Societat
Els arbres parlen
‘El crit del bosc’ retrata els espais de les Guilleries amenaçats per la MAT
La fotògrafa Sonja Stich oposa les línies als vincles amb la natura
L a lluita contra la línia de molt alta tensió (MAT) també té el seu vessant artístic. Una exposició de la fotògrafa alemanya Sonja Stich dona veu a la natura i als elements amenaçats pel ramal de la Selva de la infraestructura elèctrica. El crit del bosc es pot visitar fins al diumenge 16 a la Casa de la Paraula de Santa Coloma de Farners. “M’agrada buscar els vincles de les persones amb la natura”, detalla.
Nascuda a Bonn el 1971, Stich recull en una seixantena d’instantànies els elements de la naturalesa i les persones que viuen o defensen els boscos de les Guilleries que podrien resultar afectats pel ramal. Red Eléctrica i el govern espanyol encara no s’han desdit de fer els 17 km que enllaçarien Riudarenes i Santa Coloma. “Amb una sèrie experimental, retrata la força destructiva que du a una mort lenta”, exposa la comissària, Irmina Walczak, en el text de presentació de l’exposició.
A Stich li agrada centrar-se en les persones que treballen en la natura o que hi viuen, com ara les monges del monestir budista de Santa Coloma Samye Dechi Ling, que van assistir a la inauguració de l’exposició, el dia de Sant Jordi. L’artista ha retratat les monges del temple, veïns i residents als boscos selvatans. Stich en fa retrats, “més directes, que transmeten una cosa real i no artificial; cares amb vida, imperfectes”.
Stich va treballar molts anys com a dissenyadora gràfica. Ara es dedica a la fotografia documental i viu als voltants de Barcelona des de fa gairebé deu anys. Està en contra de la MAT i a favor de la naturalesa. Va voler captar les imatges “de la bellesa del bosc i del que no s’ha de destruir”. Hi apareixen escenes de torres i de colors inhabituals de la natura, com el rosa o el blau.
Amb el suport de l’entitat Transalquimia i de la plataforma No a la MAT, Stich va fer les fotografies en dues sessions, una a l’hivern, “amb boira i fred”, cosa que la va impressionar –diu–, i l’altra, al febrer. La fotògrafa va guanyar l’any passat el tercer premi en la categoria de retrat natural dels guardons del Documentary Family Awards (DFA) als Estats Units.