Expedients al calaix
A Badalona hi ha 200 peticions de plaça d’aparcament per a persones amb mobilitat reduïda que romanen congelades
El tinent d’alcalde de Territori anuncia la incorporació d’inspectors per perseguir també l’estafa
Hi ha edificis públics que no tenen pàrquing reservat
Al mes d’abril va expirar el contracte que l’Ajuntament de Badalona tenia signat amb l’empresa que s’encarregava de la senyalització viària a tota la ciutat. Des d’aleshores, i atès que no s’havia previst un nou concurs, les peticions que passen per estampar un dibuix a la via pública romanen en un calaix. És el cas de les 200 sol·licituds que s’acumulen de persones amb mobilitat reduïda que aspiren a tenir reservada al carrer una plaça d’aparcament. Així ho ha explicat el tinent d’alcalde de Territori i Sostenibilitat, el popular Daniel Gràcia, qui assegura que el govern local ja s’ha posat mans a l’obra per resoldre la situació però que no veu factible anunciar la data en què la situació de les places de mobilitat reduïda (PMR) es començarà a desencallar.
D’altra banda, Gràcia ha anunciat la voluntat d’incorporar la figura de l’inspector de via pública, a través de noves contractacions de personal. No ha detallat quantes persones s’arribarà a contractar amb aquesta funció. “Això ens permetrà també exercir més control sobre el frau o sobre l’incivisme, però no parlem només de l’aparcament per a persones amb mobilitat reduïda, sinó que inclou diversos elements de la via pública, com poden ser les terrasses dels bars, el llençament de runes en llocs on no pertoca...” L’increment de la inspecció, segons hi afegeix l’edil del PP, s’acompanyarà de campanyes de civisme pensades per zones o per districtes, en funció de la necessitat del territori. Daniel Gràcia recorda finalment que el contracte de senyalització de la via pública no és l’únic que ara mateix no existeix. “El del manteniment de les escales mecàniques va expirar al mes de març i el de semàfors també està caducat, tot i que en aquest cas l’empresa segueix fent les reparació perquè es considera un servei essencial”, explica.
El regidor ha demanat disculpes públicament a les 200 persones que acumulen mesos esperant que la seva petició sigui atesa tot i matisar que el govern al qual pertany “està fent tots els possibles per resoldre una situació” que ha “heretat” de l’anterior executiu.
Reclamació de més places
El president de la plataforma Deixem de Ser Invisibles, Guillermo Hurtado, qualifica de “molt lamentable” aquesta situació d’espera, alhora que assegura que aquest no és l’únic problema detectat per l’entitat amb relació a aquest servei. Una de les grans demandes, ja prolongada en el temps, és l’elaboració d’un pla municipal de places reservades per a aquest col·lectiu: “No només manquen places sinó que tampoc podem saber on estan situades les que estan habilitades”, sosté Hurtado. Respecte a les que estan senyalitzades però no van lligades a una matrícula de cotxe sinó que les poden fer servir tot el col·lectiu, lamenta que sovint “presenten un disseny que incompleix la normativa, ja que no té en compte, per exemple, l’espai per encotxar i desencotxar”.
El president de Deixem de Ser Invisibles recorda, a més, que hi ha moltes instal·lacions públiques que no disposen de places d’aparcament reservades, queixa a la qual se suma el secretari de la Federació d’Associacions de Veïns de Badalona, Rafa Reoyo, conegut pel seu activisme a favor de les persones amb diversitat funcional: “Tots els locals públics haurien de tenir places d’aparcament reservades, però a Badalona això no passa”, indica Reoyo, qui també és el portaveu a Catalunya de la plataforma d’afectats per la llei de dependència. Lamenta, a més, que les ciutats se segueixin dissenyant sense pensar en les persones amb discapacitat funcional, per exemple quan es transformen vies per fer-les de vianants o es creen illes amb prioritat per a vianants, que després són de difícil accés per al col·lectiu.
Hurtado i Reoyo coincideixen també a queixar-se per la gran quantitat de gent incívica que amb l’excusa de “és un moment” ocupen places reservades per a persones amb mobilitat reduïda, però, alhora, tots dos són conscients que hi ha massa frau amb aquestes places o amb les targetes que donen dret a estacionar-hi, traduït en un ús indegut, i que falten mecanismes de control. L’Ajuntament només actua si hi ha una denúncia d’un particular. “Ens podem buscar problemes, si hem de denunciar nosaltres”, diuen els afectats.
LES FRASES
Patint pels vuit desplaçaments gratuïts
El president de la plataforma Deixem de Ser Invisibles, Guillermo Hurtado, ha explicat que als problemes que acompanyen les places d’aparcament per a persones amb mobilitat reduïda s’hi suma el temor que no es puguin garantir els desplaçaments gratuïts i esporàdics, vuit al mes, que aquestes persones poden fer per assistir a actes lúdics o culturals. “El contracte amb l’empresa que presta el servei, que ja està en pròrroga, finalitza el 31 de desembre i no tenim notícies de l’estat de la nova contracta, o de si l’AMB –administració que ho gestiona– té intenció de prorrogar-lo de nou”, indica. Aquests dies, el contestador automàtic de l’empresa ja indica que el servei expira l’últim dia de l’any. Hurtado també reclama que s’ampliïn els recursos per arribar als que ara ja n’han quedat fora.