Societat

El repte d’aprendre en línia

Educació ha activat un pla que permet als centres treballar en línia

El Departament assegura que pares i mares poden estar tranquils perquè les dades dels menors estan protegides i es preserva el seu anonimat

Tancats els centres escolars, l’educació continua a través de la xarxa. Per garantir l’aprenentatge en línia en aquesta crisi sanitària Educació ha activat el pla d’acció Centres educatius en línia que té tres potes: l’aprenentatge en línia per als alumnes a través del portal Eix, el reforçament dels webs dels centres a través del portal Nodes, i la formació dels professionals docents a través del portal Odissea. Aquest pla d’acció complementa dues eines bàsiques de l’educació a Catalunya que fa anys que ja funcionen: la plataforma Xtec ( xtec.gencat.cat ) i Edu365 ( www.edu365.cat ). Els centres estan utilitzant majoritàriament la plataforma Moodle tot i que creix l’ús del Classroom de Google Suite. Aquesta darrera plataforma permet compartir documents amb Drive (un espai al núvol) i fer videoconferències amb Google Meet. En molts centres conviuen els dos sistemes.

El conseller d’Educació, Josep Bargalló, va dir divendres a través de Catalunya Ràdio que el Departament està treballant amb diverses empreses informàtiques i amb els seus propis informàtics per poder crear plataformes a través de les quals tots els alumnes i professors puguin fer utilitzar la xarxa en perfectes condicions. En principi i tot i que hi ha centres que ja hi treballen no estarà a punt per a tothom fins després de Setmana Santa.

La plataforma Moodle va ser la primera que es va utilitzar per crear un entorn virtual d’aprenentatge, és a dir: classes virtuals a distància. Actualment és encara el sistema que utilitzen la UOC, la IOC i totes les universitats. La majoria de centres també el fan servir per crear i gestionar cursos on el professor pot penjar materials i encarregar tasques als alumnes. Té d’avantatge, entre d’altres, que es pot fer servir des de qualsevol dispositiu, fins i tot el telèfon mòbil.

Educació vol deixar clar que sigui la plataforma que sigui la que acabin fent servir els centres i els seus alumnes el Departament garanteix la protecció de les dades ja que les dades de l’alumnat es troben allotjades en els seus servidors. “La seguretat de les dades és molt important, prioritari i les famílies han d’estar molt tranquil·les perquè totes les plataformes que donen i donaran aquests serveis i que dependran d’Educació garantiran la protecció de dades de l’alumnat i el seu dret a la intimitat perquè les dades les custodiem nosaltres” , explica Xavi Suñé, de l’àrea de cultura digital del departament d’Educació.

Basat en el Moodle, el portal Eix permet crear aules virtuals, compartir recursos i fer el seguiment del progrés dels alumnes. Fomenta el treball col·laboratiu i inclou la possibilitat de dur a terme video-conferències. Els mestres i professors poden treballar-hi des del seu usuari i contrasenya Xtec (del Departament d’Educació) i als alumnes no els fa falta ni correu electrònic ja que poden accedir-hi amb un correu que els ha donat el seu propi centre. Ja fa molts anys que molts centres educatius treballen amb el Moodle (per concretar deures, penjar documents explicatius o demanar treballs) però per a aquelles escoles i instituts que no en tenen, Educació i en el marc d’aquest context extraordinari, està treballant per posar a disposició d’aquests centres de forma progressiva l’entorn virtual d’aprenentatge Eix. A partir d’aquest portal cada centre treballa els seus continguts que, òbviament, estan adaptat a les edats dels alumnes a què van dirigits. És més, dins de cada centre, cada docent pot treballar amb lliberat els continguts de la seva assignatura. Hi ha escoles o instituts que queden amb els seus alumnes per fer una classe virtual o d’altres que tan sols recomanen lectures i exercicis.

El portal Nodes proporciona un web molt desenvolupat als centres educatius. Són webs que fins i tot permeten crear grups interns per treballar en xarxa, publicar notícies i informacions, i enviar notificacions de les novetats que s’anuncien mitjançant un canal de Telegram a les persones que s’hi hagin subscrit. El web de l’escola, com a canal de comunicació amb les famílies, permetrà facilitar recursos i orientacions per al propi alumnat i és la principal font d’informació “des de fora”. Finalment, el portal Odissea obre noves línies formatives vinculades a l’ aprenentatge en línia del professorat. Milers de professors ja s’hi han apuntat per fer cursos de formació.

En la formació professional i tot i que l’aprenentatge principal és presencial (tallers i aules tècniques), Educació està oferint uns recursos al web de l’IOC (Institut Obert de Catalunya) per a cicles d’FP, i també material d’anglès en el mateix IOC. També es proposa diversitats d’activitats, com per exemple, que els centres puguin treballar amb els alumnes al voltant de com fer un currículum; tutorials per crear apps, audicions musicals, propostes de vídeos i produccions de tècniques de dansa.

3
línies
té el pla d’acció Centres educatius en línia: l’aprenentatge en línia per als alumnes a través del portal Eix, el reforçament dels webs dels centres a través del portal Nodes, i la formació dels professionals docents a través del portal Odissea.

Els mitjans públics fan continguts pedagògics

Televisió de Catalunya i Catalunya Ràdio han acordat amb Educació fer difusió a través de la seva programació de les orientacions i consells que el departament ha fet arribar als centres educatius per contribuir a l’aprenentatge dels alumnes. A TVC es farà a través del canal Super3 i del format digital “Avui aprenem”, un recull de peces divulgatives sobre diferents àmbits. A Catalunya Ràdio, es farà en la programació especial.

‘Minecraft’ ofereix continguts educatius

Minecraft, el famós videojoc de construcció que ara ha fet deu anys i és propietat de Microsoft, una de les comunitats de jugadors més grans del món, ofereix continguts educatius. Es pot explorar l’Estació Espacial Internacional, fer de biòleg marí o aprendre robòtica.

Estudi sobre els joves i el confinament

El departament de sociologia de la UAB i sota la direcció del catedràtic Xavier Bonal, ha posat en marxa una recerca sobre Confinament, infants i joves a Catalunya amb l’objectiu de saber quin és el comportament dels menors de 3 a 18 anys i la relació amb els estudis.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.