El lleure ajuda a trencar el cercle de pobresa infantil
Un estudi de la Fundació Pere Tarrés constata que amb les activitats educatives milloren les competències escolars i professionals
Es valora l’avenç en el camp social i el treball en equip
Les hores de lleure en un esplai o un casal són una oportunitat d’èxit per a aquells infants més vulnerables. Així ho constata l’estudi presentat ahir per la Fundació Pere Tarrés a l’escola Vedruna, al bell mig del Raval, on a l’agost no es tancaran les portes per donar cabuda a una vuitantena d’infants que hi faran el casal d’estiu. “Es fa per una qüestió d’igualtat d’oportunitats. Estarien sols a casa mentre els pares treballen i venir aquí els permet relacionar-se amb els companys i monitors i no tenir un agost empobrit. A tothom li agrada explicar què ha fet a l’estiu i a ells també”, explicava la directora del centre educatiu, Antonia Cortina.
L’educació en el lleure contribueix a trencar el cercle d’exclusió social i de pobresa infantil, tal com recordava ahir el director general de la Fundació Pere Tarrés, Josep Oriol Pujol. “Un de cada quatre nens de Catalunya no participa en cap activitat de lleure educatiu”, hi afegia Pujol, sense oblidar com la despesa en lleure i cultura s’ha anat reduint des de l’inici de la crisi.
L’estudi presentat ahir parteix de les dades quantitatives de 57 infants i adolescents que participen en entitats de lleure i centres educatius i les entrevistes en profunditat a 40 joves i educadors que s’han realitzat de manera simultània en vuit centres de Catalunya, les Illes Balears, el País Valencià i Madrid.
La professora de la Facultat d’Educació Social i Treball Social de Pere Tarrés-URL Txus Morata destacava l’impacte del lleure educatiu a l’hora de millorar les competències tant en l’àmbit acadèmic com ocupacional. “Molts joves participen en les activitats perquè volen superar dificultats que tenen amb les matemàtiques i la llengua, però després el que més valoren és l’empatia amb els altres i la reflexió i el debat”, destacava una de les autores del treball.
Aquesta és una de les conclusions principals de l’estudi: el pas per l’entitat de lleure o un centre socioeducatiu millora les competències per a l’ocupabilitat més que no pas les acadèmiques. Entre aquestes destaca sobretot el treball en equip per aconseguir objectius concrets, la resolució de problemes i la flexibilitat, amb indicadors com ara acceptar els canvis de plans o el tracte igualitari entre nois i noies.
Des de la Fundació Pere Tarrés ja treballen a donar continuïtat a l’estudi per mesurar les competències dels participants d’entre 7 i 18 anys. També es recopilaran en un decàleg les bones pràctiques i actuacions d’èxit, a més d’una proposta formativa pels professionals que hi intervenen per promoure l’èxit educatiu.