Societat

Pendents de la seguretat i la higiene

Els instituts i les escoles obren portes habitualment tancades i reajusten grups, espais i horaris

Els claustres de mestres estan molt pendents de les mesures de seguretat i higiene i adaptant els currículums

Intentaran que cada grup estable tingui el seu lavabo o no comparteixin menjadors

“Estem preparats , però el risc 0 no existeix”, diu el director de l’institut escola Trinitat Nova
“Tenim ganes de retrobar-nos amb els alumnes”, diu el director de La Mercè, de Tortosa

A l’edifici d’infantil i primària de l’institut escola Trinitat Nova (tenen tres edificis molt propers l’un de l’altre) ahir era un no parar. Al final del passadís i mentre alguns dels alumnes de l’ESO de l’any passat retornaven els portàtils que se’ls havia deixat per poder acabar el curs, en una altra aula s’agafava nota de les famílies que apuntaven els fills al menjador i a secretaria hi havia gent matriculant-se (perquè aquest és un centre de “matrícula viva”). D’altres famílies firmaven en aquesta mateixa finestreta de secretaria la declaració responsable que serà, de moment, provisional perquè els impresos definitius (en què la família es responsabilitza de no dur el fill al centre si tenen símptomes de coronavirus, etc.) encara no han arribat. “Aquesta declaració que firmen avui servirà pel primer dia, i quan tinguem les definitives les famílies hauran de tornar a signar”, explicava entre reunió i reunió en Joan Artigal, el director, que no para ni un minut (com la majoria de docents) de la feinada que encara queda per fer per poder obrir dilluns que ve.

“Hem demanat a l’Ajuntament poder tallar el carrer Pedrosa entre Palamós i Chafarinas perquè és on hi ha la porta per on entraran i sortiran els de segon, tercer i quart d’ESO; així podran fer-ho més còmodament i estaran amples”, diu Artigal, que assegura que entre els tres edificis hi haurà nou portes per a les entrades i sortides dels alumnes. Les aules permetran fer grups tancats i en principi els grups d’alumnes es podran mantenir al marge els uns dels altres amb comoditat, tot i que en un dels edificis encara s’està pensant com gestionar els lavabos (que, a més, estan en obres). Els passadissos estan tots marcats. Al passadís de l’edifici d’infantil i primària hi ha fletxes taronges que marquen el camí que s’ha de seguir, un recorregut per entrar i un altre per sortir, separats per una franja de plantes que fan de paret. També s’han arraconat uns sofàs que habitualment estaven enmig del passadís. Com que són de roba i no es poden desinfectar, s’han col·locat en un racó encerclats per unes taules perquè no els pugui tocar ningú.

Aquest centre, que és d’alta complexitat, s’està convertint en un espai vital al barri de la Trinitat Nova i durant l’estiu s’hi ha fet casal, “i puc dir que els termòmetres de pistola donen més febres de les que hi ha realment ”, explica en Joan Artigal, que assegura que cada dia es prendrà la temperatura als alumnes “i quan la pistola digui que un alumne té febre aleshores li haurem de posar el termòmetre per confirmar-ho”. Segons aquest director, és possible que tots els alumnes a partir de primària hagin de dur sempre la molesta mascareta posada: “Les directrius diuen que, tot i que els grups siguin estables, a primària només han de dur mascareta si a la zona el nivell de risc és gran, i crec que nosaltres podem estar en aquesta situació.”

Tot està a punt d’estar a punt a l’institut escola Trinitat Nova i els docents, acabant de fer els últims retocs, hauran de fer a més a més aquesta setmana un curs on-line per tenir clars tots els protocols. “Puc assegurar al cent per cent que estem preparats per socialitzar i fer aprendre els nostres alumnes, que és el més important, diu el director, Joan Artigal, que manté que garantir que hi hagi risc 0... “això no ho sap ningú!”.

“En tenim ganes!”

Un altre centre de màxima complexitat i “matrícula viva” (que vol dir que constantment s’hi apunten alumnes, sobretot nouvinguts) és l’escola La Mercè, de Tortosa, d’infantil i primària. Carlos Blanch, el director, explica que tant ell com la resta de mestres tenen moltes ganes de tornar a retrobar-se amb l’alumnat i que tan sols els preocupa una cosa: que les famílies tinguin por i hi hagi absentisme. “Per això els volem donar tota la confiança del món; han de saber que ho tenim tot a punt i que l’escola serà segura. Nosaltres podem garantir al cent per cent que els grups seran estables.” Compten amb un fet molt important: és un centre immens i hi ha aules suficients per poder fer aquests grups estables i mantenir les distàncies. No tots els centres poden dir-ho.

“Ja hem fet quatre plans d’obertura, i aquest quart ha estat el bo. Això sí, el primer va ajudar el segon i així successivament, anant-nos adaptant a l’evolució de la pandèmia. Ara ja ho tenim tot a punt i, de moment, podem garantir que tots els grups de l’escola no superaran la ràtio de 20 i disposem d’una part de professorat que farà de suport en situacions sobrevingudes”, explica Blanch, que recorda que enguany hi haurà tres accessos per entrar i sortir del centre, i que els alumnes no coincidiran perquè han fet franges d’horaris: “Deu minuts abans de les nou podran entrar les famílies nombroses que vulguin aquest servei. A partir d’aquí, de les nou a dos quarts de deu i amb torns de deu minuts de diferència, entraran els diferents grups per les tres portes habilitades, i les sortides igual. El grup que hagi entrat a les nou sortirà a dos quarts d’una, els qui hagin entrat a les nou i deu, sortiran a les dotze i quaranta, i així... I a la tarda igual.”

Junts i no barrejats al menjador

Hi ha espais per a cada grup: tant als recorreguts de dintre dels centre, als lavabos, a les aules i al pati. “L’únic moment que els grups estables es barrejaran, però serà amb moltes mesures de seguretat i higièniques i amb distància, serà al menjador.” “Però els intentarem ajuntar per aules i mantindran la distància. I a més a més, farem torns”, especifica Blanch. També vol explicar que en aquests moments l’acció tutorial serà el més important del centre: “Aquesta acció tutorial es convertirà en una referència de l’acció emocional, social i educativa per a l’alumnat i les famílies. Els primers dies treballarem amb especial intensitat els protocols sanitaris i la gestió emocional, també ens endinsarem en l’entorn virtual, perquè tots els infants sàpiguen fer servir la tecnologia, i finalment aquests primers dies també els farem una avaluació inicial, per saber en quin punt de partida ens trobem”, diu Carlos Blanch.

De Tortosa també és l’institut escola Daniel Mangrané, que, com molts centres que no tenen prou espai, ha hagut de convertir espais comuns en aules per tal de poder reduir les ràtios. Entre les noves aules hi ha “la biblioteca i la sala de docents”, explica Alberto Esteban, que és el cap d’estudis. Això vol dir que els mestres i professors hauran d’aprofitar els seus departaments, “més petits però tot i així s’hi poden mantenir les distàncies de seguretat”.

Els lavabos

En aquest centre, com en la majoria, una de les prioritats ha estat l’organització dels lavabos. “Abans hi havia uns lavabos per a nois i uns altres per a noies. Ara no, ho hem canviat. Cada vàter serà per a un grup. Si en un lavabo hi havia una fila de tasses de vàter, ara cada una d’elles serà per a un grup i estarà perfectament assenyalat. Les piques de rentar-se les mans no, aquestes continuaran sent comunitàries”, manté Esteban.

La majoria de professorat té ganes de retrobar-se amb els alumnes. “Hi ha moltes ganes de tornar”, admet Maurici Gelambi, director de l’escola Baltasar Segú, de Valls, que explica que des de fa dies els mestres mouen taules i cadires i tot tipus de mobiliari per adequar les aules del centre i poder garantir un espai per a cada grup estable. “Hem aprofitat espais i els hem convertit en aules, i ara estem esperant que els arribin alguns projectors i pissarres digitals que ja hem demanat”, diu.

Que sembli com abans

“Estarem preparats el dia d’obertura i intentarem fer-ho el millor possible perquè l’escola s’assembli bastant al que era abans de la pandèmia”, diu Gelambi, que està convençut que ho aconseguiran. Aquesta escola de Valls també ha organitzat torns per entrar i sortir del centre, i ha habilitat, a més de la porta principal, “una entrada per darrere” que dona a uns carrers sense sortida. Cada grup tindrà marcat per on ha d’entrar, i ho farà amb deu minuts de diferència respecte del grup que li ve al darrere. L’escola ha aconseguit fer grups estables i una ràtio molt bona, de màxim 22 alumnes a primària. “L’esmorzar el farem com sempre: a dintre l’aula, i a més aquest any participem en el pla de fruita i llet.”

9
entrades
habilitarà per als seus alumnes l’institut escola Trinitat Nova, de Barcelona. El centre educatiu té tres edificis que, avui, s’han integrat al barri com a punt de referència.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.