és que fins dimarts no haurem acabat”, ha apuntat.
Les primeres tasques que s’han dut a terme aquest dissabte han consistit en començar a retirar la catenària perquè un camió taller pugui entrar a treballar. Aquest vehicle s’encarregarà de tornar a col·locar a dintre de les vies els sis vagons que a causa de l’impacte van sortir-se’n.
Aquesta operació és similar a la que es va fer a Vacarrisses el passat mes de novembre després que un comboi descarrilés a causa d’una esllavissada. Fruit d’aquell sinistre va morir un home i 44 persones van resultar ferides.
Un mort, sis ferits greus i quinze lesionats de gravetat menor
La conductora d’un dels combois implicats en el xoc frontal de Castellgalí, de 26 anys, va resultar morta. El cos va ser excarcerat a quarts de cinc de la matinada. A més, també hi ha sis ferits greus, 15 persones ferides amb lesions de gravetat menor i 37 ferides lleus.
A més, per la zona habilitada pels equips d’emergències, hi van passar 47 persones més, que van marxar pel seu propi peu. Entre els dos combois hi havia 400 passatgers, segons va informar Renfe.
Carmona ha volgut deixar clar que, malgrat l’accident, és “segur” viatjar en els trens de Rodalies, un servei que diàriament posa en servei un miler de combois i trasllada milers de catalans.
Així mateix, també ha defensat que circular en sentit contrari a la circulació habitual és “normal” i ha remarcat que el que caldrà esbrinar és per què els dos combois van coincidir a la mateixa via sense que ningú detectés l’anomalia. “Evidentment, alguna cosa va fallar”, ha reblat Carmona que ha reconegut que el tren que venia de Lleida va recórrer set quilòmetres en sentit contrari.
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha apuntat que l’accident es va produir “per un concatenació d’errades tant de senyalització automàtica com d’errades de comunicació manuals entre els trens i el centre de control”.
Concretament, en una entrevista al programa El Suplement de Catalunya Ràdio, Calvet ha recordat que “hi va haver una sèrie d’errades” que van provocar que el tren “que venia de Lleida circulés 7 quilòmetres per la via que no li tocava”. Al seu entendre, “aquest accident es podria haver evitat amb més inversions”, ja que a la “xarxa ferroviària catalana hi falta una injecció important de milions”.
Ábalos veu “precipitat” atribuir-ho a les inversions
Per la seva part, el ministre de Foment, José Luis Ábalos, ha respost al conseller de Territori, Damià Calvet, que és “precipitat” atribuir l’accident a la manca d’inversions. “No té a veure amb les inversions, en principi. No descartem una concatenació d’errors humans conseqüència de com funciona el servei”, ha reblat en una atenció als mitjans des de l’estació de França.
Ábalos ha reconegut que hi ha una falta de modernització i inversions a la xarxa ferroviària, que ajudaria a “compensar” el factor humà, una circumstància que no només es dona a Catalunya sinó a tot l’Estat.
Amb tot, assegura que el canvi “no es fa d’un dia per l’altre” i ha recordat que han posat sobre la taula un pla per reorientar la política d’inversió a la xarxa de Rodalies. En el termini d’uns dos dies es disposarà d’un primer informe sobre les causes.