25 anys amb visió de futur
El centre comercial La Roca Village celebra 25 anys com a gran exponent del turisme de compres, un nou concepte d’espai a l’aire lliure
Han passat de 30 a 150 botigues, de 200 a 2.000 llocs de treball i d’un milió a cinc milions de visitants cada any
La Roca Village és un gran exponent del potencial del turisme de compres i de luxe a Catalunya
El de Catalunya és el segon que van obrir a Europa; ara treballen per obrir el dotzè, als EUA
Entrar a La Roca Village, al Vallès Oriental, és, per la fesomia externa, com entrar en un poble català de finals del s. XIX o principis del XX, però on gran part dels visitants i clients són estrangers: es calcula que un 60% del total són internacionals. Va obrir portes el 8 de juliol de 1998, i els arquitectes que el van idear van voler representar edificis i espais reals de diferents ciutats i pobles catalans, exponents d’una època representada en gran part pel modernisme, com l’ajuntament i les escoles de l’Ametlla del Vallès, obra de l’arquitecte Manuel J. Raspall; la font renaixentista de Prades, al Baix Camp, i els dracs de Gaudí que donen la benvinguda als turistes. La directora de negoci de Value Retail a Espanya, Elena Foguet, fa 20 anys que està al capdavant dels centres de Madrid i la Roca, i assegura: “La ubicació a prop de Barcelona va ser estratègica en l’eix d’entrada i sortida del Mediterrani, i de connexió de Catalunya i Barcelona amb Europa. Això no passa per casualitat, no perquè ens ofereixen uns terrenys, no. Vam escollir aquesta ubicació pel coneixement que teníem com a empresa retailer, i vam venir aquí per quedar-nos-hi. No pensant que ho explotarem mentre ho construïm i després ja veurem què fem i ens ho venem.”
Evolució
De fet, en 25 anys han passat de 30 a 150 botigues, de 200 a 2.000 llocs de treball, i d’1 milió a 5 milions de visitants a l’any. Al llarg de la seva història, el centre ha fet diverses ampliacions; la darrera, durant la pandèmia, en què a banda de més botigues, hi han afegit espai subterrani per a aparcament. Dins l’objectiu d’oferir una experiència al visitant, el volen conèixer en origen. “Treballem de bracet amb l’Agència Catalana de Turisme (ACT), Turisme de Catalunya, Turisme de Barcelona i Turespaña, i amb els consells comarcals d’aquí, perquè d’alguna manera si ells necessiten suport, o nosaltres, són els nostres veïns de proximitat i allà on aportem el nostre gra de sorra en la contribució al territori. Els llocs de treball són la principal font d’economia i també el fet de crear aquí un destí tan característic de turisme que el territori de la zona surti al mapa del món”, relata Foguet. L’alcaldessa de la Roca del Vallès, Marta Pujol, on s’ubica el centre comercial, destaca que “és una història d’èxit compartit, de creixement, determinació i treball incansable, generadora d’oportunitats per a tot el territori. Un model exemplar de simbiosi amb l’entorn, de suma d’esforços i de desenvolupament social i econòmic. Durant aquests 25 anys, és una part indispensable de la Roca del Vallès, teixint complicitats amb entitats de la Roca i el mateix Ajuntament”, destaca Pujol.
Atracció del turisme
La Roca Village busca les firmes de moda que hi són representades, i els lloguen els locals, però cada empresa busca els seus treballadors, en bona part de la comarca del Vallès Oriental, un 76%, afirma Value Retail. L’empresa que ho gestiona té un equip de formació propi i fa cursos i recomanacions per als treballadors de totes les firmes. Tenint en compte el client internacional al qual s’adrecen –de Rússia, del sud-est asiàtic i europeu, sobretot francès–, han de tenir un bon coneixement dels idiomes. També hi ha establiments per poder menjar, que també escull Value Retail; en total, una dotzena. Tot plegat, per donar una experiència sensorial completa al client. Calculen que els turistes que visiten la Roca allarguen un dia més de mitjana la seva estada a Catalunya. “La idea és que comprar sigui una experiència i una sensació positiva que s’enduguin a casa, perquè el tipus de producte que hi venem no és de primera necessitat”, destaca Elena Foguet. La directora de negoci de Value Retail a Espanya assegura: “Avui, quan compres per internet, valores més una transacció que una emoció. I nosaltres som uns defensors del retail físic, perquè volem aquesta connexió personal. The Appartment és una mostra del que podem continuar fent per donar una experiència millor al client, els punts de connexió amb l’emoció i comprar d’una manera diferent.” Es tracta d’un espai de calma i relax amb diverses estances per donar un servei afegit als clients que visiten La Roca Village: assessorament d’imatge, un espai de descans per anar de botigues o sessions amb un assistent personal de compres, entre d’altres. També s’hi desenvolupen debats i sessions de treball de l’empresa. La Roca Village és un centre comercial de la companyia The Bicester Collection, amb onze centres comercials de roba de luxe a preus rebaixats, ubicats arreu de les principals ciutats europees i dos a la Xina, que gestiona l’empresa Value Retail. El de la Roca és el segon que van obrir, després del de Londres, i el 2024 en posaran en marxa un dotzè, a Nova York, als EUA.