Desconcert entre baristes i restauradors gironins
L’activació de la fase 0, que els permet entregar comandes, té una acollida testimonial en el primer dia
El desplegament per fases crea molts dubtes
Reclamar més via pública per a les terrasses, el recurs a la vista
El desconcert regna entre el sector de bars i restaurants, que, des d’ahir, tenen autorització per poder servir menjar als seus clients per endur-se a casa, amb moltes restriccions; amb comanda feta per telèfon, cita establerta per recollir-lo, evitant aglomeracions a l’establiment. Ahir, dilluns, dia en el qual molts ja no obren, el nombre d’establiments que va treure el pestell va ser testimonial. Des del sector s’admetia ahir que el pessimisme i el desconcert està molt estès.
El president de l’Associació d’Hostaleria, Turisme i Restauració de Girona, Josep Carreras, afirmava que la situació es viu “amb enorme preocupació”. La fase 0, començada ahir, en què restaurants i bars poden obrir per entregar comandes, no era una gran notícia per al sector, segons Carreras. “Cadascú a casa seva té sensibilitats diferents i hi ha molts establiments que creuen que no val la pena obrir en aquestes circumstàncies”, manifestava ahir. Al seu parer, és de sentit comú veure que no serà viable obrir per servir menús concertats prèviament.
Un dels principals maldecaps expressats pels associats era la idea estesa que tot empresari hauria de recuperar de cop tots els treballadors que tenia en un expedient temporal d’ocupació (ERTO) si obria. “Això no és així. Tu pots obrir l’establiment i pots recuperar gradualment el nombre de treballadors, de la mateixa manera que pots recuperar gradualment la seva jornada laboral.”
Dels 181 associats, 144 són restaurants, bars o cafeteries i 37 son allotjaments. D’aquests 144, només set van escollir l’opció de portar el menjar a domicili. A Girona ciutat era Cal Ros, la rostisseria Plats Cuinats Joan Vicens, El Tall, el Si no Fos, la Reserva Espai Gourmet, el Divinum, la marisqueria Can Blanco, el Cua de Gall i el restaurant pizzeria La Gioia. El president de l’associació, Josep Carreras, assegurava que l’opció no havia estat rendible per a cap d’ells. Ara, a la venda i recollida concertada, s’hi poden adherir tots els establiments de menjar.
El futur serà diferent. Carreras es mira, de moment, escèpticament la tornada progressiva a la normalitat anunciada. “Queda molt per definir. El que sabem ara pot ser diferent dilluns de la setmana vinent”, indicava. En aquest sentit, el dia 11 està prevista l’entrada en servei de la fase 1 en el sector de restaurants i bars. Això voldrà dir, segons el previst en aquest moment, que es podran obrir les terrasses i que es limitarà a un percentatge que encara pot variar i que ara és d’un 50% la capacitat prevista fins ara. En aquest sentit, al seu parer, aquells que no tinguin terrassa ho tenen complicat. En el futur, Carreras assegura que cal obrir possibilitats d’ampliació d’espais d’ocupació de la via pública. Dit d’una altra manera, considera que una part de la solució la tenen els ajuntaments. “Ja hi ha ajuntaments que han flexibilitzat i esponjat les superfícies a ocupar. Els ajuntament ens hauran d’ajudar. Es tracta d’engrandir els espais ocupables per intentar posar el màxim de clients possible a les terrasses.” “Estem en èpoques de canvis i els que ens vinguin els hem de saber aprofitar.” En aquest sentit, Carreras remarcava la necessitat d’explorar les possibilitats d’ampliar serveis a domicili en l’àmbit de la restauració. “Si hi ha empreses que ens demanen uns percentatges massa grans per distribuir en podem buscar d’altres, i penso en EcoSol, per exemple”, afirmava.
LES FRASES
És Carxofa, de l’èxit al recurs de supervivència
La Jordina Pociello i en Roger Sobrebals van obrir el restaurant És Carxofa a la plaça de Púbol el desembre passat. La qualitat del servei, el producte i l’elaboració va fer-los esclatar d’èxit en només tres mesos. Com en molts restaurants, van veure el 13 de març com canviaven les perspectives futures: treballadors amb un ERTO, portes tancades i incertesa. La setmana del 19, els dos socis van explorar la via del servei a domicili: d’un local amb setze taules (sis a fora) a les portes tancades, les mascaretes i els guants. “En les dues primeres setmanes vam batallar per abaixar costos i rebaixar les despeses fixes. No teníem rodatge, ni fons, ni raconet per anar tirant.”
Amb el menjar a domicili van frenar la caiguda. Des d’avui, els clients poden anar a buscar-los el menjar. Aquest cap de setmana obriran amb una oferta possiblement més àmplia que ara. I treballaran per encàrrec. Fins aquí ho veuen clar. Més endavant ja en parlarem. Ara se’ls generen dubtes. “A partir de l’11 podrem obrir la terrassa. Ens caldrà més personal. El problema és que no podrem recuperar tothom i recuperar alguns treballadors és costós i complicat.”
Segon dubte: “I si aixequen l’estat d’alarma amb tots els treballadors recuperats, però no podem treballar al 100%. Com ho farem?”
Les fases de retorn a la normalitat són un niu de dubtes. La Jordina i en Roger ho afronten setmana a setmana. “Passem pantalles i anem resolent problemes”. És la versió culinària d’allò tan futbolístic del partit a partit.