Emprenedors socials
Un joc terapèutic
Una jove valenciana idea un joc de taula per ajudar persones que tenen dificultats en el llenguatge i la comunicació
Diana de Arias va patir un dany cerebral amb 23 anys i va veure que faltaven eines com la que ara ha desenvolupat
Ha aconseguit amb Verkami els 11.000 euros necessaris per començar la fabricació
Es juga al Decedario unint cada imatge amb les paraules, síl·labes, lletres i inicials corresponents
Quan tenia 23 anys, la valenciana Diana de Arias va patir un dany cerebral adquirit, una lesió al cervell que la va obligar a començar de zero: “Em van operar a vida o mort i me’n vaig sortir, però les seqüeles van ser importants: no podia escriure, ni caminar ni menjar, vaig haver de fer un reset de dalt a baix.” Durant les sessions de rehabilitació per recuperar la parla, De Arias es va adonar de les poques eines que tenen els pacients per avançar en la seva recuperació i ella, que és dissenyadora gràfica, ha ideat un joc de taula terapèutic dirigit a persones que tenen dificultats en el llenguatge i la comunicació, ja sigui per un dany cerebral adquirit, autisme, Alzheimer, Parkinson, trastorn per dèficit d’atenció amb hiperactivitat (TDHA), síndrome de Down o dislèxia, entre moltes altres patologies. L’eina es diu Decedario i s’estan ja venent les primeres 500 unitats.
Abans que la vida li canviés per sempre, aquesta jove valenciana, que ara té 28 anys, estava fent l’últim curs de l’Escola d’Art i Superior de Disseny de València. Ella es va recuperar ràpidament del vessament cerebral que havia tingut per culpa d’una malformació congènita; la part més dura van ser sis mesos, però va ser prou temps per adonar-se de les mancances existents. “En les teràpies de rehabilitació –relata– els professionals han de recórrer a jocs de xiquets, cosa que és molt frustrant. Jo tenia companys advocats o químics, gent amb feines complexes que de cop es veuen en un taller amb jocs infantils; és un xoc.” Un cop recuperada, De Arias va tornar a la Universitat i va crear una eina per suplir aquest buit i millorar la qualitat de vida de les persones que havien passat el mateix que ella. Va ser el seu projecte de final de grau. La nota del tribunal va ser un excel·lent i va decidir publicar a les xarxes socials la seva idea. Va fer un vídeo del prototip del joc i l’allau de missatges rebuts per sol·licitar informació sobre l’eina i, fins i tot, demanar-la, va fer la resta. Es va posar en contacte amb l’associació de dany cerebral de València, Nova Opció, i va treballar amb els seus professionals i pacients per desenvolupar el joc. Les idees i necessitats d’afectats i terapeutes li van donar vida.
Ajuda de Lanzadera
El Decedario té un disseny neutre perquè sigui apte per a totes les edats i permet que els usuaris puguin unir imatges amb les seves paraules, síl·labes, lletres i inicials. El projecte complet inclou 12 jocs, cadascun amb temàtiques diferents. Per aconseguir que la idea de negoci tingués recorregut i fos viable, De Arias va disposar de l’ajuda del programa valencià d’impuls a l’emprenedoria Lanzadera. Des de fa vuit mesos és a la seva incubadora, cosa que li dona accés a mentors, formadors i un espai de treball. Pel camí, el seu projecte ha rebut nombrosos premis, entre altres l’Acento G 2017, que destaca que es tracta d’un “projecte que pot aportar molta ajuda a una problemàtica real a través del disseny”.
Per poder comercialitzar la seva idea, De Arias va optar pel micromecenatge perquè lligava “l’esperit de Decedario amb el compromís col·lectiu”. La campanya es va llançar el 29 d’octubre passat, el Dia Mundial del Dany Cerebral Adquirit, i en un mes havia aconseguit els 11.000 euros necessaris per fabricar les primeres 500 unitats del producte. “El joc va dirigit a professionals de l’àmbit clínic i l’educatiu com ara psicòlegs, logopedes i mestres de pedagogia terapèutica, entre altres”, explica la jove. Gràcies a Verkami ha contactat amb molts pacients i professionals de l’Amèrica Llatina. “Aquí és necessari aquest tipus de material, però és que allà encara ho és més per la falta de recursos”, reflexiona. I conclou: “Això em dona molts ànims perquè tinc ganes d’ajudar com més gent millor.”
Avui el joc, que fabrica l’emblemàtica empresa valenciana Cayro, és en castellà, però s’estudiarà si és factible fer-lo en més idiomes, com ara el català. Pròximament, Decedario disposarà d’una aplicació mòbil. “Aquest joc té molta trajectòria, de moment vull crear altres temàtiques i desenvolupar la part digital”, avança l’emprenedora.