Les Botigues museu de Salàs repassen la trajectòria de la marca Cruz Verde especialitzada en insecticides domèstics
Va ser la primera marca que va passar del flitador manual a l’esprai
Les Botigues museu de Salàs de Pallars, al Pallars Jussà, repassen la trajectòria de la marca Cruz Verde amb una exposició. L’any 1945 la família barcelonina Garcia-Milà va crear aquesta indústria especialitzada en la fabricació de productes fitosanitaris i insecticides domèstics. La mostra i el catàleg que l’acompanya ’Cruz Verde (1945-1964). Crònica sentimental d’un exterminador’ té com a objectiu explicar el paper fonamental que va tenir la publicitat en el llançament i la difusió de la marca amb Josep Artigas al capdavant. Dos són les principals curiositats de Cruz Verde: el pas del flitador manual a l’esprai i la introducció del DDT als insecticides.
La mostra i el catàleg que l’acompanya ’Cruz Verde (1945-1964). Crònica sentimental d’un exterminador’ té com a objectiu explicar el paper fonamental que va tenir la publicitat en el llançament i la difusió de la marca amb Josep Artigas al capdavant. Dos són les principals curiositats de Cruz Verde: el pas del flitador manual a l’esprai i la introducció del DDT als insecticides.
La mostra se centra principalment en l’apartat publicitari. Cisco Farràs, historiador i comissari de l’exposició, ha contat que a partir de l’anàlisi d’anuncis apareguts als diaris i revistes de més tiratge, fonamentalment a ’La Vanguardia’, intenten demostrar com determinats esdeveniments històrics, de caràcter nacional o internacional, es reflecteixen en els continguts publicitaris, conseqüentment, com existeix una relació directa entre els relats publicitaris i l’evolució de la societat.
Al marge d’uns pocs cartells costumistes i de l’obra, poc coneguda, d’alguns dibuixants com Nogueras, Junceda, Castanys, Peñarroya, Conti o Cifré, la vintena de cartells dissenyats per Josep Artigas constitueixen un “conjunt gràfic excepcional” que permet detallar com la marca Cruz Verde va esdevenir, en molt poc temps, un dels “grans referents de la publicitat comercial espanyola de la postguerra”.
Una quinzena de cartells publicitaris i desenes d’envasos de productes Cruz Verde són els que conformen l’exposició de Salàs de Pallars.
La Infermera: primer símbol publicitari de Cruz Verde
L’instrument emprat per Cruz Verde per vaporitzar el DDT va ser un flitador de llauna manipulat per una infermera. Aquesta infermera es va convertir en el primer símbol publicitari de l’empresa Cruz Verde. Durant els anys que va durar la guerra, la imatge de la infermera uniformada va esdevenir icona. Farràs, ha explicat que es tracta d’una icona que té els seus orígens en la Primera Guerra Mundial, quan es va generalitzar l’uniforme de davantal blanc, amb una creu vermella impresa a la part superior.
Josep Artigas, el millor cartellista espanyol
Josep Artigas, considerat el millor cartellista espanyol de la postguerra, va treballar al Departament de Publicitat i Comunicació de Cruz Verde des de 1948 fins que va marxar a Suïssa el 1955. Farràs ha explicat que amb el seu treball va aconseguir que una petita empresa química d’àmbit local fos coneguda a nivell estatal. Segons Cisco Farràs el seu mèrit va consistir a apostar per una publicitat “innovadora i moderna” que trencava amb la tradició costumista i folklòrica imperant a l’època.
Aquesta aposta per la modernitat es va fer evident en una vintena de cartells que va dissenyar per l’empresa Cruz Verde. Ara, una quinzena es poden veure exposats a les Botigues museu de Salàs dins la mostra dedicada a aquesta marca especialitzada en la fabricació de productes fitosanitaris i insecticides domèstics.