comerç
Campanya a favor del peix de proximitat
Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural vol que es coneguin els peixos propis i se n’incrementi el consum
El consum de peix a les cases catalanes no ha parat de baixar des del 2008. Segons dades de la Generalitat en els darrers deu anys hem passat de consumir 27 kg de peix per persona i any a consumir-ne 18. La caiguda és especialment important els darrers tres anys, quan es calcula que el consum de peix ha caigut un 25%, entre altres causes, per la pujada de la inflació. En els darrers anys també hi ha hagut un canvi d’hàbits i rutines en les famílies i els experts asseguren que hi ha una manca de relleu generacional en els consumidors de peix. També hi ha un gran desconeixement de quins son els peixos propis del país i les seves avantatges de consumir-los.
Per donar-li la volta a la situació i fer que els peixos de les nostres costes siguin coneguts i apreciats el govern ha engegat una campanya per promoure el consum de peix de proximitat. Amb l’eslògan Pim Pam Peix, la campanya vol transmetre que hi ha peix per a totes les butxaques, que es pot cuinar fàcilment i que forma part del patrimoni cultural català. La campanya també vol transmetre que el consum de peix és molt important des del punt de vista d’una alimentació saludable.
Es coneixen pocs peixos
Les espècies pesqueres de proximitat són poc conegudes i poc valorades pel consumidor. Als ports de Catalunya, es desembarquen i comercialitzen cada any més de 200 espècies diferents de peix i marisc, però, d’acord amb enquestes realitzades, una persona consumidora mitjana en coneix com a màxim cinc, i reconeix que en general sempre compra els mateixos peixos.
L’any 2022, es van consumir a Catalunya 67.457 milers de kg de peix fresc i, d’aquests, el lluç i el salmó representen un 16% cadascun, el bacallà i l’orada el 8% cadascun, el seitó un 7% i un 6% el llobarro. És a dir, només sis espècies representen més del 61% en volum del total consumit, i cal tenir en compte que són principalment peixos procedents de fora de Catalunya.
Per aquest motiu, el Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural amb la col·laboració dels agents que conformen el sector del peix i el marisc, vol amb aquesta campanya promoure el consum d’espècies pesqueres de proximitat, assequibles i amb excel·lents propietats nutricionals, poc conegudes i poc valorades pel consumidor.
Melves i bonítols
Són espècies com ara les melves i els bonítols, que es troben principalment a les llotges de Roses, Palamós i Arenys de Mar, la canana, que es troba a la Ràpita, l’Ametlla de Mar i Cambrils, la gamba blanca, que es concentra principalment a la llotja de l’Ametlla de Mar i a les llotges del seu voltant, el pop blanc, abundant en tot el litoral però principalment des de la llotja de Vilanova i la Geltrú fins les Cases d’Alcanar, o el seitó, repartit al llarg del litoral però especialment emblemàtic a les llotges de l’Escala i Blanes.
Totes les butxaques
La campanya també vol fer saber que a la Mediterrània hi ha productes accessibles a totes les butxaques, fàcils de cuinar i de menjar, i que també suposen un plaer per al paladar. Per això, alhora de comprar peix, és important saber quina és la millor època per consumir determinades espècies, que normalment coincideix no només amb la millor qualitat sinó també amb un preu més assequible per ser més abundants.
Pesca responsable
A més, quan consumim peix de la costa catalana, es fa una aposta per la pesca sostenible, ja que la pesca marítima a Catalunya es caracteritza per ser una pesca costanera: les barques surten cada dia a pescar i tornen el mateix dia a port a vendre les seves captures. Això vol dir que el nostre producte és molt fresc, de manera que es pot trobar a les peixateries o restaurants a les poques hores de sortir de la mar. Aquest producte, a més de fresc, té el valor afegit de la proximitat des del punt de vista mediambiental; així, quan mengem peix de les nostres costes estem afavorint i promocionant una pesca responsable i sostenible, una pesca de milla 0.