El govern reivindica la funció cohesionadora de l’escola catalana davant del cos consular
Simó i Serret han visitat amb una desena de cónsols un centre de Barcelona i un altre de Terrassa
”El conflicte lingüístic no existeix a les aules”, afirma Simó
El Govern ha convidat aquest matí una desena de cónsols a visitar dues escoles de Catalunya, La Muntanyeta de Barcelona i l’Escola Francesc Aldea i Pérez de Terrassa. Acompanyats de les conselleres d’Educació Anna Simó i d’Acció Exterior, Meritxell Serret, la visita ha servit per reivindicar el model d’escola catalana davant del cos consular com a “eina de cohesió social” i “respecte del plurilingüísme”.”“El conflicte lingüístic no existeix a les aules”, ha insistit Simó als periodistes en una roda de premsa posterior a la visita.
Segons ha informat el govern, durant la trobada no s’ha abordat el conflicte amb els tribunals pel català a l’escola mentre que els cònsols sí s’han mostrat interessats per temes com el sistema d’avaluació.
La visita, organitzada conjuntament pels departaments d’Acció Exterior i Unió Europea, Educació i Cultura, forma part de les accions que el Govern està duent a terme per impulsar la llengua catalana, també internacionalment. I s’emmarca en el programa del Govern de suport al cos consular a Catalunya, que té per objectiu acostar als representants de països estrangers la realitat catalana i els diferents àmbits i grans projectes del país. Durant els darrers mesos s’han organitzat visites al Barcelona Supercomputing Center, al Sincrotró Alba, als Ferrocarrils de la Generalitat, al Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona, a la Vall de l’Hidrogen de Catalunya, a la Fundació Alícia, al Museu Nacional d’Art de Catalunya i al Palau de la Música, entre d’altres.
La consellera Serret ha destacat la importància de la visita perquè és “indispensable”, ha dit, que els membres del cos consular “coneguin de primera mà el sistema educatiu català i, especialment, el model d’immersió lingüística”.Serret entén que a través del model d’escola és més fàcil que tinguin “una aproximació de com és la societat catalana”, ha remarcat la consellera i ha subratllat la importància del model català per poder contruir “una societat més cohesionada, amb més igualtat d’oportunitats per a tothom i més pròspera”.Per Serret, el català “és un model d’èxit, que respon a aquest gran consens de país”.
L’Escola La Muntanyeta, al barri de la Font de la Guatlla de Barcelona, és un centre que ha participat en els tallers ULAE d’usos lingüístics en l’àmbit educatiu. El centre aplega alumnes amb 24 llengües d’origen diferent i precisament aquests tallers formen part de les activitats previstes en el Pla de foment de la llengua catalana als centres educatius, davant la davallada en l’ús del català com a llengua de relació dins i fora de les aules.
Superar “els esculls” a Europa
Durant les visites a les escoles, la consellera d’Acció Exterior, Meritxell Serret, ha afirmat que el Govern està fent “tot el possible” per “contribuir a superar tots els esculls” perquè la proposta pel reconeixement del català, l’euskera i el gallec com a llengües oficials de la Unió Europea (UE) no quedi bloquejada en la reunió del Consell General de dimarts que ve. La consellera ha explicat que estan mantenint contactes “de manera coordinada i discreta” per generar la “confiança necessària” per tirar-ho endavant. Sobre els dubtes que han expressat alguns estats com Suècia, Serret ha argumentat que hi ha cinc llengües oficials en estats de la UE que no ho són a nivell europeu i que reconèixer-les seria un “pas positiu” per “apropar el projecte” d’Europa als ciutadans.