Societat

Catalunya també suspèn en ciències

Educació

Fa sis anys va ser la comprensió lectora, el 2003 les matemàtiques, i ara les ciències. L'últim informe del Programa per a l'Avaluació Internacional dels Alumnes (PISA) promogut per l'OCDE i centrat en estudiants de 15 anys, revela que els coneixements científics dels alumnes catalans són inferiors als de la mitjana dels països de l'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmics (OCDE).
Els resultats del prestigiós estudi, que van transcendir ahir i que en l'edició del 2006 s'han centrat en les competències científiques, apunten també un cert retrocés en el domini de la matèria en relació amb l'estudi del 2003 si es compara l'evolució de Catalunya amb la de la mitjana estatal, si bé en aquella ocasió l'àmbit preferent d'anàlisi van ser les matemàtiques.

9 punts sota la mitjana
En el camp de les ciències, el PISA 2006 situa Catalunya en la posició 27 d'una llista de 57 països. La llista l'encapçala Finlàndia, seguida de Hong Kong, el Canadà, la Xina i Taiwan, i Catalunya està al mateix nivell que Islàndia i al darrere de països com Croàcia, Polònia o Hongria.

Tot i que la puntuació catalana (491 sobre una mitjana de 500) és superior a l'espanyola (488), la diferència entre les dues mitjanes s'ha escurçat respecte a la registrada en l'estudi del 2003, en què Catalunya va situar-se en el rànquing de l'OCDE amb una puntuació de 502 (lleugerament superior a la de la mitjana) enfront dels 487 punts de la mitjana estatal.

Els resultats d'aquest últim informe no són individualment comparables, en canvi, amb els del PISA 2003, tenint en compte que en aquesta última avaluació les ciències han centrat un 70% de l'examen, i en la de fa tres anys les preguntes sobre coneixements científics van ocupar el 15% de la prova.

A diferència de fa tres anys, en què Catalunya, el País Basc i Castella i Lleó van ser les úniques comunitats de l'Estat que van participar en l'estudi amb una mostra ampliada, en l'avaluació del 2006 han estat deu les comunitats que hi han pres part i, d'aquestes deu, només Andalusia obté una puntuació inferior a la de Catalunya.

Causes i solucions
Neus Sanmartí, professora de didàctica de les ciències i presidenta de l'Institut de Ciències de l'Educació de la Universitat Autònoma, ha mostrat preocupació davant d'aquests resultats, tot i relativitzar el suposat retrocés. A banda d'insistir que els indicadors no són comparables amb els del 2003, Sanmartí ha destacat l'impacte que ha tingut en el sistema durant aquests tres anys el creixement de la població escolar nouvinguda (del 5% fins al 12%), que sovint s'incorpora als centres de manera tardana i amb una deficient escolarització prèvia.

Segons aquesta experta, els resultats del PISA (que avaluen l'aplicació dels coneixements adquirits en relació amb aspectes rellevants de la societat vinculats al medi ambient, la salut o la tecnologia) reforcen la tesi que cal donar un enfocament molt més quotidià a l'ensenyament de les ciències i que, també en l'àmbit científic, és "imprescindible" fomentar la lectura. "S'ha de saber llegir bé una pregunta per poder respondre-la correctament", va afirmar Sanmartí, que considera que caldria treballar molt més a l'aula sobre textos científics o articles periodístics que donessin lloc a debats sobre qüestions socials d'actualitat.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.