Mobilitat
Un desviament de 600 km
La cimera del G-7 a Biarritz va dur la DGT a proposar la Jonquera com a pas fronterer alternatiu el cap de setmana per entrar a l’Estat francès
L’alerta de possibles retencions extraordinàries no es va complir ahir
De moment no n’hi ha hagut per a tant. La previsió que els passos fronterers de la Jonquera –per l’AP-7 i l’N-2– concentrarien una saturació extraordinària de vehicles no es va complir en el primer dia del cap de setmana. La recomanació dimarts de la Direcció General de Trànsit (DGT) d’usar aquestes vies com a sortida alternativa cap a l’Estat francès –per les restriccions als passos fronterers del País Basc amb motiu de la cimera del G-7 a Biarritz– va anar acompanyada d’un comunicat de Trànsit en què avisava dels possibles perjudicis per a la mobilitat a la Jonquera. Hi va haver cues ahir a la frontera de la Jonquera –bàsicament en sentit nord–, però similars a les d’altres caps de setmana d’estiu. On la retenció va ser més constant va ser a l’A-9 entre la frontera i el Voló, a la Catalunya del Nord, per les obres que s’hi estan fent, que redueixen el nombre de carrils i la velocitat permesa en alguns trams.
Al llarg del matí, les cues de vehicles en els últims quilòmetres de l’AP-7 van anar oscil·lant des d’un quilòmetre de circulació densa a les onze del matí fins als cinc quilòmetres a les dues tocades –sempre en direcció nord–, els sis quilòmetres a les tres de la tarda i fins cap a les cinc, i una progressiva disminució de les cues a partir d’aquesta hora. Cues significatives, amb retencions, però molt menors que en altres caps de setmana. Per exemple, poc comparables a les del 17 d’agost –dissabte passat–, quan van arribar a ser de 15 quilòmetres. Pel que fa al pas fronterer per l’N-II a la Jonquera, la longitud de la cua va ser molt més estable, i gairebé sempre limitada a un quilòmetre, amb retencions esporàdiques, però amb circulació intensa pràcticament tota l’estona.
En espera de saber el que passi avui, la dependenta d’una gasolinera de la Jonquera explicava el cas d’un camioner asturià que anava a França i va fer cas de la recomanació de la DGT d’evitar la frontera d’Irun per acabar passant, ahir al matí, per la catalana. Va ser, però, un dels pocs casos que es va trobar. La majoria dels camioners, va dir-li l’asturià, van preferir provar sort per la frontera del País Basc, esperant poder passar prou ràpid i estalviar-se els costos afegits que els hauria suposat venir fins a Catalunya. I és que el desviament proposat per la DGT és d’uns 600 quilòmetres, que suposa hores extres de conducció, endarreriments en els horaris previstos i molt més consum de carburant. Una distància i un consum que es podrien duplicar segons quin fos el destí final de cada camió o turisme fins a convertir l’alternativa proposada per la DGT en una molt mala opció.