Turisme
Canvi de xip forçat
Kat Anselmo ha descobert que amb el ioga en línia pot ajudar a “connectar” teletreballadors i també amics que viuen lluny
Fernanda Gomes convida a veure els objectes de casa amb uns altres ulls inspirant-se en els genis surrealistes
El turisme es reprendrà de manera molt gradual, així que els formats digitals es mantindran
“Ens veiem a l’estoreta de casa teva.” És el reclam que va idear Kat Anselmo per continuar treballant durant els mesos més durs de la pandèmia. Es dedicava a fer sessions de ioga, que complementava amb un brunch amb productes ecològics i una xerrada amb consells sobre com es pot tenir una vida més equilibrada i relaxada, així que “l’última cosa que pensava” era que la seva experiència es podia adaptar al format online. “Jo depenia molt del turisme, perquè feia classes a gent de tot el món, i el més important per a mi era la connexió; després de fer ioga parlàvem, compartíem el menjar i apreníem els uns dels altres”, relata Anselmo, que ha descobert que amb pantalles pel mig també pot ajudar la gent a connectar-se. “He fet sessions amb amics que viuen lluny i també em contracten moltes empreses que tenen la gent teletreballant, i l’experiència els va molt bé per compartir una estona i relaxar-se junts.” Com molts altres professionals que s’han hagut d’adaptar a la realitat pandèmica, Anselmo sosté que el format digital ha vingut per quedar-se.
“Tot i que es nota la represa i ja tinc un o dos esdeveniments presencials a la setmana, no tancaré el servei de ioga en línia perquè encara funciona i segur que serà així els propers anys. Tinc clients individuals, però sobretot moltes empreses, que ho veuen com una manera d’apropar els treballadors ara que tothom fa feina en remot”, reflexiona Anselmo. La clientela corporativa es perfila, efectivament, com un dels grans clients de les experiències turístiques online. Luis Moreno i Katherinne Valencia són els propietaris de la botiga d’espardenyes i avarques artesanals del barri Gòtic de Barcelona HandMade, així que de la nit al dia també van haver de reinventar-se. Van provar sort amb unes sessions en línia en què feien una introducció interactiva de la història de les espardenyes i després deixaven escollir a cada client els detalls de la seva sabata, a banda de fabricar-ne una en directe. Com explica Moreno, ha estat un “autèntic boom” i tot i que ja han rebut els primers turistes a la botiga, tenen molta feina amb les activitats de team building en línia. Han fet sessions per a Lenovo, Facebook i Pepsi. Vint dies de juliol ja els tenen plens, tots reservats per firmes americanes.
Canvi en marxa
HandMade ha demostrat que fins i tot el model de negoci més tradicional es pot transformar, però no sempre és fàcil trobar la fórmula i, sobretot, destacar entre tanta oferta. Moreno i Valencia han estat escollits per Airbnb com a ambaixadors globals d’experiències online i han ajudat altres companys a reformular les seves propostes. És el cas d’Oriol Betriu, que feia passejades per la Barcelona més desconeguda amb les bicis que ell mateix fa a mà. Fa mesos que munta vídeos per a l’experiència online que vol oferir i també s’ha tret el títol de pilot de dron per poder oferir imatges més espectaculars. “Fer una experiència que funcioni porta molta feina; per això m’he volgut esforçar aprenent a volar amb drons i treballant en nous prototips per a l’experiència tant real com virtual”, explica.
Fernanda Gomes és professora d’història de l’art, “investigadora i creativa multimèdia” i ja ha fet el pas. Oferia passejades per Barcelona, bressol del surrealisme, d’una manera artística i divertida. “La meva experiència –explica– bevia molt de l’espai extern, perquè caminàvem, fèiem un pícnic i ballàvem”, però l’ha adaptat inspirant-se en genis com Dalí, Gaudí i Miró. “Ells agafaven coses quotidianes i les transformaven, i és el que jo animo a fer als participants. Després de fer una petita introducció i ensenyar obres per crear una atmosfera inspiradora, faig una composició i convido tothom a fer-ne una a casa amb les seves coses”, explica, i reflexiona que “pot ser molt estimulant veure casa teva, on has estat tant temps tancat, amb uns altres ulls”. També són les empreses les que més estan contractant l’experiència. “En format presencial, tinc ja reserves per al juliol i l’agost de francesos i alemanys, però els meus principals clients són dels EUA, i aquests encara trigaran.”