Societat

Retorn a l’aula amb dubtes i recels idèntics

Educació diu que l’experiència demostra que són segures i enviarà ‘kits’ perquè el personal dels centres es faci automostres voluntàries

No hi ha acord entre experts i sindicats sobre si cal ajornar la presencialitat

Queixes per no incloure nous sistemes de ventilació, reduir ràtios i falta de material

Amb l’experiència de quatre mesos d’aules obertes, però amb els mateixos dubtes i incerteses que a l’inici del curs escolar del 14 de setembre. D’aquesta manera, i tres dies després del previst, més d’un milió i mig d’alumnes tornaran als centres amb l’agreujant d’unes dades d’evolució epidemiològica que s’acceleren, l’amenaça de la soca anglesa i un debat entre els experts, però també entre els diferents actors de la comunitat educativa sobre la idoneïtat d’obrir ara les aules.

A infantil, primària i l’ESO la presencialitat és plena, mentre que a batxillerat, els cicles formatius i l’ensenyament de règim general reglat es combina amb l’educació a distància. Les activitats extraescolars i esportives, però, només estan permeses fins al 18 de gener les que es fan als mateixos centres educatius i sempre que siguin grups de convivència estable ja definits per la mateixa activitat lectiva. A les universitats es manté la docència virtual a excepció de les pràctiques i les avaluacions.

Tothom hi diu la seva, però el govern es manté ferm en l’argumentari que els centres educatius són segurs, “no han actuat d’amplificadors” de contagis i que serà l’“últim servei públic a tancar”. Així s’han expressat aquesta darrera setmana el vicepresident del govern, Pere Aragonès; la consellara de Salut, Alba Vergés, i el director general de Centres Públics, Josep Gonzàlez-Cambray. Ho avalen amb les 600.000 proves PCR a les escoles, que en el moment del pic de la pandèmia van tenir un 5% de grups d’alumnes confinats i que del 74% de les classes que es van aïllar no s’havia produït cap contagi dins de les classes.

Una altra veu, la del secretari de Salut Pública, Josep Maria Argimon, va reiterar divendres a la cadena Ser que, malgrat que la incidència del virus és ara “molt alta” –i anirà a més–, no s’havia arribat a les xifres de la segona onada, quan els centres van estar oberts, i que ja abans de començar el curs les mateixes veus demanaven que no s’obrissin els centres. Argimon va donar tres setmanes de marge per mantenir-los oberts: “I, si no és possible, replegarem.”

En qualsevol cas, el govern espanyol, i deixant les decisions en mans de cada territori, també va avalar la represa de l’activitat presencial com recomana el Centre Europeu pel Control de Malalties, malgrat que a Extremadura els alumnes de secundària, batxillerat i l’FP no trepitjaran les aules fins al 18 de gener, i a l’Aragó ho faran progressivament fins al 25 de gener. En alguns països com ara Alemanya i el Regne Unit també han tancat portes.

Automostres

El retorn a les aules es reforçarà amb els anunciats cribratges, que seran voluntaris, a tots els professionals dels 5.130 centres educatius de diferents titularitats, però en format d’autopresa PCR que s’hauran de fer ells mateixos amb un frotis nasal. Aquests 170.000 kits de cribratge han d’anar arribant durant aquest mes i es començarà pels municipis més grans. Salut recollirà les mostres i les enviarà als laboratoris i els resultats es comunicaran per SMS i també per via telefònica si són positius.

Sindicats

Alguns sindicats aposten per ajornar el retorn presencial a les aules. És el cas de la USTEC-STEs, que demana fer cas d’alguns experts i perquè no s’han fet abans les PCR, ni s’han reduït ràtios a les aules, no tenen mascaretes FFP2 ni sistemes de ventilació adients. En la crítica per la falta d’aquestes mesures hi coincideix la CGT, que demana que sigui el personal sanitari l’encarregat de fer les proves PCR, i també CCOO, que sent favorables a l’obertura de les aules lamenta que “no atendre aquestes demandes està donant peu a qui vol, per diferents motius, que l’educació torni al confinament”, va dir el secretari general de la Federació d’Educació, Manel Pulido. El Sindicat de Professors de Secundària (Aspepc·sps) és un altre dels col·lectius que ha demanat l’ajornament durant 15 dies per “precaució i responsabilitat”. L’Associació de Directius de l’Educació Pública de Catalunya (Axia), partidària de l’obertura dels centres, va lamentar que haver fet les proves abans de tornar a l’escola hauria donat més seguretat. La seva portaveu, Núria Prunés, va alertar a l’ACN que no havien arribat els dispositius que Educació va anunciar per a professors i alumnes i que això podria suposar un problema si s’activés l’aprenentatge virtual.

Fins i tot el col·lectiu de famílies, docents, no docents i alumnes Tornem a les Escoles havia demanat que els cribratges es fessin els dies 7 i 8.

Experts

La petició firmada per una vintena de científics, epidemiòlegs i estadístics –entre ells cares conegudes com ara Salvador Macip, Oriol Mitjà i Alex Arenas– perquè per precaució s’endarrerís la tornada a l’escola davant una situació “descontrolada” de la pandèmia amb dades pitjors que al setembre, ha posat el debat un altre cop a les xarxes i als mitjans de comunicació. El col·lectiu també alerta de la possible incidència que podria tenir la nova soca britànica amb més capacitat d’infecció que fins ara entre infants i adolescents. El director d’IrsiCaixa, Bonaventura Clotet, va assegurar també que, si se’n detecten casos, era partidari de tancar els centres educatius. Altres veus, com ara la de Magda Campins, cap de medicina preventiva i epidemiologia de l’hospital Vall d’Hebron, va afirmar a Catalunya Ràdio: “Seria un error tancar les escoles pel perjudici que provoca i el poc risc que representa”, mentre que Clara Prats, investigadora que lidera el grup de recerca en biologia computacional de sistemes complexos de la UPC, va explicar que els nens de 0 a 9 anys estan “sistemàticament” per sota de la mitjana poblacional d’incidència.

Al debat, també s’hi va afegir la Societat Catalana de Pediatria manifestant el suport a la decisió de mantenir les escoles obertes perquè “l’evidència actual i les publicacions científiques que hi ha fins al moment així ho avalen”. Afirmen que la transmissió és més alta dins el nucli familiar que dins de les aules, defensen que l’escolarització “és un dret fonamental dels infants” i que el tancament agreujaria la desigualtats d’oportunitats i l’accés a les tecnologies en famílies amb pocs recursos.

Universitats

Diversos col·lectius universitaris (Fem-la Pública UB, Crida per la UAB i Bloc Estudiantil UPF) han elaborat un manifest conjunt i una recollida de firmes perquè es puguin fer els exàmens en línia si no es poden realitzar amb “seguretat” presencialment. Posen de manifest la incoherència d’haver decidit “virtualitzar” a l’octubre la docència teòrica universitària i fer-los fer els exàmens presencialment quan, a més, han entrat en vigor noves restriccions de mobilitat. A les xarxes molts estudiants han posat imatges d’aglomeracions als passadissos.

Ventilació

Es mantenen els criteris indicats al novembre pel Departament que consisteixen a obrir portes i finestres almenys 20 centímetres entre 10 i 15 minuts cada hora lectiva i, si es pot, mantenir les finestres sempre obertes. Els sindicats, com ara CCOO, que va impulsar la campanya Ni infectades ni congelades, lamenten que no s’hagin buscat espais alternatius ni implantat sistemes de ventilació mecànica i no descarten una denúncia col·lectiva i individual als centres on la temperatura no estigui entre 17 i 27 graus, com estableix el decret sobre les disposicions mínimes de seguretat i salut als llocs de treball.

LES FRASES

L’educació és un servei essencial i les escoles s’han comportat com un entorn segur
Josep Gonzàlez-Cambray
DIRECTOR GENERAL DE CENTRES PÚBLICS
Si en tres setmanes no podem tenir les escoles obertes, replegarem
Josep Maria Argimon
SECRETARI DE SALUT pÚBLICA


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.