Societat
L'arquitecte de la Sagrada Família preveu que el túnel provocarà una catàstrofe
Bonet afirma que lobra del TGV comportarà danys irreparables en el temple
L’arquitecte en cap de la Sagrada Família, Jordi Bonet, va reiterar ahir la seva predicció d’una catàstrofe si Foment manté la decisió de fer passar el túnel del TGV al costat del temple expiatori. A parer seu, les obres previstes no només provocaran el despreniment del trencadís de les columnes i convertiran el subsòl en un “entrepà de mantega”. També perjudicaran directament el turisme, ja que s’ocuparà el carrer Mallorca i es bloquejarà l’accés dels visitants. A més, va alertar que la Pedrera també podria quedar malmesa.
Bonet va repetir algunes de les raons que han portat el Patronat de la Sagrada Família a presentar un recurs contra l’actual projecte del TGV. Entre aquestes, l’arquitecte va remarcar que la singularitat del temple de Gaudí fa que no hi hagi cap experiència prèvia en aquesta mena d’obres. Per això va reclamar una rectificació i que Foment estudiï les alternatives del Vallès, del carrer Aragó i del Litoral. “Rectificar és de savis”, va afirmar després d’atribuir a “raons inconfessables” la negativa de l’Ajuntament i de la Generalitat a canviar el traçat.
Preocupació per les vibracions
Una de les principals preocupacions del Patronat de la Sagrada Família són les vibracions que provocarà la construcció del túnel pel carrer Mallorca. Segons els càlculs fets pels enginyers consultats pel Patronat, el pas del TGV implicarà moviments de terra al voltant del temple superiors als quatre centímetres, quan “únicament amb un moviment de quatre mil·límetres es poden provocar danys irreparables”, va explicar Bonet. Tanmateix, la Sagrada Família no és l’únic monument on s’ha estudiat com afectaran les obres. En el cas de la casa Milà, el moviment pronosticat serà de tres centímetres i en els edificis del carrer Provença a l’altura de l’estació dels Ferrocarrils de la Generalitat podria arribar als nou centímetres.
Pel que fa al tipus de terreny, Jordi Bonet va criticar amb duresa l’actitud de Foment, tant pel que fa als càlculs sobre el tipus de terreny com pel que fa a les prospeccions realitzades. “Adif parteix de la base que el terreny és verge, però el túnel passarà pel terciari, un terreny desconegut i perillós on hi ha arenes, argila i aigua freàtica”, va explicar l’arquitecte. Sobre les prospeccions, Bonet també va lamentar que les cales s’hagin fet cada 100 o 150 metres i no cada 20.
I si amb tots aquests arguments no n’hi havia prou per modificar l’actual projecte, Bonet també va recordar que el traçat del TGV no només provocarà greus pèrdues turístiques, ja que la Sagrada Família és el principal reclam de Barcelona, sinó que també contradiu la llei catalana de protecció del patrimoni, que prohibeix realitzar moviments de terra al voltant d’un monument.
Bonet va repetir algunes de les raons que han portat el Patronat de la Sagrada Família a presentar un recurs contra l’actual projecte del TGV. Entre aquestes, l’arquitecte va remarcar que la singularitat del temple de Gaudí fa que no hi hagi cap experiència prèvia en aquesta mena d’obres. Per això va reclamar una rectificació i que Foment estudiï les alternatives del Vallès, del carrer Aragó i del Litoral. “Rectificar és de savis”, va afirmar després d’atribuir a “raons inconfessables” la negativa de l’Ajuntament i de la Generalitat a canviar el traçat.
Preocupació per les vibracions
Una de les principals preocupacions del Patronat de la Sagrada Família són les vibracions que provocarà la construcció del túnel pel carrer Mallorca. Segons els càlculs fets pels enginyers consultats pel Patronat, el pas del TGV implicarà moviments de terra al voltant del temple superiors als quatre centímetres, quan “únicament amb un moviment de quatre mil·límetres es poden provocar danys irreparables”, va explicar Bonet. Tanmateix, la Sagrada Família no és l’únic monument on s’ha estudiat com afectaran les obres. En el cas de la casa Milà, el moviment pronosticat serà de tres centímetres i en els edificis del carrer Provença a l’altura de l’estació dels Ferrocarrils de la Generalitat podria arribar als nou centímetres.
Pel que fa al tipus de terreny, Jordi Bonet va criticar amb duresa l’actitud de Foment, tant pel que fa als càlculs sobre el tipus de terreny com pel que fa a les prospeccions realitzades. “Adif parteix de la base que el terreny és verge, però el túnel passarà pel terciari, un terreny desconegut i perillós on hi ha arenes, argila i aigua freàtica”, va explicar l’arquitecte. Sobre les prospeccions, Bonet també va lamentar que les cales s’hagin fet cada 100 o 150 metres i no cada 20.
I si amb tots aquests arguments no n’hi havia prou per modificar l’actual projecte, Bonet també va recordar que el traçat del TGV no només provocarà greus pèrdues turístiques, ja que la Sagrada Família és el principal reclam de Barcelona, sinó que també contradiu la llei catalana de protecció del patrimoni, que prohibeix realitzar moviments de terra al voltant d’un monument.
Notícies relacionades
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.