Societat

Els consumidors tenen el dret a fraccionar les factures en cas de retards o manca de cobrament

La CNMC diu que l’elèctrica ha d’oferir al client la possibilitat d’ajornar el pagament

La Comissió Nacional del Mercat de la Competència (CNMC) ha assegurat aquest dimarts que els consumidors que, per culpa de l’empresa distribuidora de l’electricitat, han patit retards o manca de facturació en el seu servei de llum, tenen dret a fraccionar els pagaments pendents. En un acord, la CNMC ha dit que les comercialitzadores han d’oferir al client la possibilitat d’ajornar el pagament i posar “tots els mitjans al seu abast” perquè l’usuari pugui fraccionar el deute en mensualitats si així ho desitja. En concret, es podran fer tantes mensualitats com mesos hagi estat el client sense rebre la factura prèviament.

La CNMC s’ha dedicat, en els últims mesos, a analitzar els efectes de l’absència o el retard en la facturació per part d’empreses de distribució o comercialització de l’electricitat. Centenars d’usuaris han denunciat que no rebien factures de la seva companyia i que, de cop, rebien un càrrec per totes les quantitats pendents dels mesos anteriors.

Segons la CNMC, els problemes s’han produït perquè “determinades distribuïdores d’energia elèctrica no han enviat a les comercialitzadores les lectures corresponents al consum de cada client” i, sense aquestes dades, les companyies “tampoc han pogut emetre factures finals als clieents amb tots els imports”.

Competència recorda que molts consumidors van mostrar una “gran preocupació” per l’augment del deute que tenien amb la companyia elèctrica i l’impossibilitat d’assumir-lo de cop.

En aquest sentit, la CNMC ha dictaminat que “quan la distribuidora és la responsable del retard o manca d’emissió de factures, igual que passa amb els errors en els comptadors o de tipus administratiu, el consumidor té dret a fraccionar el pagament del deute en tantes factures mensuals com mesos hagi estat sense rebre la factura”.

Així mateix, Competència recorda a les comercialitzadores que “han de proposar al client ajornar el pagament” i posar-li “totes les facilitats”. A més, remarca que un cop s’han resolt els problemes que impedien facturar, les comercialitzadores “han d’evitar cobrar cap quantitat sense avisar prèviament als seus clients i garantir que han rebut l’avís i entès els seus termes”.

D’altra banda, la CNMC també està analitzant l’impacte d’aquesta situació en les comercialitzadores en l’actual context de preus elevats de l’electricitat. La situació, apunta, “estaria generant tensions financeres, especialment en el cas de les petites comercialitzadores”.

“Les comercialitzadores fan front diàriament a les compres d’energia en el mercat majorista pel consum dels seus clients, però no poden facturar-los perquè no disposen de les lectures dels peatges i càrrecs que emet el distribuïdor. A més, una vegada regularitzada la situació, el fraccionament del pagament al client els suposa un nou retard en el cobrament”, admet la CNMC.

En aquest sentit, la CNMC diu que està impulsant “altres actuacions” en relació a la facturació i pagament de les comercialitzadores a les distribuïdores per “alleugerir aquesta situació”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

SOCIETAT

Denuncien que moltes embarcacions no compleixen la normativa

palafrugell
SOCIETAT

Càritas Catalunya alerta que la pobresa s’estén entre els més joves

La seu d’Urgell
URBANISME

La construcció de pisos nous repunta un 40% i suma la millor dada de la dècada

Barcelona

Neteja extraordinària a diferents punts de la Font de la Pólvora

GIRONA

Sant Antoni crea prop de 350 places de pàrquing gratuïtes

calonge / sant antoni
mobilitat

Mataró amplia els punts de recàrrega de vehicles elèctrics als aparcaments municipals

Mataró

Matadepera fa una consulta popular per decidir si tanca el camp de golf municipal

Matadepera

Campanya per promoure les compres al Mercat de la Devesa

GIRONA
SERVEIS

Tarragona aposta per un sistema innovador per renovar el clavegueram

Tarragona