Societat

La senyalització va afavorir la topada frontal de trens

El sistema que regula la circulació ferroviària entre Terrassa i Manresa no detecta un comboi circulant a contravia

Un miler de persones a Manresa demanen més seguretat en els trens

El sis­tema de con­trol de la cir­cu­lació de fer­ro­car­rils al punt on diven­dres pas­sat es va pro­duir la col·lisió fron­tal entre dos com­bois no està pre­pa­rat per detec­tar la presència d’un tren des­plaçant-se a con­tra­via i, d’una manera o una altra, va ser un sis­tema afa­vo­ri­dor de la tragèdia. En aquest tram hi ha ins­tal·lat el que tècni­ca­ment es coneix com a BAD, blo­queig automàtic de via doble, un sis­tema pen­sat per evi­tar les topa­des per encalçament, quan un tren topa amb un altre per la part poste­rior, i no les col·lisi­ons fron­tals. Només al tram de via de Ter­rassa en avall, cap a Bar­ce­lona, hi ha ins­tal·lat el BAB, blo­queig automàtic en via bana­lit­zada, que en cas d’incidència para­litza tota la cir­cu­lació fer­roviària i que, per tant, sí que hau­ria pogut ser efec­tiu en el cas de diven­dres pas­sat. Es dona la cir­cumstància que Adif, l’ens ges­tor de les infra­es­truc­tu­res fer­roviàries, té en pre­visió can­viar el sis­tema BAD, al tram de l’acci­dent, pel BAB, però aquesta millora en la infra­es­truc­tura encara no té data per fer-se efec­tiva.

El sis­tema BAD fun­ci­ona de tal forma que un tren que avança per una via activa, en pas­sar per uns senyals deter­mi­nats, uns semàfors es posen en ver­mell i que­den en aquesta posició durant un temps pru­den­cial per evi­tar que un altre tren el pugui atra­par per dar­rere. Només quan aquest senyal can­via a verd, el tren següent pot avançar. Aquesta senya­lit­zació ser­veix només per als trens que van en un sen­tit de la marxa i no per als que puguin cir­cu­lar per aque­lla via en sen­tit con­trari, com va ser el cas de diven­dres. En canvi, el sis­tema BAB està pre­pa­rat per detec­tar el pas de trens com si es tractés d’una via única amb trànsits en tots dos sen­tits, i si ja hagués estat ins­tal·lat al tram de Cas­tell­galí, on hi va haver l’acci­dent, s’hau­ria d’haver acti­vat i hau­ria atu­rat els dos trens que van aca­bar tro­bant-se i topant.

Al marge de la senya­lit­zació millo­ra­ble, la inves­ti­gació haurà de deter­mi­nar per què el tren de la línia R-12 va pas­sar a la via equi­vo­cada en sor­tir de Man­resa, com és pos­si­ble que el maqui­nista no parés compte que cir­cu­lava equi­vo­ca­da­ment per l’esquerra, i per què no van fun­ci­o­nar els altres sis­te­mes de con­trol. La lec­tura de les cai­xes negres i l’inter­ro­ga­tori del maqui­nista de la R-12, ferit en l’acci­dent, han de per­me­tre avançar en l’escla­ri­ment del sinis­tre.

Per la seva part, la ciu­tat de Man­resa va aco­llir ahir al ves­pre una marxa per exi­gir una millora de la segu­re­tat de la línia, on en pocs mesos s’han regis­trat dos acci­dents greus, amb un mort en cada cas. Un miler de per­so­nes, segons la poli­cia local, van recórrer els car­rers de la ciu­tat. Men­tre es feia la pro­testa, Renfe va infor­mar que el ser­vei de la línia que­darà res­ta­blert aquest matí, després que ahir es va acon­se­guir treure la loco­mo­tora i arre­glar la via. D’altra banda, un total de nou per­so­nes con­ti­nu­a­ven ahir ingres­sa­des a causa de les feri­des que es van fer en l’acci­dent, dues de les quals en estat greu.

Una futbolista pendent del trasllat

Raquel Delgado, de 26 anys, era la jove maquinista que va perdre la vida en l’accident de Castellgalí. Delgado anava al capdavant del tren de la línia de rodalies R-4 i circulava correctament, per la via del costat dret, en direcció a Manresa. Delgado era d’origen andalús i el seu desig era tornar al seu lloc d’origen, a Còrdova, i per aquest motiu havia demanat el trasllat a Renfe, que encara no li havia concedit. La notícia de la seva mort va causar molt d’impacte a la seva ciutat, on durant quatre anys havia militat al club de futbol femení Econatur la Rambla, que actualment juga a la segona divisió estatal.

En record de la maquinista desapareguda, els seus companys de Catalunya van organitzar ahir un acte d’homenatge consistent en una concentració, a les 12 del migdia, al vestíbul de l’estació central de Barcelona. A la ciutat de Lleó també es va produir una concentració de record.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.