L’àrea metropolitana, a punt per activar la zona de baixes emissions
A partir de l’1 de gener entren en vigor les restriccions als vehicles que no els correspon l’etiqueta ambiental de la DGT. La mesura afecta vehicles de l’Estat i també estrangers
A partir de l’1 de gener del 2020, per vetllar per la salut de la ciutadania i millorar la qualitat de l’aire, es restringeix la circulació permanentment per la ZBE Rondes de Barcelona, de dilluns a divendres laborables, entre les 7 i les 20 h, als vehicles que no els correspon etiqueta ambiental de la DGT (Zero, Eco, C i B). La mesura afecta tant els vehicles de l’Estat com els estrangers. La ZBE Rondes de BCN inclou Barcelona (excepte la Zona Franca industrial i Vallvidrera, el Tibidabo i les Planes), Sant Adrià de Besòs i l’Hospitalet de Llobregat, i part d’Esplugues de Llobregat i Cornellà de Llobregat.
El director de l’Àrea de Mobilitat i Transport, Joan Maria Bigas, recorda que sí que es podrà circular per les rondes, ja que aquestes vies queden excloses de la restricció. Però cal tenir present que, des de les rondes, els vehicles que no els correspon etiqueta ambiental de la DGT no podran accedir a la ZBE Rondes de Barcelona ni circular-hi per l’interior. Tindran un any de moratòria les furgonetes (N1), els camions (N2, N3) i els autobusos (M2, M3).
La ZBE Rondes BCN inclou Barcelona (excepte la Zona Franca industrial i Vallvidrera, el Tibidabo i les Planes), Sant Adrià de Besòs i l’Hospitalet de Llobregat, i part d’Esplugues de Llobregat i Cornellà de Llobregat.
La col·locació del distintiu no és obligatòria, però facilita la tasca de la Guàrdia Urbana i de les policies locals dels municipis afectats en cas de controls manuals d’aquests cossos de seguretat. Per tant, és recomanable portar-lo.
Els conductors que circulin sense l’etiqueta ambiental de la DGT col·locada al vehicle podran ser aturats pels agents a la ZBE Rondes de Barcelona. En aquests casos, els agents comprovaran la documentació del vehicle i la matrícula i verificaran si està subjecte a les restriccions de trànsit.
El director de Serveis de Mobilitat Sostenible, Carles Conill, destaca la complexitat tecnològica de la implementació de la ZBE: “És una de les zones més grans d’Europa que cal tenir coberta tecnològicament, de manera que els vehicles que siguin sancionables rebin la penalització a través de cada un dels ajuntaments afectats.” El control es farà automàticament mitjançant càmeres a través d’una plataforma metropolitana gestionada per l’AMB i l’Ajuntament de Barcelona.
Tot i que l’activació de la ZBE serà l’1 de gener, a partir d’aquest dia es procedirà a avisar els vehicles sense distintiu. Serà a partir de l’1 d’abril que es començaran a fer efectives les possibles penalitzacions. Les ordenances municipals que han de fixar aquestes possibles sancions s’aprovaran als cinc municipis implicats en la ZBE a final d’aquest any. Segons marquen les ordenances municipals en aquest cas, la sanció serà d’un mínim de 100 euros.
Excepcions, autoritzacions i registre
Entre les excepcions a l’accés de la ZBE hi ha els vehicles de transport de persones amb mobilitat reduïda i els vehicles de serveis.
Els ciutadans amb vehicles que no els correspongui etiqueta ambiental i els que tenen vehicles estrangers s’hauran d’inscriure en el registre metropolità zbe.barcelona, activat des del 16 de novembre passat, i posteriorment podran sol·licitar i tramitar les seves autoritzacions (un total de 10 per vehicle) necessàries per tal de poder accedir i circular dins la ZBE Rondes Barcelona.
Més informació: