Temps de xurr@s
La irrupció de les xarxes socials revoluciona el món de les xurreries a Barcelona
Rosalia i la cantant coreana Jisoo toquen amb la seva vareta màgica dos establiments tradicionals que veuen incrementada la seva fama
El xurrer Joan Alpuente es va llançar al TikTok durant la pandèmia i ja té mig milió de seguidors
Oriva és l’associació empresarial de productors d’oli de pinyolada, amb seu a Sevilla. A mitjans de mes, aquesta entitat va convidar periodistes d’arreu de l’Estat espanyol a visitar les seves instal·lacions i fer-los conèixer les últimes investigacions sobre els beneficis nutritius i diatètics del producte que comercialitzen. Hi van ser tres dies, amb tot pagat. Entre els comunicadors que es van convidar hi havia Joan Alpuente, que no treballa a cap mitjà de comunicació, sinó que es guanya la vida obrint tots els dies de la setmana, excepte els dimarts, la seva xurreria situada a la confluència dels carrers Ribes i Padilla, a tocar de L’Auditori de Barcelona. La presència d’aquest xurrer en un esdeveniment per a periodistes és molt simple; des que el 2020 Alpuente va decidir fer-se un compte a la xarxa social TikTok per explicar com fregeix xurros i altres delícies, el nombre de seguidors no ha parat de créixer i avui en dia ja arriba als 550.000, i s’ha convertit en un mitjà de comunicació unipersonal, però també únic, excepcional i d’especial interès per als comercialitzadors de l’oli.
No hi ha cap dubte que TikTok ha canviat la vida al xurrer Alpuente, que ha passat de veure’s atrapat i sense clientela durant el llarg confinament de la pandèmia a incrementar un 20% la seva facturació, segons reconeix ell mateix, gràcies a les seves habilitats com a comunicador: “Venen de tot arreu, de Badalona i altres ciutats, però també de l’altra banda del món, com ara un uruguaià que em va dir que em seguia des del seu país i que havia aprofitat una visita a Barcelona per venir-me a veure i menjar xurros”, explica Alpuente.
Les tecnologies i l’ús que en fan els xurrers, així com la presència d’aquests negocis en xarxes socials de persones molt conegudes, estan revolucionant un món que es trobava en hores baixes a causa de la competència que suposa la irrupció de múltiples forns amb degustació on s’esmorza o es berena a un preu mòdic, precisament esmorzars i berenars que han estat sempre l’especialitat del sector. Però vet aquí que, d’una banda, l’èxit d’Alpuente a les xarxes socials ha mogut altres xurrers a bellugar-se a Instagram i altres canals per promocionar els seus productes, mentre que, d’una altra banda, el fenomen dels fans redimensionat per internet ha fet que el contacte que han tingut la cantant Rosalia i la coreana Jisoo amb dues xurreries de la capital catalana hagi donat un nou impuls a aquests negocis. Es pot dir, ben bé, que els xurros han tingut xurra, si agafem aquesta paraula per l’accepció en la seva formulació col·loquial que significa benastrugança, bona estrella o bona sort. La xurra és que aquestes dues estrelles de la cançó, amb legions de seguidors, hagin triat dues xurreries per fer-hi un videoclip o gravar-hi un vídeo, negocis que un cop han estat identificats pels seus fans s’han convertit en espai de peregrinació i motiu d’alegria per a les respectives caixes registradores.
L’evidència més clara d’aquesta transformació es viu a la xurreria San Román, oberta des de finals de la dècada dels seixanta del segle passat al número 8 del carrer Banys Nous. Al desembre, l’establiment va rebre la visita de la cantant Jisoo, integrant del conjunt Black Pink, que en va fer un vídeo i ara els seus fans quan venen a Barcelona no deixen de passar per la xurreria, que ja ha incrementat plantilla amb quatre treballadors per assumir la feina.
El Carlos, l’encarregat de l’establiment, recita un seguit de paraules en coreà per demostrar que el personal de la San Román s’ha posat les piles per poder atendre la nova clientela. “El problema és que quan els parlem en coreà es pensen que en sabem molt i aleshores es posen a dir coses fins que els hem de dir que prou, que el nostre coneixement arriba fins on arriba”, explica en Carlos.
La San Román és un establiment arrelat a Ciutat Vella, com ho demostra el fet que ja s’ha convertit en tradició que pels volts de Nadal molts clients hi acudeixin, no només a comprar xurros, sinó, sobretot, a emportar-se una participació del número 100 de loteria espanyola que sempre juga aquest establiment. Quan el fundador del negoci es va jubilar, el va deixar al fill, que, finalment, va acabar traspassant el negoci, que ha mantingut l’activitat dels xurros i la venda del mateix número de loteria.
Tants anys a peu d’oli bullent ja havia donat un nom i prestigi a aquesta xurreria, entre locals i forasters. És el mateix cas que la xurreria de la Via Laietana on és molt freqüent veure-hi entrar turistes que volen provar el producte típic. Però el que passa ara a Banys Nous no és normal, amb orientals fent-hi cua pacientment. L’establiment no en té prou i recentment s’ha sumat a la promoció a través de les xarxes. A la vitrina que separa els xurrers dels seus clients hi ha quatre cartells amb codi QR per convidar a seguir la San Román a Instagram. Aviat també s’obrirà un canal a TikTok per fer-hi vídeos promocionals.
També caigut del cel els ha arribat l’èxit a la xurreria Argilés, a tocar del metro de Marina. Aquest és un establiment amb molts anys d’història i que ha alimentat, de matinada, els joves en retirada després de passar una nit de festa. Això és el que hi fan Rosalia i Rauw Alejandro en una escena del vídeo de la cançó Vampiros. Van estar rodant durant una nit i el llançament de la cançó, que ja acumula 3,5 milions de visites a YouTube, ha donat fama a l’establiment. “Sobretot venen molts joves llatins que ens pregunten si és la xurreria de la Rosalia i es fan fotos i compren”, explica en Sergio, un dels tres treballadors del local, que reconeix: “Aquesta promoció extra va bé per a nosaltres i per a tot el sector.”
En Sergio fa la mateixa valoració que el propietari del negoci, en Jordi Argilés, que assegura que ara “cal aprofitar el moment i fer promoció del xurro”. Argilés, que és president del gremi a Catalunya, sosté que el seu producte, tot i haver passat moments difícils, és “com aquell jugador de futbol en qui l’entrenador sembla que no confia però que sempre acaba jugant al llarg de la temporada”.
El xurrer del carrer Marina explica que la productora del videoclip de Rosalia li va oferir sortir a la filmació, però ell ho va declinar: “Van venir a rodar el dimarts 21 de febrer. Ells van arribar a les quatre de la matinada i amb una hora ja ho van haver enllestit. Ens vam saludar i van marxar”, diu Argilés sobre el desenvolupament del rodatge que ha canviat el rumb del negoci. “Queda clar que a partir d’ara ens coneixeran com la xurreria de la Rosalia”, assegura aquest home, que regenta un negoci amb 65 anys d’història.
En canvi, la de Joan Alpuente serà, per sempre més, la xurreria del TikTok. Tot i que l’activitat a les xarxes li ha portat més feina, Alpuente treballa sol. El seu emplaçament actual, a tocar de L’Auditori, és provisional, i està destinat a acabar a dalt de tot de la plaça de les Glòries quan acabin les obres d’urbanització.
Mentrestant, la seva activitat a les xarxes comença a captar l’interès de molta gent, també de personatges coneguts de la vida política. “Vaig fer un vídeo amb Ada Colau i fa poc n’he fet un altre amb Ernest Maragall”, explica Alpuente, que també ha saltat fronteres fins ser protagonista d’un reportatge a la revista japonesa Brutus. I tot des d’un simple cubicle rectangular i envoltat sempre del fum de l’oli roent. “És dur”, sentencia.