Societat

La salut mental entra en l’agenda dels municipis

Els ajuntaments gironins ofereixen serveis i prenen iniciatives per amortir els efectes de la pandèmia

Un servei gratuït atén veïns de Sant Julià de Ramis i Medinyà que viuen situacions de malestar

Vetllar per la salut mental i el benestar emocional entra a poc a poc en l’agenda de les administracions locals. L’esclat de la pandèmia del coronavirus va alterar la vida de persones de totes les edats. Els ajuntaments en són conscients i articulen eines i serveis per respondre-hi. N’és un exemple l’Explica’m què et passa, en marxa a Sant Julià de Ramis (Gironès) des de fa un any.

L’alcalde, Marc Puigtió (ERC), explica quin va ser l’origen d’aquest servei gratuït d’atenció psicològica. Recorda que els primers mesos de confinament (segon trimestre del 2020) es va adonar que quan personal municipal anava a repartir aliments i mascaretes, “hi havia molts veïns que estaven patint psicològicament”.

El batlle exposa que la psicologia l’havia ajudat quan feia atletisme –va ser campió de Catalunya absolut dels 100 m llisos–. Considera que la psicologia és un tema tabú en els pobles “Et fas mal a un braç i vas al metge. Si estàs en un moment delicat, sembla que dir que vas al psicòleg, és com dir «ui, aquest està malament del cap», i no és això.”

Amb converses amb el personal de Jubilus, que ja treballava al municipi, de 3.612 habitants, els responsables municipals –aleshores amb la regidora de Serveis Socials i Gent Gran, Sabina Caparrós– i l’empresa van presentar el servei a Sant Julià i Medinyà. “El fet que sigui gratuït vol dir que ho paguem entre tots, amb els impostos”, assegura l’alcalde, que treballa en la iniciativa juntament amb el regidor Aleix Magret.

Maria Rosa Coromina Camps és la fundadora de Jubilus , un equip amb psicòlegs, fisioterapeutes i treballadors socials, entre d’altres. Assenyala que l’Explica’m què et passa no és un espai clínic. “L’objectiu és tractar aquelles situacions de malestar abans que no debutin en trastorn perquè [quan això passa] vol dir que hi ha una situació clínica. Llavors es necessita un diagnòstic que va més enllà de la primera detecció o teràpia especialitzada.”

Cinquanta-set casos

El servei ha atès 57 casos des de l’abril del 2021. El 70% de les persones ateses mostren “simptomatologia ansiosa/depressiva, que no ha estat tractada amb tractament farmacològic ni amb cap programa psicosocial”, explica Coromina. “No és que la pandèmia els hi ha dut sinó que eren situacions portades d’abans”, hi afegeix.

Hi ha un 20% d’usuaris que ja són tractats a l’àrea bàsica de salut i que, en algun cas, segueixen “algun tractament psiquiàtric”. Els han atès tot i no ser l’espai indicat, però per fer acompanyament. Coromina destaca, a més, que hi ha un 10% de persones que “venen a veure si estan bé, cosa que és una profilaxi molt sana”. El servei, obert sis hores a la setmana, també ha atès algun escolar del municipi “per qüestions conductuals o emocionals”.

El 74% dels usuaris acudeixen al servei “per iniciativa pròpia”, diu la psicòloga. El canal sol ser el correu electrònic. Els usuaris són atesos a l’edifici del Servei a les Persones, a l’antiga carretera de Banyoles. Si és necessari, el personal va a Medinyà.

D’altra banda, el Departament de Salut treballa per amortir els efectes emocionals de la pandèmia. Des del novembre i fins a l’actualitat, s’han incorporat 24 professionals, repartits en 30 equips d’atenció primària (EAP), i que fan de referent en benestar emocional.Explica’m què et passa és un recurs més que ofereix en el municipi l’empresa Jubilus, que ja hi treballava amb l’Espai Respir, que atén persones que pateixen malalties neurodegeneratives i dona suport psicològic a les seves famílies, entre altres activitats. Jubilus és present en onze municipis de la demarcació, on atén unes 800 persones.

LES XIFRES

2
dies a la
setmana (dijous al matí i divendres a la tarda) funciona el servei d’atenció Explica’m què et passa

LA FRASE

70
per cent
dels casos atesos a Sant Julià de Ramis (40 de 57) són dones. La mitjana d’edat dels usuaris és de 37 anys
Això no és un espai clínic; és un espai d’atenció a nivell primari i l’objectiu és tractar situacions de malestar
Maria Rosa Coromina
Psicòloga i responsable del servei ‘explica’m què et passa’


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.