Garzón i Colau aposten per regular la publicitat
“Cal protegir la infància del bombardeig de productes no saludables”, afirmen
El ministre de Consum, Alberto Garzón, i l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, han considerat “essencial” regular la publicitat dirigida a menors de 15 anys “per protegir la infància del bombardeig de productes no saludables”. En l’acte ’Viu saludable, viu millor’ al Disseny Hub, Colau i Garzón han apostat per promoure una alimentació més sostenible i saludable a través de la regulació. “El denominat codi d’autoregulació és insuficient i no està funcionant”, ha assegurat el ministre de Consum, que ha reconegut que la indústria alimentària i els ’lobbies’ a qui s’enfronten “són molt poderosos”. En paral·lel, l’alcaldessa de Barcelona ha reclamat a la Generalitat que millori l’alimentació a hospitals i residències de gent gran a Catalunya.
“Cal que el Govern recuperi el temps perdut. Nosaltres hem impulsat els menús saludables a les escoles i com a alcaldessa no paro de rebre queixes de l’alimentació que es dóna en centres hospitalaris i residències de gent gran”, ha desvetllat Colau. “Estem parlant de la gent més vulnerable i ara mateix el sistema alimentari cal canviar-lo en aquests equipaments. És una queixa molt recurrent”, ha insistit l’alcaldessa de la capital catalana, que ha parlat de canvis en la regulació i la contractació pública, que també han d’anar en la direcció d’enfortir les relacions amb els productors de proximitat. En paral·lel, Colau ha recordat que els responsables de les emissions de gasos d’efectes hivernacle no són els animals ni el camp “sinó un sistema industrial, organitzat i capitalista”.
Per la seva banda, el ministre de Consum, Alberto Garzón, ha defensat el reial decret del govern espanyol que vol regular la publicitat dirigida als menors de 15 anys. “Evitarà d’una vegada per totes que els nostres nens i nenes estiguin exposats a anuncis d’aliments i begudes no saludables”, ha reiterat Garzón, que ha posat de referents països com Portugal, Alemanya, Països Baixos o Regne Unit, “que ja han regulat o estan en vies de regular aquest tipus de publicitat”. “Necessitem una regulació basada en criteris científics que garanteixi el dret a la salut dels menors. Indubtablement, els anuncis influeixen en les seves conductes i preferències i una mala alimentació augmenta les possibilitats de patir malalties a l’edat adulta”, ha recalcat el titular de Consum.
Garzón: “Ens hem allunyat de la dieta mediterrània”
De fet, Garzón ha posat d’exemple les seves dues filles de quatre anys. “Quan van al supermercat o a les botigues no elegeixen determinats productes per la informació nutricional que han estudiat, sinó pels dibuixets o perquè ho han vist a la tele”, ha ironitzat el ministre de Consum, que ha recordat que el 40% dels menors d’entre 6 i 9 anys tenen sobrepès o obesitat, segons un estudi de l’Agència de Seguretat Alimentària i Nutrició (AESAN). Garzón igualment ha volgut ressaltar el paper “clau” que juga l’alimentació en la protecció del medi ambient, de com el sector de l’alimentació genera el 52% de l’impacte ambiental a Espanya i de la necessitat de recuperar la dieta mediterrània.
“Es parla molt d’ella, però més que enfortir-la, ens n’hem allunyat. Hem d’augmentar el consum de verdures, fruites i hortalisses, prioritzar les proteïnes d’origen vegetal i reduir aquells aliments amb alts continguts en sal, grasses i sucres”, ha conclòs el ministre de Consum.