Societat

Molt més que un cafè

L’obra social de Sant Joan de Déu proposa aturar-se a fer un cafè amb persones que se senten soles

La soledat no desitjada multiplica per cinc la probabilitat de tenir depressió i ansietat, i preocupa l’afectació entre els més joves

“Sentir-se sola és molt dur i costa demanar ajuda perquè et sents perduda”

Estan asseguts sols amb una tassa de cafè al davant esperant que algú s’hi aturi a xerrar una estona. Al mig de les taules i les cadires que omplen la plaça Universitat s’improvisen les parelles o petits grups que s’apunten a conversar amb persones que se senten soles. La Sheila, amb la mirada perduda, remena el cafè i dibuixa un somriure quan li proposo d’acompanyar-la. Està còmoda en aquest entorn on s’apleguen altres companys usuaris dels serveis de l’obra social de Sant Joan de Déu. “Tenia ganes de venir, fer coses diferents em motiva”, explica aquesta jove, que amb 26 anys va patir els primers brots psicòtics amb què ha après a conviure i que l’han portat a buscar una xarxa de suport que l’ajudi en els moments més durs en què només vol “fugir”. Ara diu que torna a estar tranquil·la després que els serveis socials li busquessin un hostal on viure en vista de la mala experiència de compartir habitacions. “Sentir-se sola és molt dur i costa molt demanar ajuda perquè et sents perduda”, explica la Sheila, que va decidir tornar a Barcelona després de tocar fons els anys de la pandèmia voltant per Madrid i Múrcia, on va estar a punt d’acabar dormint al carrer. Té feines esporàdiques i una ajuda econòmica, però voldria “estar més acompanyada” i anar al centre residencial La Llavor, l’equipament municipal que va obrir a Barcelona el 2020 per atendre dones sense llar. Ens acomiadem després de xerrar una estona llarga i deixem la taula i les cadires buides perquè d’altres agafin el relleu.

El cafè és només l’excusa. Un primer gest per combatre la soledat no desitjada, i aquest és l’objectiu de l’obra social de Sant Joan de Déu (SJD), que impulsa la segona edició de la campanya Cafès solidaris per conscienciar d’aquesta problemàtica que afecta cada vegada més persones de qualsevol edat i condició. La iniciativa, guardonada recentment amb el premi de comunicació social Montserrat Roig, ha volgut visibilitzar aquesta realitat amb aquest acte participatiu al carrer, que ahir va captar l’atenció dels vianants a l’entorn de la plaça Universitat. El coordinador de les campanyes de l’obra social de SJD, Juanjo Ortega, explica que aquesta és una de les iniciatives més potents en què els usuaris fan el pas de lluitar contra aquesta soledat que pateixen. “Tots arrosseguen la seva pròpia problemàtica; la soledat és un afegit i els dos factors es retroalimenten”, explica Ortega, que posa el focus en els trastorns mentals en què sempre hi ha associades altres problemàtiques com ara la pobresa i la soledat. “Els joves ens diuen que pateixen soledat i n’és una causa la digitalització, que gaudeixen i pateixen”, assenyala el responsable de SJD, des d’on hi posen especial atenció.

La campanya promou altres accions per mobilitzar la ciutadania i aconseguir fons per finançar projectes que ajudin a millorar la vida de les persones que atenen perquè cap de les quals se senti sola. Els professionals i el voluntariat treballen en diverses teràpies complementàries com la musicoteràpia o l’artteràpia que els ajuden a combatre la soledat entre els col·lectius més vulnerables. “Sabem que la soledat porta associats mals hàbits alimentaris i addicions com ara al tabac o a l’alcohol”, explica Juanjo Ortega, que treballa per avaluar el risc que poden tenir les persones que han estat ingressades abans de tornar a casa amb pautes preventives perquè la situació no s’agreugi. El parc sanitari de SJD també fa recerca per saber com la soledat afecta malalties cardiovasculars o com l’ictus i les malalties degeneratives es multipliquen en persones que pateixen soledat.

Les persones malaltes amb ingressos de llarga estada poden passar moltes hores soles i, en el cas dels infants, aquest patiment pot ser més intens. Les teràpies amb pallassos d’hospital, amb gossos o amb música ajuden a crear espais més humanitzats i que facin més agradables les estades als malalts i les famílies. A Sant Joan de Déu Sant atenen col·lectius que viuen situacions de vulnerabilitat posant el focus en les famílies en risc d’exclusió social, persones sense llar, en situació de dependència o discapacitat, amb trastorns de salut mental o que han hagut de fugir del seu país per motius de seguretat.

Una pandèmia silenciosa

La soledat està associada a la gent gran, i les dades constaten que un 50% de la població més gran de 80 anys reconeix sentir-se sola, però aquest és un problema que s’estén i que cada cop afecta més persones de qualsevol edat i sexe, origen i condició social. L’impacte de la pandèmia ha incrementat la sensació ed soledat entre infants, joves i adults en una societat que cada cop viu més individualitzada.

A Europa, més de 30 milions de persones se senten soles. Segons la darrera enquesta Òmnibus, un de cada quatre infants d’entre 10 i 12 anys se sent sol a Catalunya i el 26% dels joves també tenen aquesta sensació que afecta la meitat de les persones de més de 80 anys. La soledat multiplica per cinc les probabilitats de desenvolupar depressió i ansietat.

“Trencar-la és responsabilitat de tots i totes”, indica el director de l’obra social de Sant Joan de Deu, Oriol Bota, que agraeix la col·laboració dels establiments, com ara bars o cafeteries, que participaran els propers dies en la campanya amb el lema Que tothom tingui algú amb qui fer un cafè!. Els establiments com bars i restaurants són experts a combatre la soledat perquè acaben convertint-se en el punt de trobada. S’han organitzat trobades en diversos establiments per tractar com viuen la soledat diferents col·lectius vulnerables que atenen des de SJD.

La recaptació dels cafès s’allargarà fins al 29 d’octubre, i es faran més accions en cafeteries per acompanyar els diferents col·lectius que atenen a SJD. Igualment, a més de prendre un cafè al bar, hi ha altres maneres de participar en la campanya: fent un donatiu a través de Bizum o la web, comprant la tassa solidària del Cafè solidari SJD o organitzant un cafè a la feina o amb els amics i demanar que les enviïn. En el web de l’entitat es poden localitzar els establiments col·laboradors i inscriure-s’hi com a establiment participant. L’any passat es van recaptar 40.000 euros, que s’han pogut destinar a moltes de les accions comunitàries que es fan amb els usuaris i el voluntariat.

Fem un cafè?
Una taula i dues cadires per seure. L’excusa era fer un cafè, però també aturar-se a parlar amb persones que se senten soles. Algunes tenen la família lluny i d’altres no hi poden comptar i necessiten un suport: només algú que les escolti i tenir algú amb qui xerrar fent un cafè. Aquesta és la iniciativa que impulsen des de SJD aquests dies per combatre la soledat no desitjada en diferents establiments.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia