Trencar mites des del plaer, sense por
Mandràgores és una cooperativa d’educació sexual feminista que munta tallers per trencar prejudicis
Rebutgen la idea que el porno sigui l’única via de coneixement i advoquen per qüestionar altres referents
Existeix la idea molt estesa entre els pares d’adolescents que el porno ha esdevingut un referent per a les relacions sexuals i que aquest consum està darrere de moltes violències masclistes. La cooperativa Mandragores, integrada per les sexòlogues Carlota Coll, Laura Arcarons i Bruna Serra, fa tallers sexuals d’ençà de l’any 2016 amb l’objectiu de posar sobre la taula les moltes mancances que hi ha en educació sexual i també de trencar boles i mites que, malgrat tota la informació disponible, encara continuen vigents.
La virginitat, la por de la primera vegada, el coit com a sinònim exclusiu de relacions sexuals... són prejudicis no superats i que encara pesen, i molt. I elles asseguren que en la construcció de tots aquests referents no només té un paper important el porno, sinó la tradició cultural i el model de societat que tenim. “Pel·lícules, llibres i molts altres dels referents que consumim mostren un tipus de relacions que ens condiciona, advoquem per qüestionar mites que estan en la base de les nostres inseguretats i els nostres complexos”, assegura la Laura, que recorda que l’actual cooperativa, que treballa fent tallers a instituts però també a metges, educadors i professors, va començar amb un taller d’autoconeixement del cos i de sexualitat adreçat a dones en un barri de Barcelona, el Fort Pienc. “La idea va partir de la pròpia necessitat de coneixement i del reconeixement de les nostres mancances”, recorda la Laura, que admet que moltes noies encara “desconeixen com és la seva pròpia vulva i no saben on és el clítoris”.
Ara tenen moltes seguidores a Instagram i disposen del seu propi material, amb vulves de roba, jocs de cartes, llibres i altres publicacions. “Ens donem per satisfetes si trenquem mites, tot i que el que seria ideal és que la sexualitat estigués present durant tota la formació i s’acompanyés als nois i a les noies en la gestió emocional”, comenta la Bruna. De fet, en els casos que fan tallers més transversals al llarg dels anys comproven els resultats. “Veiem la importància de l’educació i no entenem per què a primària continua sent tabú i encara hi ha instituts que no tenen aquest espai o que ho redueixen a aspectes molt biològics”, explica la Carlota.
Elles tenen clar el missatge. Res de criminalitzar, res de reprimir. Insisteixen en la pròpia experiència personal, en l’autoconeixement i l’exploració del propi cos i, sobre tot, a “explicar la sexualitat des del plaer i no des dels riscos”, subratlla la Laura. I pel que fa al porno, asseguren que no tot el porno reprodueix relacions de dominació. “Existeix també el porno educatiu... amb relacions i cossos més diversos”, aclareixen.
Malgrat tot, admeten que no és fàcil canviar les relacions i crear nous referents. “No oblidem que el sexe es desenvolupa en una societat concreta i que en realitat quan parlem de sexe parlem de relacionar-nos, de posar límits, de cuidar-nos i cuidar els altres, de com ens comuniquem.”