Renfe diu que ha adjudicat el 43% del previst del Pla de Rodalies
El president Isaías Táboas ha assegurat que ja s’han adjudicat 2.203 milions de la primera fase i afirma que la puntualitat del servei és del 93,1%
El president de Renfe, Isaías Táboas, ha assegurat que ja s’han adjudicat 2.203 milions d’euros de la primera fase del Pla de Rodalies, xifra que equival a un 43% del previst fins al 2025. En una intervenció en el Consell de Mobilitat de l’AMB, Táboas s’ha felicitat perquè és una “bona mitjana que va “in crescendo” i ha recordat que al 2020 es van adjudicar molt poques partides perquè “no hi havia projectes madurs”.
En una intervenció al Consell de Mobilitat de l’AMB –amb l’assistència de càrrec municipals, tècnics de mobilitat i associacions d’usuaris del transport públic, entre d’altres- Táboas ha detallat que entre la inversió prevista en infraestructures i nous trens, que suma 5.110 milions d’euros, ja se n’han adjudicat 2.203, el 43% del total. El president de Renfe ha celebrat aquestes xifres i ha comentat que també cal tenir en compte que el 2020 es va poder adjudicar molt poques partides perquè no hi havia pràcticament projectes licitats del 2019.
El president de la companyia ha assegurat que l’índex de puntualitat de Rodalies arriba fins al 93,1% d’acord amb un informe del Ministeri de Transició Ecològica i Solidaritat francès. Segons Táboas se situa entre les deu ciutats europees amb millor percentatge, per davant de capitals com Londres, Dublín, Brussel·les o Milà, però inferior al de Madrid o Màlaga, amb un 97,5% i un 99%, respectivament.
Ha atribuït els retards al creixement del vandalisme. En xifres, ha quantificat en 678.000 les hores perdudes, amb un temps mitjà de 2h i 27 minuts per viatger. Segons ha dit, Catalunya triplica les xifres de Madrid, que té més viatgers i circulacions.
El president de Renfe ha citat com a principals causes dels retards en les diferents línies de la xarxa les condicions d’explotació –incidències a les estacions o a les infraestructures, entre d’altres- amb un 2,5%, seguit d’errors en la capacita de gestió (1,7%), per causes externes que no es poden imputar la infraestructura, com el vandalisme i els aldarulls, amb un 1,6%; la fiabilitat dels trens (1%) i l’harmonització del servei (la combinació del pas amb trens de viatgers de diferents línies i els de mercaderies ), amb un 0,1%.
Táboas ha afirmat que des de la companyia estan “capficats” en millorar el servei i augmentar els índex de puntualitat i superar aquest 93%, un percentatge que suma la mitjana ponderada de totes les línies. En aquest sentit, la línia amb un índex de puntualitat més alta és l’R8, de les menys utilitzades, amb un 97,5%, mentre que l’R1, afectada per les obres d’Ocata i pel mal estat de la mar quan hi ha temporals, compta amb un 92,1% i l’R2, amb obres en marxa com les de Montcada, amb un 93,2%.
A l’R3, on hi ha més de 100 quilòmetres de via única, baixa fins al 89,8%, i l’R4, amb afectacions pels treballs al corredor Mediterrani o el soterrament de Sant Feliu de Llobregat, fins al 89,5%.
Táboas també recordat que recentment va signar la compra de nous trens per a la xarxa de Rodalies de Catalunya per valor de 879 milions d’euros, als quals cal sumar-hi la quantitat destinada a la renovació de la flota existent.
“Som un país de rondinaires”
En la seva exposició, el president de Renfe també s’ha remès als índex de satisfacció dels usuaris a Espanya que, segons l’Eurobaròmetre, és superior als altres països europeus i del CEO, amb una nota del 7,7. “Som un país rondinaire, sempre protestem”, ha lamentat el president de Renfe. En el cas de Catalunya, ha dit, la nota és superior a la mitjana espanyola i europea. “No estem tan malament si els usuaris ens donen un notable alt”, ha continuat.