Societat

Creixen els morts en accident de trànsit els dies feiners

La reducció de la sinistralitat a Catalunya ha topat amb un nou obstacle pel camí. Malgrat que la tendència global és positiva -hi ha menys accidents que mai a les carreteres- els sinistres per mobilitat obligada han crescut un 20% en els sis primers mesos de l'any en relació amb el mateix període de l'any passat. I, cosa encara més preocupant, el nombre de morts ha passat de 65 a 75, un 27% més.

El director del Servei Català de Trànsit, Josep Pérez Moya, va refusar fer una avaluació de les dades més enllà d'assenyalar que eren "preocupants" i que els tècnics les "estudiarien a fons per veure quines accions es poden dur a terme". Per les hores en què s'ha produït un augment d'accidents -de 5.30 a 11.29 del matí-, sembla clar que la majoria de sinistres passen en trajectes relacionats amb la feina. Una altra dada que corrobora aquesta hipòtesi és l'augment del nombre de vehicles pesants implicats en accidents, que ha crescut un 37% en un any.

Cal recordar que fins ara la majoria de les campanyes i accions de Trànsit han anat encaminades als conductors de turismes. De fet, el discurs que ha fet l'administració en els últims anys era que la majoria dels accidents que es produïen a les carreteres era en els desplaçaments d'oci o de cap de setmana, quan els conductors abaixen la guàrdia. D'aquí ve que es facin campanyes publicitàries específiques abans de les operacions sortida de l'estiu o Setmana Santa.

En aquest sentit, les dades dels primers sis mesos de 2008 sí que són positives, ja que els accidents en cap de setmana han baixat un 30%. Igualment, en aquest cas, els morts han passat de 67 a 48, un 28% menys.

Una altra de les dades positives dels últims mesos és el descens de mortalitat entre els joves de 20 a 29 anys. En aquest cas, les morts s'han reduït més de la meitat: dels 34 morts del 2007 s'ha passat a només 14 enguany. Pérez Moya va assenyalar que "podríem estar davant d'un canvi de tendència en el comportament dels joves al volant". De fet, si girem la mirada al 2000, la reducció és espectacular ja que aquell any 91 persones d'aquest franja d'edat van perdre la vida en accident de trànsit.

Tot i això, Pérez Moya va fer una crida a no abaixar la guàrdia per poder arribar a l'objectiu marcat per la UE de reduir la sinistralitat un 50% respecte de l'any 2000. De moment, la reducció ja arriba al 48%.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.