Societat

Al cul més petonejat ja no s’hi pot arribar

La mort d’un turista va fer retirar les escales que facilitaven l’accés al cul de la Lleona, el petó més ritual de la ciutat

Si con­si­de­rem les mos­ques com l’ani­mal gironí per excel·lència, en el segon lloc hi col·loca­rem la Lle­ona, l’ani­mal amb el cul més peto­ne­jat de la ciu­tat, tot i que ara ja no sigui fàcil arri­bar-hi. Al car­rer Cal­de­rers, abans cone­gut com a car­rer dels Pero­lers, a l’altura del número 19, hi havia una columna romànica per on s’enfi­lava un lleó de pedra. Aquesta escul­tura ser­via de reclam del famós hos­tal de la Lle­ona, que va estar fun­ci­o­nant durant l’edat mit­jana i moderna. Aquest hos­tal estava situat en un bon lloc, a l’entrada de la ciu­tat, i hi ana­ven a parar tots els viat­gers que arri­ba­ven a Girona des de França, per l’entrada del nord.

Una part de la columna estava encas­tada al sòl del car­rer, i això feia que, esti­rant-se un xic, la quit­xa­lla podia arri­bar a tocar el cul de l’ani­maló. Aquest ritu ciu­tadà, tocar el cul a la Lle­ona, tenia con­fu­ses sig­ni­fi­ca­ci­ons, mig eròtiques mig esca­tològiques, però en tot cas sem­bla que era garan­tia que qui ho feia, o mai se n’ani­ria de Girona o, si se n’anava, hi tor­na­ria inde­fec­ti­ble­ment.

Encara que l’ani­mal repre­senta clara­ment un lleó mas­cle, per no se sap quins estranys des­co­nei­xe­ments zoològics, pri­mer es va con­fon­dre amb un mico (pot ser pel fet d’enfi­lar-se àgil­ment per la columna) i més tard amb una lle­ona, com ha que­dat fixat per la tra­dició ciu­ta­dana. S’ignora si es trac­tava d’un ani­mal trans­ves­tit. L’estàtua ori­gi­nal, força apedaçada, es guarda al Museu d’Art, men­tre que una cor­recta repro­ducció en fibra de vidre s’alça ara a prop del lloc ori­gi­nal d’emplaçament.

L’escul­tura s’havia con­ver­tit en un dels atrac­tius turístics més icònics de la ciu­tat, i les auto­ri­tats hi havien posat unes esca­le­tes per fer més fàcil l’arri­bada al cul. El novem­bre del 2015, un turista francès (aquesta vegada no van ser les mos­ques) de 75 anys va caure de l’estruc­tura i va dei­xar-hi la pell. L’Ajun­ta­ment va tar­dar poc a treure unes esca­les sense barana i que feia més de vint anys que faci­li­ta­ven l’accés al cul de la bèstia. Es va par­lar de subs­ti­tuir-les per altres de més segu­res, però de moment el més calent és a l’aigüera, motiu pel qual la Lle­ona està per­dent pres­ta­ci­ons enfront de la petja de sant Narcís.

Una altra escul­tura que va arri­bar a ser molt popu­lar és la de l’ano­me­nat home de Sant Domingo. A la porta del con­vent de Sant Domènec hi va estar col·locada l’estàtua d’un home, quasi de mida natu­ral, amb carac­terísti­ques molt poc usu­als en una església. Un cor­pu­lent home nu, que cobreix púdica­ment el seu sexe, sens dubte des­co­mu­nal, amb una gran fulla de parra. Quan algú des­ta­cava per la seva llet­jor, alguns poc com­pas­sius giro­nins li deien que era més lleig que l’home de Sant Domingo. Ara, lluny del bro­git d’estu­di­ants de la plaça de Sant Domènec, reposa en una de les sales del Museu d’Art, ben a prop del cul de la Lle­ona.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia