La Generalitat reclama a l’Estat una millor aportació financera per a l’ATM
Madrid aquest any li dona 40 milions menys que l’any passat
Ricard Font recorda que Rodalies no creix des de l’any 1975
Les xifres que expliquen el greuge són les següents. El 2010 la Generalitat va aportar 250 milions al finançament del transport metropolità, a través de l’ATM; l’Ajuntament de Barcelona, 125, els mateixos que l’Àrea Metropolitana, mentre que l’Estat n’hi va posar 150. Aquest any, la Generalitat n’aporta 480; l’Ajuntament, 195, l’Àrea Metropolitana, 170, i l’Estat només n’hi posa 109.
Davant d’aquesta realitat, el secretari general del departament va aprofitar l’acte d’ahir de presentació dels plans d’inversió del govern en obra pública per reclamar una major inversió per part de l’Estat. La xifra d’aquest any encara és més preocupant si es té en compte que per al 2021 l’Estat va aportar 149 milions, una quantitat que va anar a l’alça per compensar el descens del nombre de viatgers en el sistema de transport a causa de l’impacte de la covid-19. Font també va ser crític amb el projecte de llei de mobilitat sostenible i finançament del transport públic que té en marxa l’Estat ja que, segons el seu parer, “no es posa sobre la taula un millor finançament dels àmbits metropolitans”.
Un tema recurrent en la falta de compromís de l’Estat en les infraestructures de mobilitat de Catalunya, la xarxa de rodalies, va tornar a aparèixer ahir en el discurs crític que va fer el secretari general d’Infraestructures. Tot i que actualment s’està invertint en projectes clau com la primera fase del desdoblament de la via entre Barcelona i Vic, que cobreix la línia R-3, Font va recordar que “des del 1975 no es construeix cap quilòmetre nou de rodalies, fet que al seu entendre demostra el desinterès de l’Estat en les infraestructures del país.
Font va posar com a exemple de les necessitats no cobertes que té rodalies l’ampliació de les andanes de l’estació d’Arc de Triomf, que actualment només fan 160 metres de llarg. Si passessin a tenir una llargada de 200 metres es podrien fer trens d’aquestes dimensions i això permetria guanyar un 20% de capacitat. “Les andanes de les estacions de la línia de rodalies del Maresme fan 200 metres de llarg, però la d’Arc de Triomf no”, es queixava Font. El secretari general també va posar com a exemple dels dèficits de la xarxa de rodalies la falta de connexió directa entre el Baix Llobregat i la Universitat Autònoma. “Els que volen anar d’un punt a un altre han de passar per Barcelona i aquesta és una obra que està demanada des del 2016”, va dir Font. Un altre exemple és l’intercanviador de tren de Martorell, on conflueixen les línies de tren de la Generalitat i Renfe. L’estació dels ferrocarrils ja està feta, mentre que la que correspondria fer a l’Estat no s’ha ni començat.
Sobre la petició de traspàs integral de rodalies a la Generalitat, que el govern reclama com a prioritària, Font va dir que s’hi segueix treballant, sense voler donar més explicacions sobre l’estat de la qüestió.