Renfe tornarà a operar a França abans de l’estiu
Reprendrà les línies amb Lió i Marsella, ara perdudes
Manté el servei Barcelona-Figueres que no fa l’SNCF
En un comunicat força dur contra els seus exsocis, SNCF –la companyia ferroviària francesa–, Renfe va anunciar ahir que reprendria les línies Lió-Barcelona i Marsella-Barcelona-Madrid “abans de l’estiu” després que hagi aconseguit els permisos francès i europeu i acabi de formar els seus propis maquinistes. La societat mixta Elipsos va deixar d’operar l’11 de desembre passat i ara només es conserven quatre trens diaris de la línia d’alta velocitat París-Barcelona amb el servei en solitari de l’SNCF. L’objectiu de Renfe és que, a la primavera i de manera progressiva, hi hagi 28 circulacions quotidianes sota el túnel del Pertús amb els seus trens.
“L’SNCF pren la decisió de liquidar la societat amb Renfe un cop el seu servei d’alta velocitat Ouigo (Barcelona-Madrid) està consolidat en el mercat ferroviari espanyol”, es critica en el comunicat. “La companyia francesa sabia que ells podien operar en solitari i Renfe encara no”, s’afegeix abans d’afirmar que “es tracta d’una decisió exclusivament estratègica i no es poden adduir motius econòmics”.
L’SNCF considera que es tracta d’una no renovació de l’acord, després de deu anys de servei conjunt, i calcula en deu milions d’euros anuals les pèrdues. En canvi, Renfe recorda que en l’últim consell d’administració es va avançar que hi hauria beneficis el 2022 i assegura que a curt i mitjà termini s’hauria obtingut l’equilibri financer, afectat per la pandèmia. A més, la companyia espanyola subratlla que només ha aconseguit de moment el permís per a aquests dos trajectes quan l’SNCF ja pot operar a tot l’Estat espanyol.
D’altra banda, Renfe anuncia que manté els serveis Avant de Barcelona amb Girona i Figueres-Vilafant amb 13 circulacions diàries per sentit i un 15% més de places, que ara quedaven en quarantena per la ruptura de l’empresa mixta.