SOCIETAT
El 29% dels vehicles gironins, sense cap distintiu ambiental
El 28,99% del parc automobilístic a les comarques gironines no disposa de cap distintiu ambiental emès per la Direcció General de Trànsit (DGT) estatal, segons dades difoses ahir per la patronal Faconauto –que aplega concessionaris–. Les dades són pitjors respecte a la mitjana catalana, amb un 25,3% de vehicles que tampoc disposen de les etiquetes B i C, les més comunes per a vehicles convencionals de benzina posteriors al 2000, o dièsels –en aquest cas tots els matriculats a partir del 2006.
Les comarques amb números més sostenibles serien les barcelonines, que és on han aplicat les primeres restriccions a la circulació a la zona de baixes emissions (ZBE) de Barcelona i l’àrea metropolitana, tot i que allà encara hi ha, igualment, un 23,5% del parc de vehicles sense distintiu. Però la pressió de les ZBE encara no ha arribat a la demarcació, on a Girona ja s’hauria d’haver definit però continua sent un dels assumptes que el nou govern local s’ha trobat sobre la taula, amb el repte de definir-la abans no acabi aquest 2023. Altres poblacions de més de 20.000 habitants –Figueres, Olot, Salt, Banyoles, Sant Feliu de Guíxols, Lloret de Mar, Blanes i Palafrugell– tenen marge fins al 2025, però cap d’aquestes anuncia encara plans.
Sigui com sigui, les xifres publicades per Faconauto evidencien que només un 0,68% dels vehicles domiciliats a les comarques gironines tenen l’etiqueta de zero emissions i només el 3,85% la denominada ECO –sobretot per als híbrids–. L’única bona notícia és que el volum de vehicles etiquetats com a C (160.066) supera el de vehicles de la categoria B (124.775), una mica més contaminants–. I els 123.991 sense distintiu ja figuren per sota dels dos segments. Per culminar la transició, Faconauto reclama ajuts públics perquè, per exemple, famílies amb rendes baixes puguin accedir a vehicles de segona mà amb distintiu, i altres subvencions estatals, o bé incentius fiscals, per avançar en l’electrificació del parc automobilístic.