Una prova pilot mostra un nivell similar d’oralitat en català i castellà entre els alumnes de 4t d’ESO
Anglès i les matèries cientificotecnològiques es mantenen entre les assignatures amb més alumnes amb nivell baix
Els alumnes de 4t d’ESO tenen un nivell similar d’oralitat en català i castellà i per sota en anglès. Aquesta és una de les conclusions que s’extreuen dels resultats de les proves de competències bàsiques, que enguany han inclòs per primer cop una prova pilot a 51 centres de secundària per avaluar el nivell d’oralitat dels alumnes. La puntuació mitjana global de l’expressió oral en llengua catalana ha estat de 72,9 punts, en castellà de 73,7 i en anglès de 65,7. “Hi ha alumnes amb notes molt altes en català que són incapaços d’expressar-se al centre en aquesta llengua”, ha dit el secretari de Polítiques Educatives, Carles Martínez. D’altra banda, els resultats generals de les proves de competències a 6è de primària i 4t d’ESO mantenen l’anglès i les matèries cientificotecnològiques entre les assignatures amb més alumnes amb nivell més baix.
La prova pilot per conèixer el nivell d’oralitat dels alumnes es va fer en 51 centres i un total de 1.500 alumnes durant la realització de les proves de competències bàsiques del febrer passat. En concret, s’ha avaluat la competència pragmàtica i sociolingüística i la competència lingüística.
Els resultats mostren una puntuació mitjana en competència pragmàtica i sociolingüística de 73,2 punts en català, 73,5 en castellà i 66,1 en llengua anglesa. En el cas de competència lingüística s’ha obtingut un 72,7 en llengua catalana, 73,9 en castellana i 65,4 en anglesa.
Martínez ha justificat la inclusió d’aquesta prova pilot pel fet que la oralitat és “una de les parts més fràgils” en competència lingüística. La prova ha consistit en el visionat d’un vídeo per part dels alumnes per introduir un tema de debat, debat que han hagut de tenir els alumnes entre ells però també s’han hagut d’expressar sols.
Martínez ha explicat que la voluntat és anar estenent aquesta prova pilot de tal manera que tots els centres de secundària la puguin incorporar però ha reconegut que hi ha un problema de pressupost que de moment ho impedeix.
Consolidació del sistema
Martínez ha explicat que els resultats de les proves de competències bàsiques demostren que hi ha una “consolidació del sistema educatiu de qualitat”. Així, ha detallat que gairebé en totes les matèries s’està per sota del 15% d’alumnes amb nivell baix que marquen les recomanacions europees.
En el cas de sisè de primària, els resultats mostren que les assignatures amb més alumnes amb un nivell baix són medi natural (15,7%) i llengua anglesa (15,4%).Tot i això, en aquesta darrera assignatura hi ha una lleugera millora respecte al curs anterior quan eren el 15,9% dels alumnes els que tenien un nivell baix.
En el cas de llengua catalana s’ha passat del 15,3% al 12,8% d’alumnes amb nivell baix, mentre que en llengua castellana s’ha pujat del 13,9% al 14,8%. Pel que fa a les matemàtiques, també s’ha incrementat aquest col·lectiu, passant del 10,9% al 13%.
En l’altre extrem, hi ha un 38% d’alumnes que assoleixen un nivell alt en anglès i un 32,9% en el cas de català. Percentatges que baixen 28% en castellà, el 22,3% en matemàtiques i 18,7% en medi natural.
El president del Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu, Joan Mateo, ha comentat que el repartiment d’alumnes entre nivells és similar en totes les assignatures, concentrant la major part en nivells mitjos, excepte en el cas de l’anglès on hi ha aquest 38% d’alumnes amb nivell alt. Mateo ho ha relacionat amb el fet que molts alumnes segueixen formació en aquesta llengua fora de l’horari escolar, tot i que aquesta diferència no es manté en secundària quan s’igualen els nivells.
Pel que fa a puntuacions, la qualificació mitjana assolida més baixa es dona a medi natural (68,1 punts) i la més alta a llengua anglesa i matemàtiques (78,2). En el cas del català la nota és del 75,5 i en el cas del castellà un 74,4. La nota puja a català –del 73,6 al 75,5-; i anglès –del 76,3 al 78,2-, però baixa a castellà –del 77 al 74,4-; matemàtiques –del 79,2 al 78,2- i medi natural –del 70,2 al 68,1-.
En el cas de secundària, les assignatures cientificotècniques concentren un 15,1% d’alumnes amb nivell baix (15,2% l’any anterior) i les matemàtiques un 11,6% (14,1% el 2018). En llengua anglesa hi ha un 13,6% d’alumnes amb nivell baix, mentre que en català són un 10% i en castellà un 9,8%. En l’altre extrem, un 28% d’estudiants tenen un nivell alt en anglès, mentre que són un 27,9% en llengua castellana i un 24,3% en llengua catalana.
La qualificació mitjana més alta en secundària es dona en llengua castellana amb un 78,6; seguida de llengua catalana (77,5), llengua anglesa (74,1), matemàtiques (68,2) i cientificotecnològica (66,2). En tots els casos són qualificacions similars a les obtingudes en les proves del 2018. Martínez ha apuntat, com ja va fer el 2018, la necessitat d’aconseguir que matèries com les matemàtiques superin els 70 punts.
Lleida i Barcelona encapçales les puntuacions
Pel que fa als territoris, un any més Lleida i Barcelona encapçalen les puntuacions i tant a 6è de primària com a l’ESO superen les mitjanes en totes les matèries. En canvi, els serveis territorials de Tarragona i Barcelona-comarques són els que obtenen pitjors resultats, sumant-se el Baix Llobregat en algunes matèries.
Si es disgrega per repetidors i no repetidors, s’observa també una diferència de fins a 19 punts en la puntuació obtinguda pels alumnes. Martínez ha reconegut que això demostra que la revàlida no és un sistema que estigui donant resultats i ha defensat que s’ha de tendir cap a la reducció d’aquesta pràctica. Ha confiat que a mesura que se vagi implantant la metodologia per projectes això anirà a la baixa.
De la seva banda, Mateo ha destacat que si es disgrega tenint en compte els centres de més i menys complexitat s’observa com la diferència de puntuacions s’ha reduït. Això ho ha relacionat amb el fet que a través de l’avaluació s’han pogut detectar aquests centres i se’ls ha dotat de més recursos.