Més atropellament i xocs frontals i descens de víctimes mortals el 2022
Trànsit alerta que onze dels dotze morts en accidents de trànsit aquest gener vivien a prop del punt del sinistre
Durant el 2022 van augmentar en un 54,5% i un 12,8% les víctimes mortals per atropellament i per xocs frontals entre vehicles a les carreteres catalanes respecte les dades del 2019, l’any abans de la pandèmia, tot i que la xifra de víctimes a vies interurbanes s’ha reduït un 10,7%, situant-se en 157, mentre que a les zones urbanes la dada s’ha incrementat lleugerament, amb 68 finats, el que suposa un 1,5% més que el 2019. Durant el 2022 van perdre la vida a les carreteres catalanes un total de 225 persones.
Són algunes de les dades que ha fet públiques el director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, advertint que en el que portem d’any 2023 onze de les dotze víctimes mortals en accidents de trànsit vivien a tocar del punt de sinistre, fet que l’ha permès concloure que una dels motius dels accidents es produeix per “un excés de confiança” per part dels conductors. Tot i que ha reconegut que les xifres d’aquest inici d’any són dolentes, ha remarcat que es situen en “la mitjada” d’altres exercicis, per la qual cosa ha considerat que la situació no és “extremadament preocupant”.
Pel que fa a ferits greus, al llarg de 2022 se n’han registrat 1.529, un total de 716 en carretera i 813 en zona urbana.
Lamiel ha detallat que gairebé el 78% de les víctimes mortals per accident de trànsit a Catalunya són homes (175) i el 22% són dones (50). També ha destacat que “la meitat de les víctimes mortals han estat de col·lectius vulnerables com motoristes, ciclistes i vianants”. En concret, aquests representen el 44% dels finats en zones interurbanes i el 82% en zones urbanes. En el cas dels motoristes, Lamiel ha destacat el descens de la sinistralitat en carretera, que ha caigut un 14,3% amb 42 persones mortes, tot i que ha indicat que en vies urbanes han perdut la vida 41.
Les vies amb més sinistralitat mortal, l’AP-7 lidera la llista,amb 24 morts enfront dels 15 del 2019, seguida de la N-260, l’A-2 i la C-35. Lamiel assegura que a l’AP-7 s’ha frenat la tendència en el darrer trimestre de l’any gràcies a intensificar els controls a vehicles pesants, espiells i controls fixes i dinàmics. Pel director del SCT, “la pressió que s’ha fet sobre l’autopista ha contribuït a anar baixant els morts per mes”. Ha matisat que en termes globals sí que la sinistralitat a l’AP-7 ha pujat, sobretot perquè ha absorbit part dels accidents que tenien lloc a la N-340 i part d ela N-II, però ha insistit en què molts d’aquests accidents són “de menys gravetat”.
Mesures correctores
Entre d’altres mesures per a combatre la sinistralitat, el responsable del SCT ha explicat que s’ha arribat a un acord amb la Universitat Politècnica de Catalunya per desenvolupar un algoritme d’avaluació de risc “similar al que el MIT va fer per a Boston”. També ha afirmat que s’ampliarà la formació 3.0 per a motoristes i s’estudiarà la possibilitat d’actuar sobre els centres mèdics de revisió del carnet o els cursos del permís per punts.
A banda, s’està treballant amb la Universitat de Barcelona per incorporar elements de realitat virtual a la seguretat viària. Pel que fa a elements de control, ha recordat que s’ha posat en funcionament dues motos espiell i que se n’incorporaran tres mes properament. A més, preveuen posar en marxa els primer carros radar abans de l’estiu. Alhora, ha remarcat que hi ha prevista una nova promoció de Mossos que reforçaran la divisió de trànsit amb 175 nous agents que començaran a formar-se a finals de 2023.