Societat

Moto metropolitana

L’Àrea Metropolitana de Barcelona posarà a concurs de manera immediata la llicència de 15.000 motocicletes d’ús compartit que circularan també per la capital

Bicing i AMBici fan el primer pas per ser un sol sistema

Un àmbit metropolità que és un continu urbà des de Badalona fins a Sant Feliu de Llobregat necessita un sistema unificat de transport que permeti anar d’un costat a un altre. El metro ja relliga algunes d’aquestes ciutats amb la capital, Barcelona, ho fan també els trens de Rodalies, el Trambaix i algunes línies d’autobús, i, ben aviat, hi haurà una nova oferta: la moto elèctrica.

L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) està a punt de treure a concurs la llicència per a 15.000 motos que oferiran el servei de moto multiusuari, ús compartit d’aquest tipus de vehicle. El fet que revesteix de gran importància aquest concurs és que les motos podran circular per tota l’àrea metropolitana, també per la capital, i no passarà com fins ara que els vehicles de les empreses que ja treballen a Barcelona no poden sobrepassar els límits de la ciutat.

El concurs metropolità de moto multiusuari substituirà el que al seu dia va posar en marxa l’Ajuntament de Barcelona. L’any 2020 es va voler posar ordre a un sector que va néixer per generació espontània, com tants altres fenòmens vinculats a les noves tecnologies, i es van treure a concurs un total de 7.000 motos.

Amb el pas del temps, no s’han esgotat totes les llicències i, actualment, estan funcionant entre 3.000 i 4.000 motocicletes elèctriques de lloguer, segons fonts de l’AMB consultades per aquest diari. La no consolidació de les 7.000 llicències és la mostra evident que la posada en marxa d’aquest sistema de transport personal i sostenible a la ciutat de Barcelona no es va fer de la millor manera possible.

D’entrada, van concórrer 21 empreses al concurs, fet que va trossejar el pastís en 300 motos per empresa. Després es va aixecar la sospita que algunes d’aquestes empreses actuaven de mutu acord, fet que atemptava contra la competència. L’Autoritat Catalana de la Competència va obrir un expedient i va concloure que no hi havia cas.

El concurs que va fer al seu dia Barcelona tenia una vigència de tres anys, fet pel qual quan ara venci serà substituït pel d’àmbit metropolità, amb l’oferta de les 15.000 motos elèctriques. Per estudiar el millor model a aplicar, l’AMB va convocar el 2022 una taula de debat amb la participació de 90 agents de mobilitat.

La implantació de la moto compartida és la segona aposta de l’Àrea Metropolitana de Barcelona per impulsar un sistema de transport individual i respectuós amb el medi ambient. L’altra pota del sistema ja és una realitat i es tracta de la bicicleta metropolitana d’ús compartit, AMBici, amb un funcionament idèntic al model del Bicing.

L’AMBici es va posar en marxa a finals del mes de gener en sis municipis del Baix Llobregat i el dia 20 de març passat debutava a Badalona en dotze de les trenta estacions que hi haurà en aquesta ciutat, amb un total de 350 bicicletes.

Es vol que l’AMBici formi part d’un sistema de transport intermodal i per això se situen parades a tocar de les del metro, com és el cas de la que hi ha al barri de Llefià, on es pot fer correspondència amb la línia 10 Nord.

Bicing i AMBici no són un sol sistema, perquè quan es va fer el concurs de la bicicleta metropolitana no es podia restringir l’oferta amb paràmetres de similitud amb el model de Barcelona perquè hauria exclòs moltes operadores.

De tota manera, a través del telèfon es pot contractar una tarifa que preveu l’ús de les dues modalitats de bicicleta, amb una oferta de 53 euros l’any o de 65 euros l’any. Així, es pot fer el transbordament de l’una a l’altra bicicleta en set estacions frontereres on Bicing i AMBici queden a tocar.

Una d’aquestes estacions d’intercanvi ja funciona a la Zona Universitària, al carrer John M. Keynes. Hi haurà tres estacions d’intercanvi a l’Hospitalet de Llobregat, dues a Sant Adrià de Besòs i una a Santa Coloma de Gramenet.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia