El president de l’AEB es compromet a resoldre els problemes d’exclusió digital als més grans
Roldán, de l’Associació Espanyola de la Banca, anuncia que en les pròximes hores el sector enviarà al Ministeri canvis en el protocol contra l’exclusió financera
El president de l’Associació Espanyola de la Banca (AEB), José María Roldán, ha admès que el dèficit d’atenció a la gent gran a les sucursals bancàries és un “problema real” i s’ha compromès a posar-hi solució. En aquest sentit, ha anunciat que en les pròximes hores enviarà juntament amb les altres associacions bancàries espanyoles –CECA i UNAC- una modificació del protocol al Ministeri d’Assumptes Econòmics i Transformació Digital que inclogui recursos per garantir els serveis financers a les persones d’avançada d’edat que no puguin utilitzar canals digitals. “El problema és real, requerirà de mesures complexes, algunes amb efecte immediat i altres necessiten més temps. El compromís de la banca és que ningú es quedarà enrere”, ha dit.
En una intervenció al Nueva Economia Fòrum aquest dimecres al matí, José María Roldán no ha volgut avançar quines noves mesures inclouria el protocol d’atenció a la gent gran en entorns rurals però ha comentat que aniran en la direcció de d’acabar amb aquesta “tensió” i que inclourà accions a llarg termini amb solucions “més estructurals” per facilitar l’accés d’aquests col·lectius als bancs.
El president de l’AEB ha reconegut que amb la transformació digital al sector bancari ja havien identificat que durant aquest procés podia generar problemes d’exclusió digital i financera en zones rurals i que per això ja es va engegar un programa de formació digital presencial a la gent gran que la crisi sanitària va interrompre ja que es tractava de cursos presencials. Tot i així, ha explicat que arran de la iniciativa del jubilat Carlos San Juan, que ha recollit més de 600.000 signatures contra l’exclusió digital, és “diferent” al que havien identificat.
A banda, el president de l’associació ha citat dues “circumstàncies atenuants”. En primer lloc, a l’acceleració de la digitalització causada per la pandèmia, sumat al fet, ha dit, que són els clients qui requereixen interactuar digitalment. “No és l’oferta que ha canvia, és la demanda”, ha justificat. A més, ha comentat que la formació de cues per les restriccions d’aforament i menys personal disponible en la provisió de béns i serveis –no només de la banca- ha generat més cues, i per tant, més tensions.
En segon lloc, ha apuntat a la fusió de dues entitats tan grans com Caixabank i Bankia en plena pandèmia. “Si una fusió ja és complexa, en un moment de pandèmia on els clients tenen més dificultats per anar al banc, el grau de fricció és encara més gran. El moment és especialment complex”, ha insistit.
Amb tot, Roldán ha subratllat que l’exclusió digital no és un problema que afecti exclusivament al sector bancari i ha citat, per exemple, la dificultat per fer tràmits amb empreses de serveis com la llum, el gas o les mateixes administracions públiques. “És un desafiament molt important i la banca ja està fent una reflexió, els altres sectors ho estan fent?”, s’ha preguntat el president de l’AEB, que ha reiterat que és “necessari” no només incidir en l’educació digital sinó també en la financera.