Una veïna de Mataró denuncia que la policia local l’ha menystingut i multat per voler ser atesa en català
Assegura que el desembre del 2021 un agent la va escridassar en castellà i que el procés ha acabat amb una multa de 500 euros, que ha recorregut
Les imatges de seguretat de la comissaria s’han esborrat
Nou cas d’una presumpte actuació de discriminació lingüística en una comissaria, en aquest cas de la policia local de Mataró, denunciat per Esther Vidiella, veïna del municipi i que, després d’un llarg procés li ha suposat rebre dues multes per un import sumat de 500 euros de l’Ajuntament per desobediència i obstrucció dels serveis públics , segons explica l’ACN i Plataforma per la Llengua. Els fets es remunten al 13 de desembre del 2021 i la veïna explica que va demanar ajuda a la policia local després que en un establiment de telefonia li exigissin que parlés en castellà i li neguessin el full de reclamacions. Segons el seu relat, la policia local no la va atendre i li va suggerir que parlés en castellà. Posteriorment, a comissaria, la dona explica que l’agent que la va atendre la va escridassar, en castellà, , donant cops al taulell, arrugant, estripant i llençant el full de reclamacions, a més de demanar-li on treballava, qüestionant que fos apta per a la feina. Va amenaçar de multar-la, fet que finalment ha acabat succeint i, a més, les imatges de seguretat de la comissaria s’han esborrat.
L’endemà dels fets la dona explica que va reclamar a l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor de l’Ajuntament de Mataró que es conservessin les imatges de les càmeres de la comissaria per poder denunciar el cas, però no ha estat així. Davant d’això, ara ha presentat un recurs extraordinari per anul·lar la sanció. Un mes després, el gener de 2022, amb el suport legal de l'entitat, Vidiella va presentar una denúncia contra l'agent TIP 3448 per un delicte lleu de coaccions. Aquest gener, la sentència ha absolt l'agent en considerar que no es pot provar un comportament que encaixi en el supòsit d'un delicte.
El cas ha arribat també a mans de Plataforma per la Llengua, que considera “injustificable” que l’Ajuntament mantingui les multes. L’entitat entén que els agents que van estar implicats en el cas van “vulnerar el dret lingüístic” de la dona, així com el Reglament per a l’ús de la llengua catalana de l’Ajuntament de Mataró, a més d’actuar “des d’una perspectiva ideològica”.
El consistori assegura que la dona es va presentar a comissaria i va insultar els agents, alterant el funcionament normal de les dependències policials. Sobre les gravacions de les càmeres de seguretat, l'Ajuntament detalla que aquestes càmeres no graven so i, per tant, no es podia considerar un element de prova. Sobre l'ús del català, l'ajuntament afegeix que els agents de la Policia Local "estan formats en l'ús reglamentari de la llengua" i que quan hi ha alguna anomalia, com en aquest cas, es corregeix recordant-los quin és el procediment a segui. L'agent implicat en els fets ja no forma part de la Policia Local de Mataró.
Altres episodis
No és la primera vegada que es denuncien actes de discriminació i vexació d’agents de l’autoritat per reclamar l’atenció en català. El 4 de març del 2022 una professora de llengua catalana de Terrassa va ser denunciada per haver parlat en català a la comissaria quan es volia renovar el DNI acusant-la actitud violenta, de negar-se a la identificació i de fugir corrent quan li van cridar l’alto. Un cas que ha acabat tenint el suport de l’Ajuntament amb una moció presentada per Plataforma per la Llengua i l’Assemblea de la Coordinadora Antirepressiva de Terrassa (LaTraca) que van aprovar el 31 de març passat Tot per Terrassa, ERC i Junts.
Molts anys abans, concretament el 2009, Rosario Palomino va viure un episodi similar a la comissaria que la Policia Nacional tenia al carrer Pare Claret de Barcelona, en un cas que va acabar amb condemna a l’agent i que després es va anul·lar.