Impuls a la mobilitat sostenible amb un carril bici i el pàrquing a Mas Gri
Els Next Generation faciliten l’enllaç amb dues rodes fins a Vilablareix i les més de 200 places d’estacionament al sud
Supleixen la falta de fons locals
Els 10,2 milions d’euros dels fons europeus Next Generation concedits a l’Ajuntament reforçaran la mobilitat sostenible a Girona. A més, permetran afrontar iniciatives que arrenquen el 2014, com és el pàrquing dissuasiu a Mas Gri, al sud de la ciutat, un dels objectius que ja formaven part del pla de mobilitat urbana de fa vuit anys i que ara està més a prop de ser una realitat.
I és que els fons europeus supleixen la falta de diners del consistori per afrontar projectes previstos i inclosos en estudis i documents. En el pressupost d’aquest any (132 milions), aprovat l’octubre del 2021, la partida prevista d’inversions era de sis milions. Per tant, els fons europeus podrien significar –entre el 2022 i el 2023– la inversió equivalent (prevista) a dos anys.
Per reduir la contaminació i al marge de la zona de baixes emissions (ZBE), l’Ajuntament podrà començar l’any que ve les obres al carril bici d’1,7 km fins a Vilablareix. Aquest projecte i el de l’aparcament segur rebran 1.005.454,23 euros. L’Ajuntament n’hi haurà d’afegir 588.323,13. Aquest any, n’hi destina 346,323,13. També en mobilitat, hi ha la connexió entre dos barris a Torre Gironella amb una vorera i l’adquisició de busos elèctrics, entre d’altres.
Horticultura i turisme
El Menja’t Girona és el projecte que ha rebut més diners (3,4 milions). Ajudarà a rehabilitar el taller de la Marfà, darrere la biblioteca Salvador Allende, a prop de les hortes de Santa Eugènia. “El taller està caient i és bo que es conservi perquè és patrimoni arquitectònic”, afirma el president de l’associació de veïns de Santa Eugènia, Reinald Roca.
L’associació, però, té dubtes que el reforç a l’entorn natural i a les hortes es vulgui connectar amb el turisme. “El parc de les Hortes no hauria de ser un parc temàtic. Que vingui el turisme hauria de ser la conseqüència i no la finalitat”, explica Roca. Entre els plans del Menja’t Girona, hi ha la “implementació d’un projecte turístic” amb aquesta marca.
Una visita sobre el terreny, el 22 de novembre, va permetre conèixer alguns detalls d’un altre projecte amb injecció europea, el GiroNat, pel qual el consistori ha rebut 1,3 milions. Hi ha altres socis i el programa se n’ha endut fins a tres milions. Fonts de l’associació La Sorellona, un dels socis, destaquen l’“extensió i la complexitat” de les accions, que inclouen la restauració d’un tram fluvial, de basses urbanes i del parc pilot dels jardins de les Pedreres. En el GironaNat, també hi treballen quatre socis més: la Universitat de Girona, l’Associació Xarxa per la Conservació de la Natura, la Societat SEO Birdlife (Societat Espanyola d’Ornitologia) i la Fundació Institut Català de Recerca de l’Aigua (ICRA)
LA XIFRA
El ‘Girona 4 Rius’, rebutjat
L’Ajuntament podria rebre més milions d’euros per agilitzar les reformes de la Casa Pastors, el Centre Cultural La Mercè i el pavelló municipal de Palau. Encara no sap si podrà disposar de, per exemple, 2,5 milions per a la Casa Pastors, on ara es fan excavacions arqueològiques i que serà la seu del futur museu d’art contemporani. El que sí que ja sap l’Ajuntament és que el projecte “Girona 4 Rius” no tindrà fons europeus. El consistori confiava a rebre 2,6 milions per crear, entre altres coses, “un sistema urbà de drenatge sostenible”. És un projecte que havia arrencat el 2013 en l’etapa de l’alcalde Carles Puigdemont. Llavors duia el nom de Quatre rius i una séquia.