Infraestructures
Girona i Salt, més a prop en autobús
Un projecte de la Generalitat amb fons Next Generation actuarà en dos quilòmetres, al passeig d’Olot i al passeig Països Catalans
El BRCat inclou un carril bici pel centre del corredor a Salt
Les línies L3 i L4 deixaran d’arribar a Marquès de Camps amb la reforma de la plaça Joan Brossa
Un projecte de la Generalitat de Catalunya de foment del transport públic i a favor de la mobilitat sostenible, el Bus Ràpid (BR) Cat, canviarà a mitjà termini les connexions entre Girona i Salt i acostarà els dos municipis més grans de la comarca del Gironès. Amb l’ajut de fons europeus Next Generation, el Departament de Territori actuarà en dos quilòmetres, al passeig d’Olot (Girona) i al passeig Països Catalans (Salt). Hi haurà un carril bus segregat de la resta –a la dreta de la calçada– i, a Salt, un carril bici pel centre, entre el carrer Alfons Moré, al límit entre els dos municipis, i el mercat municipal.
Al març, el govern va anunciar que les obres haurien de començar l’any que ve i estarien enllestides el 2025. En un corredor amb 18.000 vehicles diaris d’intensitat mitjana diària (IMD), els Next Generation permetran augmentar la freqüència de busos entre Girona i Salt. Segons el govern, hi haurà una connexió de transport públic entre les poblacions cada cinc minuts (entre les línies interurbanes L3, L4 i L9).
El subdirector de Planificació i Tecnologia de Territori de la Generalitat, Santi Ribas, assenyala que l’augment de la demanda i la remodelació dels espais a Girona i Salt faran “incrementar el servei” i la seva fiabilitat. La principal millora es notarà a la línia L9, que ara connecta la terminal de bus de Salt amb la Facultat de Ciències de la Universitat de Girona (UdG), al campus de Montilivi. En lloc d’un servei cada hora, n’hi haurà un cada quart d’hora, i l’L9, que funcionarà amb un vehicle elèctric, serà “la línia troncal del corredor BRCat”, exposa el govern.
Transportes Eléctricos Interurbanos, SA (Teisa), és el concessionari del servei entre Girona i Salt. Pel director gerent de la companyia, Àlex Gilabert, el BR és una solució “intermèdia entre el bus urbà i el tramvia” i que té menys cost que electrificar un nou mitjà. “És una bona solució i un pas intermedi en una línia d’alta capacitat”. Gilabert recorda que el BR té l’origen en el naixement de l’L9, el 2018, després de les reunions dels ajuntaments dels dos municipis i l’Autoritat Territorial de Mobilitat (ATM) de Girona, el Consorci del Transport Públic per a l’Àrea de Girona. El BR podria significar un estalvi de 8 minuts a l’L4 i de 3 minuts a l’L3, pendent que es tanquin els detalls entre els responsables de Teisa i la Generalitat, que havia encarregat un estudi tècnic a una consultoria.
Dues noves rotondes a Salt
Les transformacions en mobilitat van més enllà de l’augment del nombre de busos. Al passeig Països Catalans hi haurà dues noves rotondes, una en la confluència amb l’Estació Jove, al carrer Irla, i l’altra a la plaça de davant del mercat municipal, en la confluència amb el passeig Marquès de Camps. Les dues rotondes, amb espai guanyat per als vianants, han sorgit de les negociacions amb l’Ajuntament de Salt, i després de dues reunions amb la participació “d’entitats i associacions”, exposa el regidor de Territori, Àlex Barceló.
Les rotondes faran que s’elimini el gir a l’esquerra i que augmenti la fiabilitat de les freqüències. Hi haurà més temps en verd als semàfors i en el tram entre el carrer Alfons Moré, al límit dels termes de Girona i Salt, i el carrer Montnegre, al límit de Can Gibert i Santa Eugènia, el BR serà només cap a Salt.
Les línies interurbanes també inclouran, a partir del 2025, dues parades al polígon industrial Torre Mirona de Salt, al costat del de Montfullà (Bescanó). En principi, el director gerent de la companyia Teisa exposa que serà la línia L4 la que allargarà el recorregut fins a les naus i a les empreses del sector industrial de Salt.
D’altra banda, a Girona el projecte RB Cat significarà la renovació de la plaça Joan Brossa, concretament un espai d’aparcaments sota el viaducte, entre el carrer Santa Eugènia, la travessera del Carril i la plaça Poeta Marquina. Les places de pàrquing s’eliminaran i donaran pas a una àmplia plaça i a “un espai intermodal, a prop de l’estació d’autobusos i de tren”, afirma la regidora de Mobilitat, Marta Sureda. En aquest sector, hi haurà una nova estació de Girocleta.
La plaça Joan Brossa es convertirà en inici i final de les línies L3 i L4 en lloc de la cèntrica plaça Marquès de Camps. “[Marquès de Camps] és un espai molt petit, amb molta congestió de busos. Ens va semblar una bona idea desplaçar les parades fins a la plaça Joan Brossa”, explica la regidora, que hi afegeix que el futur passeig a peu entre el viaducte i Marquès de Camps durarà el mateix que recórrer el tram en bus entre l’Estació Jove, en un extrem del parc Central, i el final de trajecte actual (Marquès de Camps). El projecte també preveu l’ampliació de les voreres de l’avinguda Sant Narcís.