Societat

AURORA CARBONELL

Presidenta de l'AMTU

“La tecnologia ajuda a oferir alternatives al transport privat”

L’Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU) aplega 119 ens locals associats, que sumen 2,4 milions d’habitants i un total de 47 milions de desplaçaments en transport cada any. Des del desembre passat, l’alcaldessa de Sitges, Aurora Carbonell, n’és la presidenta.

Què ha representat per a la mobilitat el període de pandèmia amb totes les restriccions?
Ha estat un sotrac molt important. S’ha de destacar que en tot moment el transport públic va aguantar i va seguir com a sector essencial tot i que la caiguda d’usuaris i d’ingressos va ser molt important. En moments crítics el transport públic ha estat sempre disponible.
Els operadors han patit. Tenen quantificades les pèrdues?
Han patit molt. Al principi, hi va haver pèrdues d’entre el 80 i el 90% els primers dies de pandèmia, perquè el servei es va mantenir en tot moment. Ara s’ha anat millorant i ja està amb una demanda d’un 30% menys que abans de la pandèmia. Les empreses s’han adaptat als requeriments sanitaris, de vetllar que la gent anés amb mascareta, que no parlés... S’han fet campanyes per mostrar que el transport públic és segur i s’hi van posar els mitjans per fer-ho possible. És clar que les pèrdues van ser molt grans.
Es compensaran, aquestes pèrdues?
Creiem que s’intentarà compensar-les, però això ja depèn de les administracions supramunicipals. Són serveis públics i s’haurien de compensar per tot el que van perdre. Esperem que es pugui fer.
Des de l’AMTU s’està vetllant perquè així sigui?
Sí, des de l’AMTU tenim la visió des del municipi. Els municipis ens van traslladar aquesta preocupació de la baixada d’ingressos. La nostra feina és fer de transmissors entre les administracions, els operadors i els municipis, que és a qui ens devem. Per això fem de corretja de transmissió. Hem parlat amb totes les administracions per fer-los veure aquesta caiguda d’ingressos que han tingut els operadors. Al mateix temps treballem en les campanyes perquè la gent torni a agafar el transport públic.
La pandèmia va estroncar projectes que l’AMTU tingués en marxa?
No es van aturar del tot però es van alentir. Alguns temes, com el transport a demanda, es van poder continuar treballant, però d’altres, com el transport flexible, es van alentir per temes pressupostaris. Però hem seguit treballant fins i tot en temes que no ens esperàvem, com la pandèmia i buscar el retorn dels usuaris al transport públic.
Va ser escollida presidenta el desembre passat. És un repte començar enmig d’un moment com aquest?
És un moment molt estrany. A més, tots som alcaldes i regidors i teníem reptes per afrontar al propi municipi. La mobilitat és un tema que s’ha hagut d’abordar durant la pandèmia. Cada municipi ha treballat ampliant els espais per als vianants, fent més carrils bici, s’han eliminat places d’aparcament...
Quin és el paper del transport públic per assolir els objectius de reducció de CO2?
Té un paper importantíssim. D’una banda, cal fer que el transport públic sigui sostenible i tendeixi a la petjada zero d’emissions, que no contamini gens. A més, l’objectiu més important és retirar de la circulació el transport privat contaminant i aconseguir que no circulin vehicles ocupats per una sola persona. Si tenim un bon transport públic i unes bones comunicacions, es podrà reduir el volum de transport privat circulant i també d’emissions.
Els fons europeus Next Generation poden ajudar a impulsar les millores necessàries en l’àmbit del transport?
Pensem que és una oportunitat perquè sobretot aquests fons es volen dedicar a la sostenibilitat i la millora tecnològica. La mobilitat pot beure dels dos àmbits. La tecnologia ens ha d’ajudar a millorar aquesta mobilitat. Fins ara hi havia un transport que passava pertot arreu i feia unes parades fixes, tant si hi havia gent com si no. Ara, gràcies a la tecnologia, podem donar resposta a les necessitats cada cop més específiques de cada municipi, barri o urbanització. Per això hem apostat per presentar-nos per rebre ajuts.
Quins projectes han presentat?
L’AMTU ha presentat a la Generalitat el projecte de desenvolupament i expansió del transport flexible per tal que formi part del projecte global Next Generation Catalonia. Concretament, aquest projecte s’emmarcaria dins l’àmbit de la mobilitat del futur. Estem treballant en proves pilot de transport flexible. Vam començar amb el transport a demanda per donar resposta a la demanda sense un horari regulat. Ara el transport flexible anirà més enllà i ho farà a través de la tecnologia amb l’app Flexitransport, una aplicació perquè els usuaris puguin demanar quan vulguin i on vulguin el mitjà de transport que necessiten. Per anar de punt a punt es pot fer servir un bus o un altre tipus de vehicle compartit.
Deia que el transport flexible és transport a demanda de segona generació. En quin punt es troba el desenvolupament de la tecnologia per fer-ho possible?
Ara estem fent proves pilot a Alella, al Maresme, i s’anirà desplegant per diferents municipis. Es fa en nuclis més petits per veure com funciona. El que estem veient és que la mobilitat serà més adaptada a les necessitats concretes de cada lloc. Fins ara en el transport urbà tenim la idea de l’àrea metropolitana, amb trens, autobusos, molta mobilitat, molta demanda, però si sortim de l’àrea metropolitana no hi viu tanta gent, les distàncies són més llargues, les demandes són molt diferents. Aquestes proves pilot es fan precisament en aquestes zones, per conèixer-ne la demanda i les necessitats. En funció de la demanda i les necessitats d’aquest territori s’està desenvolupant l’aplicació.
A la conca d’Òdena s’esta fent una prova de mobilitat elèctrica i compartida?
S’ha fet fora de l’àrea metropolitana, en una comarca menys poblada, i mirarem a veure com funciona aquesta mobilitat compartida amb cotxes, motos i patinets. Es posarà en marxa al setembre i serà el primer projecte de mobilitat intel·ligent en zones periurbanes. Tots els veïns dels set municipis de la conca d’Òdena podran llogar vehicles elèctrics, com patinets, bicicletes, cotxes i motos, a través d’una app i retornar-los a qualsevol dels municipis de la conca. S’ha d’anar provant a veure què és el que funciona millor i on hi ha més demanda.
El repte són les zones amb densitat de població més baixa?
Exacte. Nosaltres, com a AMTU, treballem en zones amb menys població però on també hi ha necessitat de transport públic. La tecnologia ajuda a oferir alternatives al transport privat i a incrementar el nombre d’usuaris del transport públic i a fer-lo arribar a zones amb menys demanda per lluitar contra el canvi climàtic. Com a administració hem de fer-ho.
Quin és el paper de les administracions locals per aconseguir-ho?
Pels municipis és un repte molt important. Fa uns anys la mobilitat era un servei més i ara està agafant una importància molt gran. Els municipis cada cop necessitaran tècnics més experts en mobilitat. En aquest sentit, l’AMTU ajuda en l’expertesa i pot oferir idees innovadores. Són molts els reptes des dels municipis: les zones de càrrega i descàrrega, les àrees de vianants, com combinar el transport públic i el transport privat... Per això el departament de mobilitat serà cada cop més important, ja no podrà ser una sola persona fent quatre coses. Serà tan important com el departament de gestió de residus o de promoció econòmica. La mobilitat està vinculada a molts aspectes de la gestió municipal.
L’any 2023 tots els municipis de més de 50.000 habitants hauran de tenir una zona de baixes emissions. Això també s’ho plantejaran municipis més petits?
Hauria de ser possible. També es podran mancomunar com es fa en altres aspectes com ara la gestió de residus.
El gran repte és aconseguir que els usuaris de vehicle privat optin pel transport públic?
No és fàcil. S’ha de fer molta pedagogia perquè la gent, sobretot els més joves, vegin que no cal agafar el cotxe per anar a tot arreu. El més important és millorar l’oferta del transport públic. Per això creiem que la creació de l’app Flexitransport, que permetrà a l’usuari demanar transport públic quan vulgui i on vulgui, ho farà tot molt més fàcil que no pas una oferta rígida i limitada com existeix ara. Com més facilitats donem a la gent, més optaran pel transport públic. És difícil canviar mentalitats, perquè fins i tot en llocs petits la gent agafa el cotxe per anar d’un punt a un altre quan, de fet, podrien anar-hi a peu. Tots els municipis, i l’AMTU com a associació de municipis, han d’innovar i donar facilitats a la gent perquè no agafin el cotxe.
L’any 2018 l’AMTU va fer una prova pionera de transport autònom sense conductor amb l’autobús Èrica. És possible que pugui ser realitat aviat?
Es van fer proves en diferents municipis per ensenyar que aquest tipus de mobilitat és possible per a trams molt concrets, molt acotats. En algunes zones d’Europa ja funciona. El repte serà combinar els dos tipus: els vehicles de transport públic amb conductor i sense.
La tecnologia cada cop és més important?
És bàsica. No es pot pensar en innovar sense tecnologia, ha de ser la nostra aliada per fer realitat qualsevol idea.
Al setembre Sitges acollirà l’International Mobility Congress. La tecnologia serà una de les qüestions cabdals?
Fins ara l’AMTU havia fet jornades que s’havien convertit en referent en l’àmbit de la mobilitat. Ara hem volgut fer un pas més i fer un congrés internacional que aplegui tot el món de la mobilitat i en què es pugui debatre i presentar experiències noves d’altres països per veure cap on ha d’anar la nova mobilitat, sobretot en l’àmbit tecnològic, però hi ha també altres àmbits com el turisme. Aquesta és una qüestió que a Sitges ens interessa molt. La mobilitat en les destinacions turístiques és molt important. Parlem de massificacions en llocs turístics, molts cops perquè no hi ha una bona mobilitat. Si aquesta gent es pogués moure pels pobles del voltant, aquests gaudirien dels beneficis econòmics d’aquest turisme. En aquest congrés el que volem és aplegar tot el món de la mobilitat i que es debati sobre formes noves de desplaçar-se, què és el que està arribant i cap a on anem.
Aquesta serà l’avantsala del Global Public Transport Summit, que la Unió Internacional de Transport Públic (UITP) organitzarà a Barcelona el 2023?
Sí, de fet l’AMTU s’ha unit recentment a la UITP. Tot i que som una associació de municipis de fora de l’àrea metropolitana, el nostre objectiu és créixer, i ja ho estem fent. Entenem que la mobilitat és bàsica. És la nostra vocació i per això estem en una organització mundial. Creiem que tenim molts temes en comú amb qualsevol municipi d’Europa. Volem ser com una regió més i formar-ne part.
Quins són els seus reptes principals com a presidenta de l’AMTU?
El repte bàsic és fer més forta i empoderar l’AMTU perquè sigui un referent i es converteixi en la veu dels municipis en termes de mobilitat. L’AMTU ha de ser una eina per ajudar els municipis i, en definitiva, ajudar el país. Com més municipis serem, més força tindrem. Cal seguir innovant i buscar nous models de mobilitat per frenar el canvi climàtic.

La primera dona

Aurora Carbonell (Sitges, 1966) és la primera presidenta de l’AMTU en els gairebé vint anys d’història de l’entitat. L’any 2019 es va convertir també en la primera dona que ocupava l’alcaldia de Sitges (Garraf), municipi on des del 2015 havia exercit de primera tinent l’alcalde. També va ser diputada al Parlament de Catalunya per ERC entre el juliol del 2019 i el desembre del 2020. Assegura que l’àmbit del transport encara està molt masculinitzat i són poques les dones que ocupen càrrecs directius, sobretot a les empreses operadores, tot i que reconeix que les coses estan canviant de mica en mica. Procedeix de l’àmbit de les agències de viatges, que ha estat el negoci de la seva família, on també, diu, els homes són majoria en els llocs de presa de decisions.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia